Maukas paketti pistää miettimään

18.5.2022 Auto & Kone
Isot 20” pyörät ja viirumaiset ajovalot saavat Ariyan näyttämään kuin muodokkaalta tuotantoon karanneelta konseptiautolta.

Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille.

JARNO LAATIKAINEN

Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin litrat jäävät taka-alalle, mikäli muotoilu ja tyyli eivät ole kohdillaan.
Uusi Nissan Ariya on leivottu urheilulliseksi katumaasturiksi, jonka uhmakas tyyli ei jätä ketään kylmäksi. Miellyttävätkö muodot kaikkia, jää nähtäväksi, mutta aineksia ainakin on. Japanilaisille monesti tyypillinen ylimuotoilu ei leimaa Ariyaa, vaan silhuetti on kertakaikkisen toimiva.

Sulavan rohkean ulkomuodon vastapainoksi uutuus näyttää sisältä kuin leppoisalta olohuoneelta. Tasainen lattia, yhtenäinen etujalkatila, nappuloista puhdistettu kojelauta ja avaruutta antava lasikatto luovat suorastaan ylevää tunnelmaa.
Kojelaudan pelkistetty ilme auton ollessa sammuksissa suorastaan hämmästyttää. Leveä näyttörivi tuo mieleen saksalaiset premium-kilpakumppanit, eikä assosiaatio heikenny vaihdevalitsimenkaan kohdalla.
Auton akusto sijaitsee auton alla ja tämä takaa tasaisen lattian joka puolella matkustamoa. Tilaa on tarjolla hyvin ja taakse sopii mittavampikin matkustaja. Pääntila ei lopu kesken, vaikka coupé-kori muuta kielisikin. Tavaratilaa on tarjolla etuvetoisessa versiossa 468 litraa ja nelikossa 415.

Ariya on tarjolla kahdella eri akkukoolla, 63 ja 87 kWh:n nettotehoilla. Latausaika (10 – 80 %) on karvan päälle puoli tuntia, joka on passeli latausajaksi, mutta ei kuitenkaan ihan markkinoiden kärkeä. Parhaimmillaan latausteho voi olla 130 kW.
Pienemmällä akulla toimintasäde on 403 kilometriä ja parhaimmillaan isoakkuisella etuvetoversiolla 520 kilometriä.
Ajossa autolla ehtii mainiosti. Mikään huipputykki pikkuakkuinen Ariya ei sähköautoksi kuitenkaan ole, vaikka satasen vauhdin saavuttaakin 7,5 sekunnissa. Voimakkain nelivetoversio kiihtyykin sitten jo teslamaisin lukemin, 5,1 sekunnissa.

Raakaa voimaa tärkeämpänä voitaneen pitää arkiajon sujuvuutta ja tässä suhteessa Ariya toimii suorastaan hyvin. Viimeistely on laadukkaalla tasolla, sillä mitään kitinöitä ja kolinoita ei kuulunut.
Autosta löytyy pikkuveli-Leafista tuttu e-Pedal-järjestelmä. Systeemi toimi ennen siten, että kaasupoljinta nostamalla auto jarrutti voimakkaasti regeneroinnin eli sähkömoottoreiden avulla aina pysähdyksiin saakka. Ariyan kohdalla tilanne on toinen, sillä jarruttaminen loppuu kun vauhtia on 10 km/h jäljellä. Tähänkin tottuu, mutta entistä valppaampana täytyy nyt olla. Nähtäväksi jää, saako ominaisuuden ohjelmoitua huollossa haluamallaan tavoin.

Ariya oli hiljattain pikaisesti näytillä Nissania myyvässä Savon Autokeskuksessa. Varsinaisesti malli esitellään yleisölle kesäkauden jälkeen. Ensitutustumisen perusteella auto ottanee oman osansa nopeasti kasvavista sähköautomarkkinoista. On hyvä huomata myös se, että eteläsavolaiselle autoilijalle käyvät varmasti SUV-korin 19 cm maavara ja mahdollisuus vetää kevytperävaunua.

 

Nissan Ariya 63 kWh

Hinta: 46 900 €
Suurin teho: 160 kW (214 hv)
Suurin vääntömomentti: 300 Nm
Akun kapasiteetti: 63 kWh (netto)
Kiihtyvyys: 7,5 s (0-100 km/h)
Huippunopeus: 160 km/h
Toimintamatka (WLTP): 403 km (yhd.)
EU-yhd. kulutus (WLTP):
17,6 kWh/100 km (yhd.)
Sallittu vetomassa: 750 kg
CO2 päästöt: 0 g/km

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0