Tukevasti varusteltu perhetöpseli

Plugari-Leon on noin kolmetuhatta euroa arvokkaampi kuin kevythybridiversio vastaavilla varusteilla.

Lataushybridit tulevat ryminällä. Seat lataa kisaan kovat varusteet ja älykkään tekniikan.

Reilu vuosi sitten Seat sai ison kohun aikaan myydessään täyssähköisen Mii Electric –mallin vuosituotannon muutamassa viikossa. Viime kesästä lähtien Seat on mainostanut uuden Leon eHybrid-mallin olevan markkinoiden edullisin lataushybridi luokassaan. Onpa tuotetta mainostettu myös fiksuimpana ostettavana autona erään arvostelun mukaan.
Uutuusmallin 60 kilometrin sähköinen toimintasäde mahdollistaa useimman autoilijan päivittäisen ajosuoritteen ilman bensaa. Kun tiedossa on sähköajon edullisuus sekä polttoaineen että alhaisemman päästöarvon vuoksi, niin ei ihme, jos autoilevaa kansaa alkavat lataushybridit kiinnostamaan toden teolla.

Akun hallinta onnistuu keskinäytön asetuksista. Talvella toimintasäde on noin 50 km.

Mutta mitä espanjalaismerkki reilun 30 t€:n hinnalla tarjoaa? Ensinnäkin saman teknisen perusrakenteen kuin konsernisisaret VW Golf ja Skoda Octavia. Toisekseen reilumpia jalkatiloja, sillä akseliväli on kasvanut 50 mm edelliseen mallisukupolveen nähden.
Leon sykähdyttää etenkin tunnepuolella. Kukaan ei voi väittää, etteivätkö hyvä varustelutaso ja näyttävä ulkonäkö olisi tärkeitä asioita. Ei ole liioiteltua sanoa, että muotoilunsa osalta tämä auto on luokkansa kuumimpia, jollei kuumin.

Varustelistalta pistävät silmään seisontailmastointi ja –esilämmitys, joka on eHybridissä aina vakiona. Ilman latauspistoketta se tosin kuluttaa korkeajänniteakkua, mutta toimii joka tapauksessa ilman verkkovirtaakin. Tämä saattaa kiinnostaa eteläsavolaista harrastepalstan omistajaa tai mökkiläistä kovinkin paljon.
Samalla se tekee polttoainetoimisen lämmittimen tarpeettomaksi, eikä sitä Leoniin saisi muutenkaan. Kovalla pakkasella auton sisäilma lämpiää sähkötoimisen lämmittimen avulla nopeasti. Sen avulla kun lämmitetään suoraan matkustamon ilmaa jäähdytysnesteen sijaan.

Töpselin ollessa kiinni, voidaan ajastaa taukolämmitys sulattamaan ikkunoita kurittamatta sähköistä toimintasädettä.

Ladattavan Leonin saa kahdella eri varustetasolla, Xcellence ja FR, joista jälkimmäinen on urheilullisempi versio. Varusteista maininnan arvoisia kohtia on paljon, mutta päällimmäisenä tulevat mieleen 3-alueinen automaatti-ilmastointi, aktiivinen kaistallapysymisvahti, digitaalinen mittaristo ja 10-tuuman keskinäyttö sekä led-valot kaukovaloautomatiikka ja adaptiivinen vakionopeudensäädin. Ja näin talvella ei sovi unohtaa ratinlämmitintä tehokkaiden istuingrillien ohella.
Ilon ja onnen päivä on vihdoin käsillä, sillä Android Auto näyttää toimivan nyt Suomessa ja Savossa ilman vippaskonsteja, kuten Applen Car Play on toiminut jo vuosikausien ajan.

Mittaristo ja keskinäyttö muodostavat kahden näytön duon, joiden avulla kuljettaja voi muokata mittarinäkymän mieleisekseen. Keskinäytön alla olevien liukukytkimien käyttöön on totuttava, sillä äkkinäiseltä ikänäköautoilijalta menevät helposti lämpötilan säätö ja äänenvoimakkuus sekaisin. Mutta se on käyttäjästä kiinni.

Paljon riittää puhetta siitä, miten plug-in hybridit syövät bensaa hurjasti, kun akku ehtyy ja siirrytään bensamoottorin puolelle. Näin asia isoissa ökymaastureissa saattaa ollakin, varsinkin kun niiden kulutustaso mielletään dieselien ansiosta suhteellisen matalaksi. Normaalin perheauton osalta asia on toinen, sillä polttomoottori mahdollistaa huolettoman matkanteon pitkälläkin reissulla samalla kulutuksella kuin tavallinen bensaversio. Sen sijaan lyhyet pätkät mennään sähköllä puhtaasti ilman bensiiniä.
Seatin sähköinen toimintasäde on talvellakin lähempänä 50 kilometriä, riippuen pakkasista ja siitä, kuinka paljon käyttää esimerkiksi esilämmitystä, jos auto ei ole latauslaitteeseen kytkettynä. Auton ajoakusto latautuu täyteen parhaimmillaan kolmessa tunnissa, normaalista kotipistorasiasta noin kuudessa tunnissa. Leon eHybrid soveltuu parhaiten heille, jotka voivat ladata autonsa rauhallisesti joko töissä tai kotona.

Viisiovisen mallin takaistuimen suksiluukusta saa pitkätkin tavarat sopimaan kyytiin.

Tehoa tuottaa sähkömoottorin lisäksi 1,4 litran TSI-ottomoottori. Voimalinjan yhteinen maksimiteho on 204 hevosvoimaa. Vaihteistona on aina DSG-suorakytkentälaatikko, joten ajaminen on tutun vaivatonta. Yhteistoimintasäde bensalla ja sähköllä on 800 km.
Tien päällä kaikki on hyvin. Auto on suuntavakaa ja Leonia ei tarvitse aktiivisesti ajaa edes talvisen uraisilla teillä. Kaikki oleellinen toimii moitteettomasti. Sähkömoottorin antama vääntö on tukevaa ja meno äänetöntä.

Fiksuin juttu ajamisessa on ehdottomasti auton oma optimointi auton akun varauksen käyttämiseksi taajama-ajossa. Kun Leon eHybrid on hybriditilassa maantieajossa, käyttää auto polttomoottoria enemmän ja taajamassa taas sähkömoottoria. Järjestelmä toimii navigaattorin antaman tiedon perusteella. Vaihtoehtoisesti valittavissa on täyssähköinen EV-ajotila.
Mallistossa on saatavilla nyt myös farkkuversio, joka on viistoperäiseen versioon nähden noin tuhat euroa arvokkaampi.

 

Seat Leon 1.4 e-HYBRID 150 kW DSG

  • Hinta: 32 362,33 €
  • Polttomoottori/teho: 1,4 l TSI, 150 hv (110 kW)
  • Polttomoottorin vääntö: 250 Nm (1 550 – 3 500 r/min)
  • Sähkömoottorin teho: 116 hv/85 kW
  • Sähkömoottorin vääntö: 330 Nm
  • Järjestelmän yhteisteho: 204 hv/150 kW
  • Vaihteisto: DSG-automaatti, 6-vaihdetta
  • Toimintasäde sähköllä: 58-64 km
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 7,5 s
  • Huippunopeus: 220 km/h
  • Kulutus: 2,9 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 27 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0