Ex-pikkuauto uuteen kuosiin

|

Varma muotoilu. Fabia on tuoreen näköinen, mutta silti helposti tunnistettavissa Škodaksi.

Uusi Fabia repii luokkarajoja ja tarjoaa isompien autojen ominaisuuksia, merkille ominaisia fiksuja oivalluksia unohtamatta.

Škodan perinteisimmistä malleista Fabia edustaa pienempää päätä. Se on ollut toimiva vaihtoehto lähinnä perheen kakkosautoksi tai ainokaiseksi sinkuille sekä pariskunnille.
Nyt tilanne on toinen, sillä uuden mallin myötä Fabia on venähtänyt melkoisesti: pituutta on kertynyt peräti 11 cm ja leveyttäkin 5 cm lisää. Merkittävintä on ehkäpä se, että kasvanut pituus on sijoitettu käytännössä akselien väliin.
Siksi ei ole liioiteltua sanoa, että Fabian sisätilat ovat kasvaneet merkittävästi. Tämän huomaa jokaisella istuinpaikalla, avaruus ei lopu kesken edes takamatkustajan pääntilan kohdalla. Käytännössä neljä aikuista sopii matkustamaan hyvin, sillä keskitunneli syö hieman keskipaikan mukavuutta. Tavaratila on 380 litran vetoinen, joka olisi kelpo lukema napsun kookkaammallekin autolle.

Auto perustuu VAG-konsernin B-segmentin autoja varten suunnitellulle MQB A0-pohjalevylle. Perusrakenne on aiempaa jäykempi, joka tietää osaltaan parempaa ajettavuutta.
Škoda astuu Fabialla nykytrendiä vasten, sillä voimanlähteeksi on saatavilla joko 1,0 tai 1,5 litran bensakoneita neljänä eri tehoversiona. Luvassa ei ole dieseleitä, kaasuversioita tai minkään valtakunnan hybridejäkään. Valmistajan mukaan edes kevythybriditekniikka ei tuo lisäarvoa näin pienessä autossa.
Tšekin maalla ei ole silti nukuttu, vaan uutta mallia on optimoitu energiatehokkaaksi huolella. Ilmanvastusta on viilattu alemmaksi esimerkiksi säätyvällä jäähdytysilmasäleiköllä, ilmanohjaimilla, koteloidulla pohjalla ja piskuisemmilla sivupeileillä. Lisäksi moottoreiden sisäistä kitkaa on pienennetty ja palotapahtumaa optimoitu entistäkin energiatehokkaammaksi. Kulutuslukemaa on Fabian kasvaneesta koosta huolimatta saatu viilattua puolisen litraa pienemmäksi.

Syvä kontti. Tavaratila on kelvon muotoinen, josta löytyy luokkaansa reilut litrat (380).
Laadun tuntua. Viimeistely ja materiaalit kelpaavat varmasti hintaluokassaan.

Käytännön voimaa on tarjolla kireimmässä 1,0 litran 115 heppaisessa versiossa mukavasti, mutta alavääntöä ei luonnollisesti yhdestä litrasta määräänsä enempää puristeta. Fabia jaksaa mennä tien päällä pienillä kierroksilla, mutta räväkämpää ohitusta haettaessa DSG-automaatti hakee pienempää välitystä herkästi.
Uutukainen osoittautuu kelvoksi peliksi tien päällä. Matka-ajo sujuu leppoisasti, eikä vähiten napakan ohjaustuntumansa vuoksi. Silti Fabia on parhaimmillaan pikkupyörittelyssä, auto on aidosti näppärä kaupunkiajossa. Lisäksi oleelliset hallintalaitteet ovat helppoja ja perinteisiä käyttää, kuten kahvamallin käsijarru.

Mistään museoautosta ei kuitenkaan ole kysymys. Kaikissa varustetasoissa, aina perusmallin Ambientesta lähtien, vakiona ovat LED-ajovalot, 8” kosketusnäyttö ja 4 kpl USB-C-liitäntöjä. Turvavarusteita ei tarvitse ostaa, kuten hätäjarrutusjärjestelmä ja kaista-avustin kielivät.
Meikäläisittäin kiinnostava varustekohta – lämmitettävän tuulilasin ja ratin lisäksi – löytyy alustan puolelta: valittavissa on joko normaalia matalampi (-15 mm) Sport- tai korkeampi (+15 mm) pienen tien paketti. Jälkimmäinen ei tee Fabiasta vielä SUV:ia, mutta jelppaa osaltaan mökkitiellä alati suhaavia.

Sisältä ilme on muuttunut väistyvään malliin nähden ulkokuorta enemmän. Näkymä on moderni ja vaikka materiaalit ovat pääosin muovia, niin tunnelma ei ole halvan oloinen. Pyöreät ilmasuulakkeet kojelaudan päissä luovat persoonallisempaa ilmettä kokonaisuuteen.
Uusi Fabia tarjoaa tasapainoisia ominaisuuksia ja selkeästi enemmän tilaa. Siksi rahoille saa vähintäänkin kelpo vastineen.

 

Škoda Fabia 1,0 TSI 110 Style DSG

  • Hinta: 24 201,32 € (sis. autoveron), hinnat alk. 19 381,69 €.
  • Moottori: 999 cm3, 3-syl., turboahdin.
  • Vaihteisto: 7-portainen DSG-automaattivaihteisto
  • Voimansiirto: Etuveto
  • Moottorin teho: 81 kW (110 hv)
  • Enimmäisvääntö: 200 Nm (2 000 – 3 000 r/min)
  • Kiihtyvyys: 9,6 s (0–100 km/h)
  • Huippunopeus: 205 km/h
  • Kulutus, yhd. WLTP: 5,6 l/100 km
  • CO2-päästöt yhd. WLTP: 128 g/km

Vaihtoautokaupan väliraha ei ole juuri kasvanut

|
Uusien autojen kohonneista hinnoista on riittänyt puhetta. Pienempään rooliin on jäänyt vaihtoautojen reippaasti kohonnut hintataso. JARNO LAATIKAINEN Kierros mikkeliläisissä autoliikkeissä osoittaa sen, että kuluttajat ...

Kauan kaivattu, kauan odotettu

|
Maailman suurin autonvalmistaja on ollut sähköautojen suhteen hiljaa. Nyt tilanne on toinen. JARNO LAATIKAINEN Vihdoin maailman suurimman autonvalmistajan puhdas sähköauto on hypisteltävänä, mutta minkälainen ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Osuu ja uppoaa

|
Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla. JARNO LAATIKAINEN Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta ...

Kauan kaivattu, kauan odotettu

|
Maailman suurin autonvalmistaja on ollut sähköautojen suhteen hiljaa. Nyt tilanne on toinen. JARNO LAATIKAINEN Vihdoin maailman suurimman autonvalmistajan puhdas sähköauto on hypisteltävänä, mutta minkälainen ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Moderni ja retro

|
Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia. JARNO LAATIKAINEN Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun ...

Niropatin toinen painos

|
Kian uusi Niro houkuttelee perheautoilijoita kolmen eri sähköistetyn voimalinjan avulla. JARNO LAATIKAINEN Vasta toista sukupolvea edustava Kia Niro houkutteli jo ensimmäisellä versiollaan vankan käyttäjäkunnan. ...

Sähkö-Emppu näyttää tietä

|
E-sarjan Mercedes-Benz on ollut yksi automaailman ikoneista jo yli 50 vuoden ajan. Sähköautoaikakaudella samaa yrittää uusi EQE, mutta millä eväin? Sukkulamainen muotoilu on tutun ...