Sähköisten kulkuneuvojen akkupalot ovat arvaamattomia

|

Sähköpyörän akku palaa.

Akkupalot ovat harvinaisia, mutta vaarallisia ja If toteutti tätä havainnollistaakseen palotestin.

Sähköisten kulkuneuvojen akkupalot eivät ole onneksi vielä kovin tavallisia, selviää Ifin tilastoista. Sähköpyörien ja -potkulautojen määrä suomalaiskodeissa kuitenkin kasvaa ja siksi myös akkuihin liittyvät vahingot tulevat mahdollisesti lisääntymään.
If on korvannut kotivakuutusasiakkailleen joitain sähköisten kulkuneuvojen akkupaloista johtuvia vahinkoja viime vuosien aikana. Määrä on onneksi vähäinen, mutta tapaukset ovat aina vakavia.
– Yhdessä tapauksessa sähköpyörän akku räjähti ollessaan latauksessa parvekkeella. Irtaimiston vahingot paloista voivat olla mittavia ja lisäksi muutamassa tapauksessa on tullut myös lieviä henkilövahinkoja, kommentoi Ifin omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Laura Utunen.

Havainnollistaaksemme asian tärkeyttä If testasi sähköisten kulkuneuvojen akkupaloja turvallisissa testiolosuhteissa ammattilaisten valvonnan alla. Testeissä akkuihin aiheutettiin tahallaan vika, jotta havaintoja paloista voitiin tehdä.
Palotestien tulokset olivat vakavia. Erilaisten sähköisten kulkuneuvojen akkujen palot olivat arvaamattomia ja erilaisia toisiinsa verrattuna. Palo voi syttyä voimakkaasti räjähtäen tai vähitellen ja akkujen osat voivat lentää kauas, jopa useiden metrien päähän.
– Palot etenivät eri tavalla, mutta yksi asia yhdisti niitä. Akkupaloissa ilmaan syntyy myrkyllistä savua, joka on ihmiselle vaarallista, huomauttaa Utunen.

Kodeissa on nykyään monenlaisia akkulaitteita, mutta sähköpyörien ja muiden sähköisten ajoneuvojen akut ovat tehokkaampia kuin esimerkiksi kännyköiden akut. Siksi myös akkupalo on itsessään vaarallisempi.
Kuten mitä tahansa akkulaitteita, tulisi sähköistenkin kulkuneuvojen akkuja ladata vain sinä aikana, kun olet itse hereillä ja pystyt valvomaan akunlatausta. Tilassa olisi hyvä olla palovaroitin.
– Jokaisen olisi hyvä miettiä oman asuntonsa pohjaratkaisua sen suhteen, missä nukutaan ja missä oleskellaan ja missä on esimerkiksi syttymisriskin omaavia sähkölaitteita, Utunen muistuttaa.
Testien tuotteet oli valittu sattumanvaraisesti ja If ei käyttänyt tuotteita niiden mukana tulleiden turvallisuusohjeiden mukaisesti. Testi ei ottanut kantaa tuotteiden turvallisuuteen, kun niitä käytetään tuotteiden mukana tulleiden käyttö- ja turvallisuusohjeiden mukaisesti.

 

Minimoi akkupalon riskit
1. Lopeta laitteen käyttö, kun laite ei toimi enää normaalisti tai jos huomaat jotain tavallista poikkeavaa.
2. Vältä akun kolhimista ja pudottelemista.
3. Käytä vain tuotteelle tarkoitettua laturia.
4. Älä lataa hätäpoistumistien edessä.
5. Muista palovaroitin tilassa, jossa lataat. Lataa akkuja vain valvottuna, kun olet paikalla ja hereillä.

Jättitraktori luovutettiin Mikkelissä

|
Keski-Euroopassa valmistettava Claas painaa 13,5 tonnia. PETRI P. PENTIKÄINEN Itä-Suomen todennäköisesti yksi suurimmista traktoreista luovutettiin kesäkuun alussa mikkeliläiselle koneliike Amadosille. Claas 950 Axionin todella ...

New Holland toi markkinoille biokaasutraktorin

|
Ensimmäinen pelkästään biokaasukäyttöinen traktori on saapunut Suomeen. Biokaasulla käyvä traktori on etukäteen herättänyt kiinnostusta sekä biokaasulaitosten kehittäjien että maanviljelijöiden keskuudessa. Myös kuntasektori ja kiinteistönhuolto ...

Konekauppa uskoo tulevaan, vaikka haasteita riittää

|
Koronakurimuksen jälkeen putken päässä on valoa, mutta maatalouden kannattavuusongelmat heijastuvat myös konekauppaan. Ammattilaiset tarvitsevat traktoreita ja työkoneitaan, oli suhdanne tai olosuhde mikä tahansa. Lumia ...

Kun koneeseen tulee vika, silloin on kiire

|
Forest Huolto on myös iso varaosien toimittaja. Ensi vuonna 20 vuotta Mikkelissä toiminut Forest Huolto lähtee keikalle vaikka maastoon, jotta metsäkone tai maansiirtokone saadaan ...