Ex-pikkuauto uuteen kuosiin

|

Varma muotoilu. Fabia on tuoreen näköinen, mutta silti helposti tunnistettavissa Škodaksi.

Uusi Fabia repii luokkarajoja ja tarjoaa isompien autojen ominaisuuksia, merkille ominaisia fiksuja oivalluksia unohtamatta.

Škodan perinteisimmistä malleista Fabia edustaa pienempää päätä. Se on ollut toimiva vaihtoehto lähinnä perheen kakkosautoksi tai ainokaiseksi sinkuille sekä pariskunnille.
Nyt tilanne on toinen, sillä uuden mallin myötä Fabia on venähtänyt melkoisesti: pituutta on kertynyt peräti 11 cm ja leveyttäkin 5 cm lisää. Merkittävintä on ehkäpä se, että kasvanut pituus on sijoitettu käytännössä akselien väliin.
Siksi ei ole liioiteltua sanoa, että Fabian sisätilat ovat kasvaneet merkittävästi. Tämän huomaa jokaisella istuinpaikalla, avaruus ei lopu kesken edes takamatkustajan pääntilan kohdalla. Käytännössä neljä aikuista sopii matkustamaan hyvin, sillä keskitunneli syö hieman keskipaikan mukavuutta. Tavaratila on 380 litran vetoinen, joka olisi kelpo lukema napsun kookkaammallekin autolle.

Auto perustuu VAG-konsernin B-segmentin autoja varten suunnitellulle MQB A0-pohjalevylle. Perusrakenne on aiempaa jäykempi, joka tietää osaltaan parempaa ajettavuutta.
Škoda astuu Fabialla nykytrendiä vasten, sillä voimanlähteeksi on saatavilla joko 1,0 tai 1,5 litran bensakoneita neljänä eri tehoversiona. Luvassa ei ole dieseleitä, kaasuversioita tai minkään valtakunnan hybridejäkään. Valmistajan mukaan edes kevythybriditekniikka ei tuo lisäarvoa näin pienessä autossa.
Tšekin maalla ei ole silti nukuttu, vaan uutta mallia on optimoitu energiatehokkaaksi huolella. Ilmanvastusta on viilattu alemmaksi esimerkiksi säätyvällä jäähdytysilmasäleiköllä, ilmanohjaimilla, koteloidulla pohjalla ja piskuisemmilla sivupeileillä. Lisäksi moottoreiden sisäistä kitkaa on pienennetty ja palotapahtumaa optimoitu entistäkin energiatehokkaammaksi. Kulutuslukemaa on Fabian kasvaneesta koosta huolimatta saatu viilattua puolisen litraa pienemmäksi.

Syvä kontti. Tavaratila on kelvon muotoinen, josta löytyy luokkaansa reilut litrat (380).
Laadun tuntua. Viimeistely ja materiaalit kelpaavat varmasti hintaluokassaan.

Käytännön voimaa on tarjolla kireimmässä 1,0 litran 115 heppaisessa versiossa mukavasti, mutta alavääntöä ei luonnollisesti yhdestä litrasta määräänsä enempää puristeta. Fabia jaksaa mennä tien päällä pienillä kierroksilla, mutta räväkämpää ohitusta haettaessa DSG-automaatti hakee pienempää välitystä herkästi.
Uutukainen osoittautuu kelvoksi peliksi tien päällä. Matka-ajo sujuu leppoisasti, eikä vähiten napakan ohjaustuntumansa vuoksi. Silti Fabia on parhaimmillaan pikkupyörittelyssä, auto on aidosti näppärä kaupunkiajossa. Lisäksi oleelliset hallintalaitteet ovat helppoja ja perinteisiä käyttää, kuten kahvamallin käsijarru.

