Maukkaasti muotoiltu

|

Kaikki vaihtoehdot. Tutustumisajossa olleen hybridimallin ohella Tucsonista saa myös ladattavan hybridin. Sillä pääsee WLTP-mittaustavan mukaan 50 km sähkömoottorin avulla ja hintaero hybridiin on 3 400 euroa.

Valtaosa nykyisestä automuotoilusta on kuin samasta muotista. Asiasta poikettiin Koreassa, jossa piirrettiin SUV terävällä kynällä.

Korealainen Hyundai on viimeisen vuoden aikana uusinut mallistoaan ripeällä tahdilla ja lisää on tulossa. Uusi Tucson saapui Suomeen talvella runsaine voimanlähdevaihtoehtoineen. Tarjolla on perinteinen bensa, kevythybridi, hybridi tai ladattavana hybridi. Dieselin saa myös kevythybridinä, kumpiakin voimanlähdevaihtoehtoja saa joko etu- tai nelivetoisena.

Maukkainta Tucsonin kohdalla on muotoilu. Voimakkaasti muotoillut, veistosmaiset kyljet, luovat osaltaan persoonallisuutta, mutta eniten huomiota herättää auton keula. Maskiin integroituja päiväajovaloja ei äkkinäinen edes huomaa, sillä sen verran tyylikkäästi ne ovat siihen sijoitettu. Myöskään peräpäästä auto ei jätä kylmäksi, siitä pitävät huolen kolmiulotteiset takavalot.
Kuljettajan paikalta katsoen huomio kiinnittyy sekä mittari- että keskikonsolinäyttöön. Kummatkin ovat kooltaan 10,25”, mutta silti kojelaudassa on viljalti nappuloita. Korealaismerkin ideologiaan on aina kuulunut omat käyttökytkimet lähes jokaiseen toimintoon, eikä linja ole multimedianäyttöjen taakse muuttunut vieläkään. Tämä kelpaa varsinkin varttuneemmalle väelle, sillä onhan se helppoa kun kaikki toimii tutusta paikasta ilman valikoissa pyörimistä.

Tyylikäs sisältäkin. Ohjaamoa kiertää kiiltävän musta somistenauha. Kojelaudassa ei ole mitään ulokkeita tai lippoja, joten tunnelma on hyvin avara.

Tucson maistuu sitä enemmän hyvältä, mitä enemmän sillä ajaa. Istuimissa viihtyy niin edessä kuin takana, eikä penkin säätämisen jälkeen ergonomiassa ole valittamista. Mittojen valossa Tucson on aiempaa suurempi ja leveämpi. Kun akseliväli on pidempi ja koriylitykset lyhyet, tietää se passeleita tiloja.
Perheosastolla mahtuu istumaan pitkäselkäisetkin hyvin vaikka hattu päässä, polvikulmasta tinkimättä. Parhaimmillaan auto on kuitenkin neljän hengen porukalla, sillä takaistuimen keskipaikka on muotoiltu varsin voimakkaasti.
Matkustusmukavuutta lisää kaksivyöhykkeinen ilmastointi ilmankierron mukavuustoiminnolla. Tavaratilaa on tarjolla reippaan 600 litran edestä. Varapyörää ei ole, mutta paikkaussarja löytyy välikannen alta.

Tutustumisajoauton sydämenä toimi 1,6 litran bensakone itselataavan hybridijärjestelmän kanssa. Bensakoneen maksimiteho on hybridivaihtoehdoissa180 hevosvoimaa, kun kevythybrideissä voimaa löytyy maksimissaan 150 hevosvoimaa. Yhdessä hybridisähkömoottorin kanssa teholukema on peräti 230 hevosvoimaa. Hybridiakun varauksen näkee mittaristosta, joten tehoreservin käytettävyys selviää pikkuvilkaisulla.
Ajossa 6-portaisen automaatin ja hybridibensan yhdistelmä on lupsakka paketti. Voimaa on tarjolla reippaasti jos sitä tarvitaan, eikä moottorin melu kantaudu ohjaamoon kuin täyskaasukiihdytyksessä. Tucsonilla ajaminen on mukavan leppoista ja neliveto rauhoittaa menoa, vaikka ajoalusta ei kestopäällystetty maantie olisikaan.

Jatkopala. Tucson on suunniteltu ajatuksella, kuten aurinkolipan jatkopala esimerkiksi osoittaa.

Yleisfiilistä ei ainakaan pahenna hallintalaitteiden toimivuus. Vaihteisto on toteutettu keskikonsoliin sijoitettujen nappuloiden avulla, mutta pienen totuttelun asiaan ei edes tule kiinnitettyä huomiota. Vaihdetta kun ei automaatissa tarvitse pysähtymättä vaihtaa.
Auton ajotilan voi valita taloudellisemman ja urheilullisemman vaihtoehdon ohella myös erilaisista maastoasetuksista. Oma ajotila löytyy niin lumelle, mudalle kuin hiekallekin. Parhaimmin Tucsonin ominaisuudet tulevat esille, mitä heikommaksi tie käy. Korealaiset ovat onnistuneet viimeistelyssä, sillä mitään kolinoita tai räminöitä ei kuulu. Safety Pack –lisävarustepaketin myötä tulee katveavustin, joka näyttää mittaristossa sivukuvaa peilien tueksi siltä puolelta, jolle vilkku on kytketty.

Uusi Tucson on tyystin erilainen auto, kuin mitä arkiseksi leimautuneelta korealaisvalmistajalta on vuosien varrella totuttu näkemään. Tekninen luotettavuus on ollut aiemmin huippuluokkaa, joten kiehtova muotoilu saattaa herättää merkille uusia asiakkaita. Saas nähdä, mitä tuleman pitää.

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI Hybrid 4WD Style

  • Hinta :41 990 €,hinnat alk. 27 990 € (1,6 T-GDI Comfort)
  • Polttomoottori/teho: 1,6 l, 180 hv (132 kW)
  • Polttomoottorin vääntö: 265 Nm (1 500 – 4 000 r/min)
  • Sähkömoottorin teho: 60 hv/44,2 kW
  • Sähkömoottorinvääntö: 330 Nm
  • Järjestelmänyhteisteho: 230 hv/169 kW
  • Vaihteisto: 6-vaiht.momentinmuunnin-aut.
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,3 s
  • Huippunopeus: 193 km/h
  • Kulutus: 6,0-6,1 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 127-128 g/km (yhdistetty)

MB C 300 E: Suoraan pistokehybridien esikuvaksi

|
Kun sähkö- ja polttomoottoriauton parhaat puolet yhdistetään, on tulos hyvinkin käytännöllinen. JARNO LAATIKAINEN Tuskin mistään puhutaan nyt autoalalla niin paljon kuin voimanlähdemurroksesta. Sähköautojen tulevaisuus ...

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...

Harvinaiseen joukkoon

|
Tila-autot olivat in, kunnes tulivat katumaasturit. Volkswagen näki tilaihmeissä jälleen markkinaraon ja pisti Multivanin uusiksi. Aiempi Multivan perustui hyötyajoneuvona tutumman Transporterin pohjalle. Uusi Multivan ...

Ex-pikkuauto uuteen kuosiin

|
Uusi Fabia repii luokkarajoja ja tarjoaa isompien autojen ominaisuuksia, merkille ominaisia fiksuja oivalluksia unohtamatta. Škodan perinteisimmistä malleista Fabia edustaa pienempää päätä. Se on ollut ...