Taskuparkkeeraus vaatii rauhallisuutta

|

Hannun Liikennekoulu ky:n tiimipäällikkö Hannu Salmikunnas arvioi, että taskuparkkeeraus sujuu näppärillä ja osuvilla vinkeillä.

Taskupysäköintiä opettelee yleensä jokainen auton ajokorttia varten liikennekoulussa harjoitteleva noviisi. Kuitenkin hyvin moni aloittelija suhtautuu jo ennakkoon epäröivästi tämän pysäköintitaidon opetteluun. Sen arvellaan olevan vähintään haastavaa ja jopa vaikeaa.
– Monen ajo-oppilaan mieleen nousee rimakauhu, kertoo Hannun Liikennekoulu ky:n tiimipäällikkö Hannu Salmikunnas.
Taskuparkkeerauksen hiukan ikävän maineen syynä voi olla se, että peruuttelu vilkkaassa liikenteessä saattaa tuntua stressaavalta.
– Alkuun on lähdettävä opettelemaan ehdottomasti rauhallisesta tilanteesta.

Nasevista ohjeista ei ole autoilijalle hyötyä, jos hän ei harjoittele taskupysäköintiä riittävästi. Harjoittelemattomuus johtaa yleensä tämän pysäköintitekniikan välttelemiseen.
– Joillakin liikennekouluilla on sellaisiakin ajosimulaattoreita, joiden avulla auton taaksepäin parkkiin hivuttamista pystyy harjoittelemaan.
Mikään ei kuitenkaan Salmikunnaksen mielestä voita taskupysäköinnin harjoittelua oikealla autolla ja aidoissa tilanteissa.

Ossi Lyytikäinen arvelee, ettei taskuparkkeeraaminen ole järin kummoista.
– Taskupysäköinnin olisi syytä onnistua kertayrittämällä, pohtii Satu Yletyinen.

Graanin automarketien pysäköintialueelta kommentoimaan tavoitetut yksityisautoilijat Ossi Lyytikäinen ja Satu Yletyinen eivät pitäneet taskuparkkeerausta kovinkaan vaativana.
Lyytikäinen oli ennättänyt ajamaan työssään vuosia autolla, jonka peruuttaminen oli peileistä katsomisen varassa.
– Ei se taskuparkkeerauskaan kummoisia vaadi, hän kuvaili.
Yletyinen puolestaan totesi, että alkuun taskupysäköinti jännitti, mutta harjoittelu tuotti heti positiivista tulosta.
– Nykyään taskuun peruuttaminen onnistuu ihan hyvin, hän tuumaa.

Uutta taskuparkkeerauksen mahdollisuuksiin ovat tuoneet peruutustutkat ja -kamerat. Yleensä niistä on kiistatonta hyötyä auton sijainnin hahmottamisessa.
Nykyään on huomioitava sekin, että kaduilla on useimmiten mahdollista pysäköidä myös auton kulkusuunnassa vasemman puoleiselle reunalle. Jo entuudestaan taskuparkkeerauksen hallitsevalle autoilijalle vasempaan reunaan pysäköiminen voi luoda haasteita.

Viisi vinkkiä taskupysäköintiin

1. Valitse taidoillesi riittävän rauhallinen paikka ja tilanne pysäköidä. Varmista, että suunnittelemassasi pysäköintipaikassa autollasi on edessä ja takana vähintään metrin verran tyhjää tilaa.
2. Muista käyttää vilkkuja näyttämään, minne päin milloinkin olet autoasi liikuttamassa.
3. Aja ensin autollasi suunnitellun pysäköintipaikan ohi vähintään niin, että edellesi pysäköitynä olevan auton ja sinun autosi perät ovat tasassa.
4. Tämä on tärkeää! Käännä rattia jyrkästi oikealle ja peruuta – niin paljon, että näet vasemmasta sivupeilistä autosi taakse pysäköidyn auton keulan. Huomioi peruuttaessasi koko ajan muu liikenne. Suorista ohjaus heti peruutusvaiheen jälkeen.
5. Jatka sitten peruutusta pienellä kulmalla niin, että saat autosi etupään eteesi pysäköidyn auton ohi, lähelle sen perää. Käännä lopuksi rattia varoen vasempaan, niin että koko auto suuntautuu suoraksi. Korjaa tarvittaessa vielä autosi etäisyys esimerkiksi pysäköintiruudun reunaviivoista hahmottaen.

