Seppo Kovanen on uusi Porsche-mestari

|

Seppo Kovanen aikoo pitää 11 kiloa painavan mestaruuspokaalin myös ensi kaudella.

Hirvensalmelainen autourheilun konkari pokkasi 11 kiloa painavan voittopokaalin.

Pitkän linjan autourheilija Seppo Kovanen on vuoden 2021 Porsche Club Racing -mestari. Kovanen voitti luokan pääkaupunkiseudulla toimivan HSSR Racingin autolla Porsche 944 S2.
Sarjassa on nimensä mukaisesti vain Porscheja. Tiimi sai kaksoismestaruuden, sillä tiimipäällikkö Pasi Kupiainen voitti oman luokkansa Porsche 987 Cayman S -autolla.

Kovasen autourheiluharrastus alkoi jo 1970-luvun lopulla autosuunnistuksessa. 80-luvulta alkaen Kovanen on ajanut mm. rallia.
Porsche Club Racing -sarjassa Kovasella oli nyt toinen kausi. Ensimmäisellä autolla ”ei kerinnyt”, toiselle kaudelle saatiin sellainen peli, jolla pärjää.
Tyypillisellä kisakäyttöön tehdyn Porschen moottorilla ajetaan sata tuntia. Paras viritys on kuitenkin ratin ja penkin välissä. Rata-ajossa tärkeintä on ajaa maksimaalista nopeutta niin, ettei menetä pitoa.

Porsche 944 S2 kulkee tarvittaessa 250 km/h ja tehoa löytyy 240 hevosvoimaa. Tämän vuoden mestaruus irtosi Seppo Kovasen mukaan hyvän auton ansiosta.

– Kun löytää autolle sopivan rengaspidon, täytyy mennä juuri sillä rajalla. Ajolinjojen pitää olla kohdallaan. Niissä jo kymmenen sentin heitto näkyy heti kellossa, Kovanen sanoo.
Auton ajettavuutta haettiin varsinkin jarrupaikkoja varten pitkin kautta. Kauden päättäneessä Alastaron finaalikilpailussa ne osuivatkin kohdalleen. Vauhdit käyvät tämän sarjan kisoissa parhaimmillaan kahdessa sadassa, kovemmissa luokissa korkeammallakin.

Voittopokaali painaa yksitoista kiloa, ja Kovanen pyrkii pitämään sen itsellään myös ensi kesänä. Tuleva kausi alkaa toukokuussa.
– Ensi kaudeksi autoon on tulossa muutoksia, jotka parantavat kilpailukykyä edelleen. Voittamisen nälkää on jäljellä.
Talviharjoittelu ei oikein onnistu, mutta radalle päästään kevään tullen. Lähin harjoituspaikka on Virtasalmella. Hyvät harjoitusolosuhteet ovat myös Alastarolla.

 

HSSR Racingin kilpa-autot

Porsche 944 S2 / Seppo Kovanen (8B)

  • Moottori: 3,0 litran 4-sylinterinen
  • Teho: n. 240 hv
  • Huippunopeus: n. 250 km/h

Porsche 987 Cayman S / Pasi Kupiainen (8D)

  • Moottori: 3,4 litran 6-sylinterinen boxerimoottori
  • Teho: 325 hv
  • Huippunopeus: 280 km/h

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

SM-kisat tähdittävät kesäkautta

|
Motoparkin puitteet sopivat järjestäjien mielestä erinomaisesti yleisöystävällisen rallisprintin seuraamiseen.   JARNO LAATIKAINEN Autourheilupiireissä on yleisesti tiedossa mikkeliläisten osaaminen SM-rallien järjestäjänä. Viime keväänä ensimmäistä kertaa ...

Perheyrityksen arvot eivät muutu

|
Sota-aikana perustetun autoliikkeen nykyisyyteen peilautuu mielenkiintoisia yksityiskohtia. JARNO LAATIKAINEN Toukokuun alussa 80 vuotta täyttänyt Jyväskylän Autotarvike omistaa Mikkelissä ja Savonlinnassa toimivan Savilahden Auto Oy:n. ...

Miten biokaasun käy?

|
Biokaasusta ei ole tullut Mikkelille kultakaivosta, mutta omavaraisuus on uudessa nousussa. PETRI P. PENTIKÄINEN Kun energiatekniikan tutkija Mika Laihanen näytti Mikkelin tiedepäivillä kaaviota Suomen ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...