Lapsuuden automuisto voi tartuttaa mobilismin

12.5.2021 Auto & Kone | Koti
Yksi mobilistien ylpeys on Lähemäen VPK:n entinen Chevrolet, jonka kerho pelasti tuholta vuonna 2000. Ratissa Anne Kuukka ja apukuskina Tapani Auvinen. Lavalla Reijo Hasanen, Seppo Liukkonen ja Keijo Eljos.

Kulkutautiajan jarruttama Mikkelin Mobilistien toiminta viriää. Syksyksi suunnitellaan jo ajelutapahtumaa.

Noin 280 jäsenen Mikkelin Mobilistit on koronan takia pitänyt käsijarrua päällä jo vuoden. Tauolla ovat olleet niin Otavan suositut kuukausikokoukset kuin yleisötapahtumat, mutta nyt toimintaa käynnistellään uudelleen.
Jäsenten omia harrastusautoja on jo näkynyt liikenteessä, ja yksi kerhon tapahtuma on nyt varmistunut. 4.9. mobilistit kokoontuvat Puumalaan, ensimmäistä kertaa järjestettäviin Rosmoajoihin.

Kun Otavan tallilla pistäytyneet yhdistyksen jäsenet kertovat oman mobilisminsa juurisyistä, kaikkia yhdistää jokin henkilökohtainen muisto lapsuuden tai nuoruuden autoista.
– Isällä oli vuosimallin 1964 luupää-Datsun. Pitkäaikainen haave oli saada sellainen. Löysin vuosimallin 1965. Siinä on eroa vain vaihdekepin nupissa, Tapani Auvinen sanoo.
Kalvitsalainen Reijo Hasanen on säilyttänyt oman suvun autoilijaperinnettä. Tallessa on isältä saatu Mercedes-Benz 300, ja kuorma-autotallista löytyvät puutavaratöissä olleet työjuhdat vuosilta 1963 ja 1968. Hasasella on myös tsupparin kolmipyörä, kuplavolkkari ja lopetetun Kalvitsan VPK:n entinen Jeep.
– Olen pienestä pojasta lähtien tehnyt autohommia. Yhdistyksessä on samanhenkistä porukkaa, ja ajotapahtumat ovat hienoja, Hasanen kiittelee.
Keijo Eljoksen ensimmäinen auto vuonna 1974 oli Fiat 600, joten sellainen piti myöhemmin hankkia myös harrastusautoksi.
– Enimmillään kyydissä taisi olla yhdeksän henkeä, yksi tyttö sylissäkin.
Talkoissa ja taloudenhoitajana aktiivinen Anne Kuukka tuli kerhoon miehensä mukana, ja jatkaa nyt kolmesatasen Mersun hoivaamista miehen kuoltua.
– Mersu käytetään katsastuksessa, sitten kesäkuussa lähdetään porukalla Imatralle. Ja otetaan valtionhotellissa bortsh-keittoa, Kuukka suunnittelee.

Mobilistit perustettiin 1985, ja alkuaan toimittiin vaatimattomissa oloissa. Kokouksia pidettiin huoltoasemilla ja kokoustiloja tarjoavissa paikoissa. Vuonna 2002 vuokrattu ja viime vuonna edistyksen tieltä moukaroitu Tenholan halli oli jo suuri parannus.
Nyt mobilistien kotipesä on vuonna 2009 hankittu Otavan talli, jonne saatiin talkoilla myös uusi halli yhdistyksen ja sen jäsenten autojen talvisäilytystä varten. Yhdistyksen omissa autokokoelmissa on paloautojen lisäksi parhaillaan kunnostettava kaksitahtinen pakettiauto Donau-Sisu.
– Yhdistys on mennyt koko ajan eteenpäin. Yhteishenki on hyvä. Jos tarvitsee jotain, aina saa apua. Yhdistyksellä on talli ja autonosturi, jota voi hyödyntää harrastuksessa, jo perustamiskokouksessa mukana ollut Auvinen kiittelee.

Mukana toiminnassa on motoristejakin. Seppo Liukkonen on moottoripyörien museokatsastaja ja harrastaa itse itäsaksalaisia MZ-moottoripyöriä.
– Niihin saa vieläkin hyvin osia. Uustuotantoa on paljon, ja DDR-harrastus on ollut nousussa. Veteraaniralli on vanhojen moottoripyörien kesän päätapahtuma, Liukkonen kertoo.
Mobilisteihin mahtuu uusia jäseniä, ja pääsyvaatimuksena on vain hulluus vanhoihin ajoneuvoihin. Myös uudet sukupolvet ovat tervetuleita.
– Pitäisi saada nuorempaa väkeä. Harmaapäitä alkaa olla jo liikaa. Myös 1980-1990-luvun autojen taltioiminen on arvostettavaa toimintaa, Tapani Auvinen muistuttaa.

 

Mikkelin Mobilistit ry

• Perustettu 1985
• Jäsenmäärä noin 280
• Kerhotilat Otavassa, kahdeksan omaa museoajoneuvoa
• Kerhoillat tiistaisin klo 18, kokous kuukauden ensimmäinen tiistai klo 18 v(nämä kokoontumiset koronatauolla)
• www.mikkelinmobilistit.com

Petri P. Pentikäinen

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0