Ajourat ovat timmissä kunnossa.
Mikkelin Moottorikerho järjestää tammikuun viimeisenä viikonloppuna Hirvensalmen Jyhnäharjulla enduro-moottoripyöräilyn kansallisen kilpailun. Erikoista mittelössä on, että se käydään koronaepidemian vuoksi ilman paikalla olevaa yleisöä. Lisäksi kisa-alueelle pääsee vain yksi huoltomies kuljettajaa kohden. Kaikilla kisa-alueella liikkujilla on velvoite käyttää kasvosuojainta.
Jyhnäharju Enduro kiertää valmiilla lumisilla tai jäisillä lajireiteillä sekä auratulla pellolla.
Reiteistä kertyy ajettavaa yhteensä vajaat 15 kilometriä.
Kisaan kuuluu kaksi maastokoetta, joita edeltää maastosiirtymä. Kisakeskuksena toimii Otavan Neste-huoltoasema.
– Päiväpuhdetta tulee ajajille riittämiin, kun reittejä ajetaan useita kierroksia, Moottorikerhon enduron lajivastaava Tero Raittila kertoo.
Kilpailijat taituroivat tiukalla minuuttiaikataululla, jonka ylittymisestä seuraa sakkominuutteja.
Lumessa olevat ajourat eli spoorit ovat järjestäjien mukaan parhaimmillaan, ja lauhat kelit ovat kovettaneet reittejä entuudestaankin.
Suurin haaste reittien toteutuksessa on saada aikaan kompromissi, joka huomioi niin valoisan ajan kuin pitkillä radoilla syntyvät aikaerot.
Jyhnäharju Enduron reittejä ovat tehneet moottorikerholaiset itse. He ovat kaivanneet lisää talkoolaisia monenlaisiin järjestelyihin, sillä tekijäporukka on ollut pieni ja reserviäkin olisi hyvä olla.
Kilpailuun ilmoittautuminen päättyi verkkoon julkaistun reittivideon saattelemana 23.1. Tekniikan tohtori Jarkko Valtosen kehittelemän algoritmin perusteella kisaan odotetaan noin 150 ajajaa.
Mitä Mikkelin Moottorikerholle kisojen lisäksi kuuluu? Kerholla on mennyt kohtuullisesti koronan varjossakin. Jo voimassa olleista rajoituksista ja toimintamalleista voidaan poimia hyviksi havaitut käytänteet.
– Koronasta on ollut hyötyä EU-hankkeellemme. Jatkamme Jyhnäharjun radan kohentamista ajanmukaiseksi motocross-radaksi, toteaa Raittila.
Kerho on tyytyväinen vakituiseen harjoittelurataansa. Kerhon lajeja enduron ohella ovat motocross, snowcross, trial ja cross country, joka kuuluu moottoriurheilun uusiin tulokkaisiin. Rata on suotuisimmassa terässään keväisin ja syksyisin, kun taas helteet tekevät radasta lähes hiekka-aavikon.
Tämän vuoden tavoitteena on myös tapahtumien lisääminen moottorikerhon radalla.
– Haluamme järjestää yhden Race For Fun -konseptin nuoriso- ja harrastetapahtumista, kertoo Raittila.
Jäseniä Moottorikerholla on nykyään noin 150, ja uutta jäsenistöä on tullut seuraan hyvin.
– Keski-ikämme tosin huitelee nelissäkymmenissä, Raittila nauraa.
Onneksi nuorista kasvaa pontevaa kilpailijakaartia. Mikkelin Moottorikerho on saanut uutta virtaa myös hallitukseen tehdyistä henkilövaihdoksista ja puheenjohtajaksi junioritoiminnan kautta nostetusta Tero Väänäsestä.
Moottoripyöräenduro lajina
Endurossa yhdistyvät motocross ja trial lähes moottoripyöräralliksi. Ajomaastot ovat hyvin vaativia. Vaativuus ja ratojen mittavuus ovat tehneet endurosta luotettavuusajon. Enduroon kuuluu olennaisena osana välillä maastossa rypeminen.
Enduro-moottoripyörissä on yleensä suuret ja halkaisijaltaan eripariset nappularenkaat, ja talvella ajetaan nastarenkailla. Ominaispiirteitä ovat myös kevytrakenteisuus, korkea maavara ja istuinkorkeus. Enduroissa käytetään yleensä yksi- tai kaksisylinterisiä kaksi- tai nelitahtimoottoreita.
Enduroajo sopii rauhallisille persoonille, joilla on myös rämäpäisyyttä.
– Menestys vauhtilajissa on valtavan työmäärän takana, kuvailee Tero Raittila.
VIRPI KONTINEN