Liki puolet suomalaisista välttelee taskupysäköintiä

Kaupungissa asuvat osaavat pysäköidä paremmin parkkihalleista ja kadunvarsipysäköinneistä johtuen.

EasyPark teetti tutkimusyhtiö Bilendillä kyselytutkimuksen pysäköinnistä. Tutkimus osoitti, että naisista 15 prosenttia ja miehistä 6 prosenttia ei koskaan taskuparkkeeraa. Taskupysäköintiä välttelee naisista 57 prosenttia ja miehistä 35 prosenttia.

Tavallisen taaksepäin parkkiruutuun peruuttamisen osalta ero sukupuolten välillä on vieläkin suurempi. Naisista noin joka toiselle peruuttaen pysäköiminen ei ole ongelma, miehistä kolmelle neljästä.
– Liikenteen kokonaisuuden kannalta ongelmallista on se, jos parkkitilaa jää hyödyntämättä siksi, että siihen pääsee vain peruuttaen tai taskuparkkeeraamalla. Ja parkkitilan etsimiseen palaa tietysti aina enemmän polttoainetta, jos vain tietynlainen kolo sopii, toteaa EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen.

Tutkimuksessa löytyi myös eroja sen mukaan, missä pysäköijä asui. Pääkaupunkiseutulaisilta auton pysäköinti sujui tottuneimmin. Heistä yli puolet selvisi taskuparkkeerauksesta ongelmitta, kun keskisuomalaisista vain 27 prosenttia ylsi samaan. Pääkaupunkiseudulla 54 prosentille peruuttaen pysäköiminen ei aiheuta harmaita hiuksia. Kaikkialla muualla Suomessa yli joka toiselle aiheuttaa.
– Hauska yksityiskohta on se, että Pohjois- ja Keski-Suomessa sama määrä kuljettajia sekä taskuparkkeeraa että pysäköi peruuttaen ongelmitta. Lienevätkö samat vastaajat molemmissa, pohtii Kolehmainen.
Maantieteellisesti näkyvät eroavaisuudet juontuvat eritoten Etelä-Suomen ja pääkaupunkiseudun osalta pohjoisempaa Suomea yleisemmästä kaupunkiasumisesta. Siinä painottuvat parkkihallit ja kadunvarsipysäköinti.

Virpi Kontinen

Sähkölaskuihin saa talvella tukea

|
Apua saa, jos sähkön hinta ylittää tukimuodosta riippuen 400 tai 500 euroa kuukaudessa. PETRI P. PENTIKÄINEN Hallituksen esityksessä tammi–huhtikuussa 2023 kulutettua sähköä koskevaa tukea ...

Pankkikonttoreita kaivataan yhä

|
Ikäihmisiä opastetaan nyt selviämään pankkiasioista itse. PETRI P. PENTIKÄINEN Vuosi sitten Suur-Savon Osuuspankki ilmoitti lopettavansa kaikki maalaiskonttorinsa, ja ovet sulkeutuivat maaliskuun lopussa. Nyt pankki ...

Pienten teiden kunto suututtaa

|
MTK Etelä-Savo kysyi jäseniltään alemman tieverkon tasosta. PETRI P. PENTIKÄINEN Alemman tieverkon kunto on huono tai erittäin huono. Tätä mieltä on 57 prosenttia MTK ...

Aurinkopaneeleita saa taas

|
Aurinkoenergian kuumat markkinat pitävät alan yrityksen kiireisenä talveen asti. PETRI P. PENTIKÄINEN Tämä vuosi on ollut mikkeliläiselle sähköalan asennusliike Sähkö-Soikkeli Oy:lle erikoista aikaa. Menneenä ...

Vaihtoautokaupan väliraha ei ole juuri kasvanut

|
Uusien autojen kohonneista hinnoista on riittänyt puhetta. Pienempään rooliin on jäänyt vaihtoautojen reippaasti kohonnut hintataso. JARNO LAATIKAINEN Kierros mikkeliläisissä autoliikkeissä osoittaa sen, että kuluttajat ...

Kauan kaivattu, kauan odotettu

|
Maailman suurin autonvalmistaja on ollut sähköautojen suhteen hiljaa. Nyt tilanne on toinen. JARNO LAATIKAINEN Vihdoin maailman suurimman autonvalmistajan puhdas sähköauto on hypisteltävänä, mutta minkälainen ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Osuu ja uppoaa

|
Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla. JARNO LAATIKAINEN Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta ...