Uutta autoa hankkivalla on monta hyvää vaihtoehtoa.
Autojen sähköistymisestä on puhuttu viimeisen parin vuoden aikana paljon. Autotehtaat satsaavat sähköiseen teknologian valtavia summia, sillä markkinat ovat uuden edessä. Energiapelin voittajaksi on veikattu sähköautoja, vaikka akkujen valmistamiseen liittyvää raaka-ainepulaa ei isossa mittaluokassa ole vielä ratkaistu. Polttokennon avulla toimiva vetyauto on myös teknisesti entistä lähempänä maalia, mutta vedyn valmistaminen kuluttaa toistaiseksi liiaksi sähköä. Vetyauto on siksi käyttökustannuksiltaan vielä liian hintava vaihtoehto markkinoille, valmistuskustannuksista puhumattakaan.
Äkkiloikkia ostaville markkinoille on turha odottaa, sillä muutokset tapahtuvat pikkuhiljaa. Määräävässä roolissa ovat lopulta lait ja asetukset eli kansat ja ihmiset niiden takana. Autokannan uusiutuminen on siksi erittäin hidas juttu. Ainoa mikä on varmaa, on se, että muutos tapahtuu hitaasti ja hallitusti. Siksi autoa hankkivan ei kannata pelätä omaa valintaansa, sillä absoluuttista oikeaa tai väärää ei ole yksinkertaisesti olemassa.
Kaikissa eri energiamuodoissa on omat haasteensa. Fossiilisilla polttoaineilla ongelmat löytyvät tiukoista päästörajoista, sähköautoilla latausinfrasta sekä akkujen raaka-aineista ja kaasuautoilla niukasta autotarjonnasta.
Siksi erilaiset hybridit eli useamman voimanlähteen yhdistelmät ovat juuri nyt kaikkien huulilla, olipa kyse sitten bensiinin ja sähkön tai bensiinin ja kaasun voimalla toimivista hybrideistä.
On hyvä muistaa, että kunkin autonkäyttäjän henkilökohtainen tarve yhdessä käyttöympäristön kanssa määrittelevät sen järkevimmän vaihtoehdon.
Hybridit
• Kevythybridit (MHEV eli Mild Hybrid Electric Vehicle) eivät käytännössä ole hybridejä, vaan niiden 48 voltin järjestelmien avulla säästetään polttoainetta lähinnä kaupunkiajon kiihdytyksissä. Lisäksi liike-energiaa voidaan ottaa talteen hyötyjarrutuksesta. Kevythybrideissä on erillinen akku.
• Täyshybridi HEV (Hybrid Electric Vehicle) tarkoittaa autoa, jonka polttomoottorin parina on sähkömoottori ajoa varten. Täyshybridillä voidaan ajaa sähkön avulla tilapäisesti ja energiaa otetaan talteen energiatehokkaasti. Hybridiautojen pioneeri Toyota on käyttänyt tästä ajoneuvosta termiä itselataava, sillä hybridiakkua ei voi ladata ulkoisesti.
• Ladattava hybridi eli PHEV (Plug-In Hybrid Vehicle) toimii muuten kuten täyshybridi, mutta sen akustoa voidaan ladata ulkoisesti erillisen latauslaitteen tai normaaliin pistorasiaan liitettävän latausjohdon avulla. Tämä mahdollistaa toimintasäteen pelkän sähkön avulla, joka on uusissa plug-in hybrideissä lähes poikkeuksetta 50 kilometrin paremmalla puolella.
• Hybridien polttomoottori voi toimia bensiinillä tai dieselillä.
• Kaasuhybridissä on henkilöautokäytössä tavallisimmin bio-/maakaasun ja bensiinin yhteiskäytöllä toimiva moottori, joka käyttää ensisijaisesti aina kaasua.