Autokauppa kääntyi kasvuun maaliskuussa

|

Ladattavien autojen osuus liki 30 prosenttia uusien autojen kaupasta.

Maaliskuussa rekisteröitiin yhteensä 10 428 uutta henkilöautoa, mikä on 13,3 prosenttia enemmän kuin viime vuoden maaliskuussa. Tänä vuonna uusia henkilöautoja on rekisteröity 27 978, joka on yhden prosenttiyksikön verran viime vuoden ensimmäistä neljännestä vähemmän.
Etelä-Savossa henkilöautoja on myyty vuoden kolmena ensimmäisenä kuukautena käytännössä saman verran kuin viime vuonna (520 kpl vs. 524 kpl).
– Koronatilanne leikkaa vielä ensirekisteröintejä, mutta näkymät ovat jo selvästi viime vuotta paremmat. Ensimmäistä kertaa sitten viime vuoden tammikuun ensirekisteröintien määrä kasvoi yli 10 000 henkilöautoon. Maaliskuun rekisteröinnit jäivät enää noin 2 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvosta, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Ensimmäisen kvartaalin päättävä maaliskuu on viime vuosina ollut vilkkaimpia sähköautojen ensirekisteröintikuukausia. Ladattavien autojen kysyntä kasvoikin maaliskuussa selvästi alkuvuoteen nähden. Noin 29 prosenttia uusista henkilöautoista oli ladattavia – ladattavien hybridien osuus oli 21,1 prosenttia ja täyssähköautojen 7,6 prosenttia. Ladattavien autojen osuus on kasvanut erityisesti leasingautoissa. Merkille pantavaa on se, että sähköautojen markkinasiivu alkaa olla jo dieselin tasolla.

Yritysleasingautoilla ladattavien hybridien osuus on alkuvuonna kasvanut jo yli neljännekseen ja täyssähköautojen lähes 6 prosenttiin. Täyssähköautojen osuuden kasvua selittää työsuhdeautojen verotusarvoa alentava veromuutos.
– Yksityisleasingin osuus rekisteröinneistä on vielä pieni, alle 3 prosenttia, mutta erityisesti niissä ladattavien autojen osuus on suuri. Yli 70 prosenttia alkuvuonna rekisteröidyistä yksityisleasingautoista oli ladattavia, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Lähes 60 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli bensiiniautoja tai bensiinihybridejä, joissa ei ole ulkoista latausmahdollisuutta. Dieselautojen ja dieselkäyttöisten kevythybridien osuus oli 10,9 prosenttia ja kaasuautojen 1,0 prosenttia.

Uusia pakettiautoja ensirekisteröitiin maaliskuussa 18,3 prosenttia viime vuoden maaliskuuta enemmän (1445 kpl). Lukema on 7,5 prosenttia suurempi kuin pitkän aikavälin maaliskuun keskiarvo. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 3 738, joka on 6,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
Rajuinta kasvua eri ajonauvolajeista osoittavat matkailuautojen rekisteröintimäärät. Vuoden takaiseen verrattuna kasvua on liki neljänneksen verran (23,3 %).

Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 242, joka on 0,8 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 72, joka on saman verran kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Yli 16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin maaliskuussa 238, joka on 15,5 prosenttia viime vuoden maaliskuuta enemmän. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana on rekisteröity yhteensä 647 yli 16 tonnin kuorma-autoa, joka on 4,3 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän.
Uusien linja-autojen rekisteröinnit ovat edelleen poikkeuksellisen pienet. Alkuvuoden aikana on rekisteröity vain 31 uutta linja-autoa, joka 49,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Syytä ei tarvitse kaukaa hakea, sillä tilausliikenne on ollut pandemian vuoksi käytännössä jäissä.

 

Käytettyjen kauppa käy kuumana

Käytettyjä henkilöautoja myytiin maaliskuussa 52 499. Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin 14,3 prosenttia vilkkaammin kuin viime vuoden maaliskuussa. Viime vuonna koronatilanne hiljensi käytettyjen autojen markkinaa, mutta viime kuun lukemat ovat pidemmässäkin aikasarjassa korkeat – ne nousevat noin 5 prosenttia viiden vuoden maaliskuun keskiarvoa suuremmaksi. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana käytettyjen henkilöautojen kauppa on lähes samalla tasolla kuin viime vuoden alkukuukausina.

Nyt on aika tarkistaa renkaat ja työvälineet

|
Renkaanvaihtoajan lähestyessä kannattaa tarkistaa kesärenkaiden kunto, jotta ajomatkat sujuvat turvallisesti kylmistä kevätaamuista aina loppusyksyn räntäsateisiin. Mikäli renkaat vaihtaa itse, muutaman perusasian huomioiminen auttaa asentamaan ...

Ajokykyarviointia tarvitaan yhä enemmän

|
Tärkeintä on selvittää kuskin turvallisuus itseään sekä ympäristöä kohtaan. Seppo Viljakainen valmistui vuonna 1984 liikenneopettajaksi ja on siitä asti huolehtinut, että teillä liikutaan turvallisesti. ...

Mukavuus edellä

|
Citroen hyökkäsi markkinoille uudella C4:llä heti kolmen eri voimanlähteen turvin. Omintakeinen tyyli ja mukavan leijuva matkanteko olivat takavuosina ne piirteet, mistä ranskalaismerkki tunnettiin. Välillä ...

Kenen rahoilla päästöjä leikataan?

|
      Suomen maantieliikenteen päästötason puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on kunnianhimoinen tavoite. Ilmastonmuutosta on syytä torjua ponnekkaasti ja sen eteen on oltava valmis ...

Takavalot päälle

|
Moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä huomiovaloja käyttäessään. Jotta auto havaitaan ajoissa takaa lähestyttäessä, on tärkeää huolehtia, että myös sen perässä on riittävästi ...

Aura-auton kohdalla ei kannata höntyillä

|
Lumipeitteen myötä myös aura-autot ovat saapuneet teille. Aura-auton on usein ajettava huomattavan keskellä tietä, jotta tien keskiosan lumivalli tulee auratuksi. Kohtaamisissa on kiinnitettävä huomiota ...

Tukevasti varusteltu perhetöpseli

|
Lataushybridit tulevat ryminällä. Seat lataa kisaan kovat varusteet ja älykkään tekniikan. Reilu vuosi sitten Seat sai ison kohun aikaan myydessään täyssähköisen Mii Electric –mallin ...