Suomalaisten kiinnostus rakentamiseen ja remontointiin on kasvanut kuluneen pandemiavuoden aikana merkittävästi. Samaan aikaan alan messut ja tapahtumat ovat olleet tauolla.
Rakentaja-tuoteperheen kävijädatan perusteella remontointiin ja rakentamiseen on suomalaisissa talouksissa panostettu selvästi enemmän kuin edellisinä vuosina. Kevään 2020 koronasulku kasvatti Rakentajan palveluiden liikennettä 30 prosenttia. Myöhemmin samana vuonna palvelun jäsenmäärä ylitti 600 000 henkilöjäsenen rajan.
Koronasulun kiihdyttämänä rakentamisen ja remontoinnin sisältöjä on kulutettu Rakentajan kanavissa jopa yli miljoonan kuukausittaisen käynnin verran. Palvelun 20-vuotisen historian kaikki kävijäennätykset on rikottu pandemian aikana.
– Kasvanut kiinnostus näkyy sekä remontoinnin että rakentamisen puolella. Talovertailu.fi -palvelussa talopakettien sisältö- ja hintavertailuja on tehty ennätystahtia läpi talven. Se ennustaa uudisrakennuspuolelle vilkasta kesää, sanoo Rakentaja-tuoteperheen liiketoimintajohtaja Inka Partanen.
Myös rakennus– ja sisustuskaupan yhdistys raportoi rautakaupan kasvaneen vuonna 2020 lähes 5 prosenttia eli enemmän kuin koskaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Rakentajan kanavissa erityisesti paljon kävijöitä vetäviä aihealueita ovat talopakettien lisäksi ikkunat, ilmanvaihto, sisustus, julkisivut sekä piha ja puutarha.
– Ihmisten into kotiensa korjaamiseen tai rakentamiseen lähes pakottaa meidät järjestämään messut tänä keväänä, sanoo Rakenna & Remontoi -messujen messupäällikkö Jussi Ruotsalainen.
Hän on järjestänyt Vantaalla vuosittaisia Rakenna & Remontoi -messuja vuodesta 2003 ja OMAKOTI-messuja vuodesta 2016 asti. Ristiriitaisissa tunnelmissa messupäällikkö on seurannut rakentamisen ja remontoinnin asiantuntijapalveluiden ja tarvikkeiden kysynnän kasvua samalla, kun ihmisten kokoontumista on pandemian takia rajoitettu.
Syntyi päätös virtuaalimessujen järjestämisestä, joilla osastot rakennetaan messusaitille ja näytteilleasettajat houkuttelevat messukävijöitä pysähtymään juttusille tai ostoksille asiantuntija-chatin ja messutarjousten avulla.
– Kävijälle messut ovat helppo tapa hakea tietoja, ohjeita ja hyviä diilejä, kun rakentamisen ja remontoinnin palvelut ja tuotteet ovat yhden saitin alla. Perinteisille rakennusmessuille noin 90 % kävijöistä tulee messupaikkakunnan maakunnasta. Virtuaalimessuille on helppo osallistua mistä päin Suomea tahansa, messupäällikkö Ruotsalainen sanoo.
– On hyvin mahdollista, että jatkamme virtuaalimessujen järjestämistä muiden messujen rinnalla jatkossakin.
Schibsted järjestää Norjassa tulevana viikonloppuna jo toiset pandemia-ajan virtuaaliset venemessut.
– Norjalaisten kokemuksen mukaan myös virtuaalimessuilla kävijät haluavat pysähtyä osastolle keskustelemaan oikean ihmisen kanssa. Siksi tarjoamme näytteilleasettajille chat-palvelua, jonka kautta ihmiset voivat tavata rakentamisen ja remontoinnin asiantuntijoita, Jussi Ruotsalainen sanoo.
Suomen ensimmäiset Rakenna & Remontoi -virtuaalimessut järjestetään 3.-9.5.2021
osoitteessa https://rrmessut.fi/