Levoton maailmantilanne heijastuu auto- ja konealalle

|

Varaosia on saatavilla normaalisti. – Adblue sen sijaan tuntuu olevan loppu monesta paikkaa, kertoo Pitkäjärven Auto-osat Oy:n varaosamyyjä Ismo Tarvainen.

Paikalliset toimijat ovat tilanteesta huolissaan, mutta elämä ja liikkuminen jatkuvat.

Venäjän hyökättyä Ukrainaan viime kuun lopulla sai koronan kourista hyvää vauhtia toipuva auto- ja koneala kylmää vettä niskaan. Ostavalle kansalle tuli muuta ajateltavaa, kun sodan kauheudet vilisivät uutisvirtaan.
– Ensimmäiset pari viikkoa olivat hiljaisempia, joka oli tietenkin täysin normaalia siinä tilanteessa, kertoo Ajanvaunu Oy:n myyntipäällikkö Veijo Karjalainen.
Pitkään alalla vaikuttanut mies sanoo huomanneensa erilaisten häiriötilanteiden sattuessa asiakasliikenteen hiljenevän toviksi.
– Sitten tuumataan että elämä ja liikkuminen jatkuvat. Nyt ihmisiä on ollut jo oikein mukavasti liikkeellä, tänään oli vilkas päivä, maaliskuun puolivälin jälkeen haastateltu Karjalainen virkkoi.

Autoala on ollut koronan hellittäessä myötätuulessa. Toimitusajat ovat vakiintuneet hieman pidemmiksi, mutta asiakkaille tilanne ei ole enää uusi. Uusien autojen luovutukset ovat alkaneet rullata toimitusvaikeusjakson jälkeen tasaisemmin.
Tämä tarkoittaa osaltaan myös monipuolisempaa vaihtoautomarkkinaa, kun uusia autoja laitetaan kilpiin kiihtyvään tahtiin. Muutos ei tapahdu kuitenkaan hetkessä.
– Hyvistä vaihtoautoista on edelleen pulaa ja niistä maksetaan hyvä hinta, tietää Savilahden Auton vaihtoautopäällikkö Harri Parkkinen.

Mutta mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Sitä on liki mahdotonta ennustaa.
– Tämä on vielä sen verran tuore juttu ja lyhyt tarkastelujakso, että ei voi tietää mitä kaikkea tämä käytännössä tarkoittaa, Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen huomauttaa viitatessaan Ukrainan kriisiin.
Polttoaineen hinnan muutokset ovat vaikuttaneet siihen, että Häkkäsen mukaan erilaiset hybridit ja sähköautot ovat olleet entistä kysytympiä. Vaikka polttoaineen hinta on pumpulla noussut lyhyessä ajassa tuntuvasti, on sen hinta suhteessa reaalipalkkoihin ollut joskus vielä arvokkaampaakin.

Ammattiautoilijoiden, koneurakoitsijoiden ja maanviljelijöiden kohdalla tilanne on toinen, sillä polttoainelaskuilla on merkittävä vaikutus yrityksien talouslukuihin. Maatalouden huoltovarmuuden turvaamiseksi hallitus on väläytellyt 300 miljoonan euron avustuspakettia, joka toteutettaisiin hyvinkin nopealla aikataululla. Vaarana on jäädä osa pelloista viljelemättä, vaikka markkinaa ensi kesän sadolle riittänee yllin kyllin.
Maanviljelijöiden huolet kentällä painottuvat polttoainehintojen lisäksi siihen, mitä yleisesti ottaen kannattaa kohta enää tehdä. Kannattavuusongelmien vuoksi vitsit alkavat olla vähissä.
– Meidän liiketoiminnan kannalta mitään häiriöitä ei ole vielä ollut, jos ei joidenkin varaosien mahdollisista toimitusviivästyksistä saapuneita varoitusviestejä oteta huomioon.
– Mutta se huoli tulevaisuudesta asiakkailla on iso, kertoo traktoreita, työkoneita ja niiden varaosia sekä huoltopalveluita tarjoavan Etukone Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Piispa kertoo.

 

Voihan adblue ja johdinsarjat

Ensimmäiset seurannaisvaikutukset Euroopan autojäteillä nähtiin pian Ukrainan sodan syttymisen jälkeen, kun sekä BMW että Volkswagen ilmoittivat sulkevansa tehtaita johdinsarjatoimitusten sakattua. Ukrainassa on Financial Timesin mukaan liki 40 auton osia valmistavaa tehdasta. Johdinsarjojen osalta ukrainalaistehtaiden markkinaosuus on vanhalla mantereella viidenneksen luokkaa.
Ihan hetkessä ei korvaavaa tuotantokapasiteettia laiteta pystyyn, vaan tämä tulee viemään oman aikansa. Täysin pysähtynyttä tuotanto ei Ukrainassa ole, mutta sodan häiriöt vaikuttavat moninaisesti kuljetusyhteyksistä lähtien.
Adblue-liuoksen pääainesosa on urea, jota on tähän mennessä tuotu paljon Venäjältä. Pakotteiden vuoksi tämä hana on nyt kiinni ja korvaavia tuotevirtoja rukataan pystyyn vauhdilla. Nykyaikaiset dieselkäyttöiset ajoneuvot SCR-katalysaattorilla varustettuna tekevät tenän ilman typen oksideja sitovaa, pakokaasun sekaan ruiskutettavaa veden ja urean liuosta.
Päästönormien vuoksi adblue on välttämätön ainesosa, mutta moottoriteknisesti ei. Toiminto voidaan kiertää ohjelmoimalla, mutta tämä on laissa kiellettyä. Mikäli pula ureasta äityisi pahaksi, olisi laitteiden rukkaaminen kuitenkin välttämätöntä. Tämä vaatisi ensin nopean lakimuutoksen ja siksi päättäjien tulee olla tässä tilanteessa jatkuvasti hereillä. Pitkien kuljetusyhteyksien maassa tavara kun ei kulje pohtimalla.

SM-kisat tähdittävät kesäkautta

|
Motoparkin puitteet sopivat järjestäjien mielestä erinomaisesti yleisöystävällisen rallisprintin seuraamiseen.   JARNO LAATIKAINEN Autourheilupiireissä on yleisesti tiedossa mikkeliläisten osaaminen SM-rallien järjestäjänä. Viime keväänä ensimmäistä kertaa ...