Mistään museoautosta ei kuitenkaan ole kysymys. Kaikissa varustetasoissa, aina perusmallin Ambientesta lähtien, vakiona ovat LED-ajovalot, 8” kosketusnäyttö ja 4 kpl USB-C-liitäntöjä. Turvavarusteita ei tarvitse ostaa, kuten hätäjarrutusjärjestelmä ja kaista-avustin kielivät.
Meikäläisittäin kiinnostava varustekohta – lämmitettävän tuulilasin ja ratin lisäksi – löytyy alustan puolelta: valittavissa on joko normaalia matalampi (-15 mm) Sport- tai korkeampi (+15 mm) pienen tien paketti. Jälkimmäinen ei tee Fabiasta vielä SUV:ia, mutta jelppaa osaltaan mökkitiellä alati suhaavia.

Sisältä ilme on muuttunut väistyvään malliin nähden ulkokuorta enemmän. Näkymä on moderni ja vaikka materiaalit ovat pääosin muovia, niin tunnelma ei ole halvan oloinen. Pyöreät ilmasuulakkeet kojelaudan päissä luovat persoonallisempaa ilmettä kokonaisuuteen.
Uusi Fabia tarjoaa tasapainoisia ominaisuuksia ja selkeästi enemmän tilaa. Siksi rahoille saa vähintäänkin kelpo vastineen.

 

Škoda Fabia 1,0 TSI 110 Style DSG

  • Hinta: 24 201,32 € (sis. autoveron), hinnat alk. 19 381,69 €.
  • Moottori: 999 cm3, 3-syl., turboahdin.
  • Vaihteisto: 7-portainen DSG-automaattivaihteisto
  • Voimansiirto: Etuveto
  • Moottorin teho: 81 kW (110 hv)
  • Enimmäisvääntö: 200 Nm (2 000 – 3 000 r/min)
  • Kiihtyvyys: 9,6 s (0–100 km/h)
  • Huippunopeus: 205 km/h
  • Kulutus, yhd. WLTP: 5,6 l/100 km
  • CO2-päästöt yhd. WLTP: 128 g/km

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

SM-kisat tähdittävät kesäkautta

|
Motoparkin puitteet sopivat järjestäjien mielestä erinomaisesti yleisöystävällisen rallisprintin seuraamiseen.   JARNO LAATIKAINEN Autourheilupiireissä on yleisesti tiedossa mikkeliläisten osaaminen SM-rallien järjestäjänä. Viime keväänä ensimmäistä kertaa ...

Perheyrityksen arvot eivät muutu

|
Sota-aikana perustetun autoliikkeen nykyisyyteen peilautuu mielenkiintoisia yksityiskohtia. JARNO LAATIKAINEN Toukokuun alussa 80 vuotta täyttänyt Jyväskylän Autotarvike omistaa Mikkelissä ja Savonlinnassa toimivan Savilahden Auto Oy:n. ...

Miten biokaasun käy?

|
Biokaasusta ei ole tullut Mikkelille kultakaivosta, mutta omavaraisuus on uudessa nousussa. PETRI P. PENTIKÄINEN Kun energiatekniikan tutkija Mika Laihanen näytti Mikkelin tiedepäivillä kaaviota Suomen ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...

Harvinaiseen joukkoon

|
Tila-autot olivat in, kunnes tulivat katumaasturit. Volkswagen näki tilaihmeissä jälleen markkinaraon ja pisti Multivanin uusiksi. Aiempi Multivan perustui hyötyajoneuvona tutumman Transporterin pohjalle. Uusi Multivan ...

Kynnyksetön sähköauto

|
Sähköautoihin liitetään usein futuristisia mielikuvia. BMW purkaa tämän myytin tuoreella iX3-mallilla. Baijerin ylpeys BMW on valmistanut sähköautoja jo kahdeksan vuoden ajan. Pienehkön i3-mallin ohella ...

Tehty käteen käypäiseksi

|
Suomen myydyimpiin automerkkeihin kuuluvan Skodan ensimmäinen varsinainen täyssähköauto on tasapainoinen pakkaus. Tšekkimerkin ensimmäinen sähköauto, piskuinen Citigo, palvelee parhaiten yksin tai kaksin liikkuvia kaupunkimaisessa ympäristössä. ...