Suoraan suosikkiluokan ytimeen

|

Jyhkeää ja pyöreää. Vaikka muodoissa on särmää, löytyy Yaris Crossista lapsenomaista pyöreyttäkin.

Pienempien katumaasturien menekki on ollut viime vuosina kova. Toyota antoi siimaa kilpakumppaneilleen vuositolkulla, mutta ei enää.

Monet meistä eivät välttämättä edes muista Toyota Urban Cruiser-mallia, jonka valmistus lopetettiin jo viisi vuotta sitten. Kun B-segmentin pikkuautoluokan herruus on ollut viime ajat tukevasti Yariksen käsissä, niin ei ole ihme että valmistajan odotukset ovat uuden Yaris Crossin kohdalla tapissa.
B-SUV-segmentti on ollut viime vuosina nopeimmin kasvanut autoluokka Euroopassa. Tämä ei ole ihme harmaantuvalla vanhalla mantereella, sillä korkeamman maavaran autoon on mukavampi istahtaa. Lisäksi useimmille riittää, kun kaksi aikuista mahtuu istumaan etupenkeillä herroiksi.

Uusi Yaris Cross saapui markkinoille perusmallia reippaammin mitoin, sillä autolla on pituutta vajaa 4,2 metriä. Tämä on 24 cm Yarista enemmän. Muissakin suunnissa tilaa on enemmän sisarmalliin nähden: korkeus +95 mm, leveys +20 mm ja maavara + 25 mm.
Lisämillit kelpaavat matkustajille. Takapenkillä mahtuu normiaikuinen olemaan, mutta ison miehen paikka on etupenkillä. Siinä viihtyykin oikein hyvin, pelivaraa tuntuu olevan joka suuntaan. Myös tavaratilaa on mukavasti, sillä vetoisuus on liki 400 litraa.

Kaikilla herkuilla. Malliston huipulla oleva Premiere Edition tarjoaa esimerkiksi lasikaton ja HUD-näytön.
Ei kaikille. Oikealla puolella oleva vaihteisto hybridiyksikköineen näyttää siltä, että TI-miehen ei kannata näppejään peliin laittaa.

Kuten arvata saattaa, on uusi Yaris aina varustettu hybridivoimalinjalla, mutta ei ladattavalla sellaisella, täyssähköstä puhumattakaan. Sähköiset Toyotatkin ovat pian tulossa, mutta se on toisen tarinan paikka se.
Voimanlähteenä on 1,5 litran kolmisylinterinen vapaasti hengittävä bensamoottori ja sen jatkeena kaksi sähkömoottoria sekä e-CVT-vaihteistoyksikkö. Alla ollut tutustumisajoyksilö oli nelivetoinen, joka on toteutettu taka-akselille sijoitetun 3,9 kW:n tehon ja 52 Nm:n väännön tarjoavan sähkömoottorin avulla. Etupyörien kautta vetävän sähkömoottorin teho on 59 kW eli 80 hv.
Käytännössä taka-akselin pyörät vetävät lähinnä liikkeellelähdöissä. Mistään alennusvaihteella varustetusta jatkuvanelivetoisesta maasturista ei siis ole kysymys. Ajotiloja on tarjolla kolme, normaalin lisäksi liukkaalle tarkoitettu Snow ja pienemmille teille suunnattu Trial.

Yarikseen nähden Cross-mallin koria ja alustapuolta on jäykistetty ja jousitusta puolestaan viritetty mukavammaksi. Isot töyssyt vaimentuvat hyvin, mutta pienet bitumikohdat tuntuvat suhteessa enemmän. Tähän vaikutti osaltaan 18” rengaskoko.
Etuvetoisen mallin taka-akseli on mallia yhdystukiakseli ja nelivetoisen kohdalla puhutaan monivarsituennasta. Alusta toimii hyvin ja sen puolesta voimaa saisi olla vaikka kuinka paljon enemmän.
Ajomukavuus on kaikkinensa kohdallaan: vain rengasäänet kantautuvat sisälle, kuten polttomoottorin äänimaailma täyskaasukiihdytyksessä. Nämä piirteet eivät isommin ärsytä, sillä varsinkin moottorin antama melu on melko sivistynyttä kolmipyttyiseksi.

Itselataava hybridi jakaa terminä mielipiteitä, mutta raaka tosiasia on, että järjestelmä toimii hienosti. Termihän ei tarkoita sitä, että järjestelmä käyttää heikomman hyötysuhteen omaavaa polttomoottoria sähkön tuottamiseen. Kysymys on liike-energian muuttamisesta sähköksi, joka perinteisessä polttomoottoriautossa haihtuisi jarrulevyjen kautta lämpönä taivaan tuuliin.
Vaikka kuinka yrittää, niin mitään katkoksia hybridivoimalinjan vedossa ei tunnu. Pienissä nopeuksissa pääsee pelkän sähkön avulla reilun pätkän, ennen kuin polttomoottori hörähtää käyntiin.
Mikään jytkypaukku Yaris Cross ei suorituskykylukujen valossa ole, mutta ei autolla jalkoihinkaan jää. Sen sijaan tankilla hymy on herkässä, sillä kulutuslukemat ovat alhaiset, etenkin taajama-ajossa.

Toyota tuo Yaris Crossin myötä uuden 9” näytöllä varustetun multimediajärjestelmän, Toyota Smart Connectin. Edelliseen versioon verrattuna käytännössä kaikki tuntuu olevan paremmin. Nappeja on vain neljä, eli koskettamalla mennään. Tärkein ominaisuus on ehdottomasti toimivuus, esimerkiksi langattomasti toimiva Android Auto on hetkessä käyttövalmis.
Toyotan uusin saa hartioilleen ison vastuun. Maahantuoja on laskeskellut mallin varaan liki 2 000 rekisteröintiä vuositasolla. Odotukset ovat siten korkealla.

Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid AWD-i Premiere Edition

  • Hinta: 36 988,70 € (hinnat alk. Active 25 662,37 €)
  • Polttomoottori: 1 490 cm3 (3-syl., polttoain. suora monip. suihkutus)
  • Polttom. max. teho: 91 hv (85 kW)/5 500 r/min
  • Polttom. max. vääntö: 120 Nm/3 800 – 4 800 r/min
  • Sähkömoottori 1 (etuakseli): 80 hv (59 kW)/141 Nm
  • Sähkömoottori: 2 5 hv (3,9 kW)/52 Nm (taka-akseli)
  • Kokonaisteho: 116 hv/85 kW
  • Vaihteisto: Portaaton e-CVT automaatti
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 11,8 s
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kulutus: 4,7–5,1 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt :107–116 g/km (yhdistetty)

Maukkain tähän asti

|
Sähköautot ovat äänettömiä ja monesti myös hieman värittömiä. Uusi EV6 on Kian iskevin malli, eikä se ole etäällä samasta superlatiivista verrattuna yleisesti sähköautoihin. Korealaisten ...

Pikkuässää pöytään

|
Uusi Mercedes-Benzin C-malli on kasvanut mittojen ohella ominaisuuksiltaan lähemmäksi isoveljiään. Paljon on vesi virrannut Saimaassa siitä, kun C-sarjan esi-isä eli 190-malli näki päivänvalon liki ...

Korea paluu tulevaisuuteen

|
Hyundai on ollut yksi vahvimmista perinteisen merkin edustajista sähköautorintamalla. Uusi Ioniq 5 on jännä sekoitus tuttua ja turvallista sekä futuristista otetta. Mallinimi Ioniq on ...