Opelin uusi kehonkieli lupaa hyvää merkin ystäville. Mokkaa on tarjolla liki kaikilla voimanlähdevaihtoehdoilla.
Tätä autoilevat ihmiset kaipaavat: rohkeasti erilaista muotoilua samoista teknisistä lähtökohdista. Opelin omistaja Stellantis on lähtenyt rohkeasti tekemään perinteisestä saksalaismerkistä sen kultavuosien näköistä.
Uuden Mokkan ohella tulossa on lisää GSe mallimerkinnän omaavia Opel-sähköautoja. Kuin pisteeksi iin päälle tehdas esitteli hiljattain A-mallin Mantasta rakennetun täyssähköisen, niin sanotun restomod-mallin, eli vanhaan tuttuun kuosiin on siirretty moderni tekniikka. Merkin lupaus päätä kääntävästä tulevaisuudesta ei näyttäisi olevan pelkkää mainosmiesten sanahelinää.
Mutta mennäänpä Mokkaan. Uuden mallin linjat ovat terävät ja keulan ilme konepellin keskikohoumineen juontaa väistämättä mielleyhtymän takavuosien Opel-malleihin. Jykevä ilme toimii myös takanäkymän viirumaisina, leveyttä korostavina takavaloina.
Sama kaiku askelten on myös sisällä. Alla olleen GS Line –varustetason myötä Mokkan tummanpuhuva katto ja kaareva Opel Pure –mittaripaneeli kahdella isolla näytöllä toimii kuljettajan eduksi. Kaikki oleellinen on hyvin läsnä ja tyköistuvaa urheilullista fiilistä luovat osaltaan urheilulliset istuimet sekä punaiset sisustuksen yksityiskohdat.
Erot täyssähköisen ja polttomoottorimallien välillä ovat pieniä. Hallintalaitteissa ei isompia eroja ole, äkkinäinen ei tätä edes hoksaa. Selvin ero samaa teholuokkaa olevan sähköversion osalta on noin 300 kiloa suurempi omamassa 50 kWh:n tehokapasiteetin omaavan akuston painosta johtuen. Sähkö-Mokkan toimintasäde on hieman päälle 300 km.
Kun auto on tukeva ajaa maantiellä, mutta silti hauskan tuntuinen nurkkapyörityksessä, on tärkein perusasia kohdallaan. Huomionarvoista on myös alhainen melutaso, jopa 18” matalaprofiilisilla renkailla. Tutustumisajossa olleen 130 hevosvoimaisen 1,2 litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ominaisuudet on todistettu isäntäkonsernin autoissa naseviksi.
Parhaaksi polttomoottoriksi luokassaan useaan otteeseen seppelöidyn voimanlähteen ja sen jatkeena olevan 8-lovisen automaatin yhteistyö on saumatonta. Sport-tilassa meno on aidosti ruudikkaan tuntuista napakan alaväännön ja täsmällisen tiheästi vaihtavan vaihteiston vuoksi.
Mokka ei ole järin suuri auto, ja takapenkillä viihtyvät parhaiten perheen pienimmät, mikäli etuistuin on kiskoillaan taka-asennossa.. Eturivin istuinpaikoilla tilaa on kuitenkin hyvin tarjolla. Tavaratilan vetoisuus penkit ylhäällä on 350 litraa, mutta suurimmillaan 1105 litraa.
Korirakenteessa huomionarvoista on se, että Mokkassa on Opel Vizor keulamoduuli. Tämä yhtenäinen rakenne ja GS Line Plus-varustetason musta konepelti vahvistavat erilaista, kieltämättä houkuttelevan näköistä ilmettä.
Varustelun osalta Mokka tarjoaa neljä eri tasoa, Comfort, Innovation Plus, GS Line Plus ja Executive. Jo karvalakkimallin manttelia kantavassa Comfort-tasossa löytyvät LED-valot sumuvaloja lukuun ottamatta sekä kattavasti turvavarusteita, kuten hätäjarrutusjärjestelmä, törmäysvaroitin, kaistavahti- ja avustin.
Vaikka kesä on kuumimmillaan, on istuinlämmittimien ohella lämmitettävä ohjauspyörä härmäläisissä olosuhteissa aina fiksu varuste. Adaptiivinen vakionopeussäädin löytyy myös ruksattavien varusteiden listalta. Tutustumisajoyksilössä oli lisävarusteena mm. LED Matrix –ajovalot ja langaton lataus.
Mokka on pirteä poikkeus tuulitunneleiden nuolemiin saman muotin autoihin merkistä riippumatta. Edelliseen mallisukupolveen nähden ainoa miinus on vetotapa, sillä uutta mallia ei saa nelivetoisena. Se, kuinka moni jokapyörävetoa oikeasti kaipaa, on toinen juttu, sillä Mokka on muuten enemmän kuin rantakunnossa.
Opel Mokka GS Line Plus 130 Turbo A
- Hinta: Tutustumisajoauto 31 975,51 € (sis. autoveron), hinnat alk. 19 989,98 €.
- Moottori: 1,2 l, 3-syl., turboahdin.
- Vaihteisto: 8-port. automaattivaihteisto
- Voimansiirto: etuveto
- Moottorin teho: 96 kW (130 hv)
- Enimmäisvääntö: 230 Nm (1 750 r/min)
- Kiihtyvyys: 9,1 s (0–100 km/h)
- Huippunopeus: 202 km/h
- Kulutus: yhd. 5,5-5,6 l/100 km
- CO2-päästöt: yhd. 123-126 g/km