Kestosuosikki on entistä sivistyneempi

|

Arvokkaamman oloinen. Octavian linjoissa on aiempaa enemmän särmää.

Digiloikka näkyy uudessa Škoda Octaviassa. Tekniikkaa on valjastettu yhä enemmän matkustajien mukavuuden ja turvallisuuden puolesta.

Škodan syömähammasmalli on kasvanut vuosien varrella ylemmän keskiluokan autoksi. Oikeastaan voisi sanoa, että juuri Octavian kehityskaaressa näkee sen, mikä merkin historia on: ensimmäisen sukupolven jakso ennen Neuvostoliiton miehitystä 1968, sen jälkeen ei mitään, kunnes 1990 luvun puolivälistä lukien nousu on ollut erityisen merkittävä. Suomessa Octavia on ollut vuosikaudet luokkansa myyntitilastojen kärjessä, niin yksityis- kuin yrityspuolen autona.
Siksi uudella, neljännen sukupolven mallilla on vaativa tehtävä tuoda Škodalle edelleen menestystä ja kunniaa. Octavian kohdalla on siis turha odottaa yltiövisionääristä muotoilua tai jotain muuta radikaaleiksi muutoksiksi luokiteltavia muutoksia. Panokset siihen ovat liian suuret.

Muotoilultaan neljännen sukupolven edustaja on selkeä jatkumo edeltäjään nähden, mutta linjoissa on nyt selkeästi voimakkaampia vaikutelmia niin sanottujen premium-luokan kilpaveljien piirteistä. Etuosastaan alas voimakkaasti kaartuva keula ja isokokoinen maski luovat ahnaan, mutta vakaan ilmeen. Kyljen pokkaukset ovat voimakkaammat kuin edellisessä sukupolvessa. Vaikka tšekkimerkki on tunnettu VAG-konsernin maltillisempana muotoilun suhteen, on uusi Octavia selkeästi tehty maukkaamman ja urheilullisemman näköiseksi kuin aiemmat mallisukupolvet.
Sedan-mallin kattolinja kaartuu coupémaisesti alas ja se vaikuttaa hieman pitkien takamatkustajien pääntilaan. Pitkä takaovi ja erittäin kookas takaluukku jo kielivät, että Octavialle tutusta tilan käytettävyydestä ei ole isommin tingitty. Takakontissa pituutta riittää reilusti ja jokaisella matkustajapaikalla on jalkatilaa tarjolla, etupenkkien säädöistä riippumatta. Keskellä 40/60-suhteessa jaettavaa takaistuinta on suksiluukku, joka luo lisää käytettävyyttä pitkien tavaroiden kuljettamiseen neljän henkilön matkustaessa silti mukavasti.

Kuljettajan paikalla digiloikka näkyy selkeästi. Valmistajakonsernin uuden aallon käyttöjärjestelmä on jo esitelty parinkin konsernisisaruksen toimesta, mutta Škoda on säätänyt järjestelmää himpun konservatiivisemmaksi. Myös softapuoli toimii paremmin, mutta siihen lienee syynä kaikkia konsernimerkkejä palveleva ohjelmistokehitys.
Tietoliikennepuolella Octaviassa on käytössä eSIM-kortti sisäänrakennettuna. Tätä kautta auto yhdistyy nettiin tarjoten erilaisia palveluja ja toimintoja, kuten liikennetiedotteet ja langaton Wi-Fi-verkko matkustajille. Lisäksi tämä tekniikka mahdollistaa auton etäkäytön, kuten ilmastoinnin kytkemisen päälle älypuhelimen ja Remote Access-etäkäyttöpalvelun avulla.

Semisti. Näytön alapuolella on käyttöliittymän pikanäppäimiä, joten pelkästään kosketusnäytön takana toiminnollisuudet eivät ole.

Columbus-järjestelmässä on 10” kokoinen näyttö, jota voi käyttää kosketus-, ele- ja puheohjauksella. Näytön alapuolella olevan kosketusliukunäytön avulla voit säätää äänenvoimakkuutta tai zoomata karttaa. Sen toimivuus oli yllättävän hyvällä tasolla, perinteistä kiertonuppia ei sen vuoksi tule ikävä, joka tosin löytyy pienemmästä, 8,25” näytön omaavasta Swing-järjestelmästä. Järjestelmät tukevat Apple CarPlay:tä ja Android Autoa. Älypuhelimen saa liitettyä myös arkisemmin bluetoothin avulla.
Erityisen fiksu on graafinen näyttötila auton avustinjärjestelmistä. Eri kohdille näyttökuvan autoa sijoitetut kuvakkeet kertovat kosketusnäytöstä valitsemalla mikä järjestelmä on kysymyksessä ja miten sitä voi säätää mieleisekseen. Tämä on enemmän kuin hyödyllinen oivallus, sillä iso osa autoilevista kansalaisista ei tiedä asioista pintaa syvemmältä, mutta pääsee tämän kaltaisen opastuksen kautta kärryille riittävän hyvin.

Ajossa Octavia tuntuu helpolta. Tutustumisajossa oleva auto oli varustettu tutulla 1,5 litran 150 hevosvoiman bensakoneella, joka on varustettu polttoainetta säästävällä kahden sylinterin lepuutustoiminnolla. Vaihteistona oli kuusilovinen manuaali, sillä kaksoiskytkinvaihteistomallit tulevat Suomeen myöhemmin. Yhdistelmä on toimiva kaikin puolin, käytettävyyden lisäksi myös polttoainetalouden kannalta.
Pitkän ja vaihtelevan ajolenkin jälkeen Octavian luonne kävi tutuksi. Kuljettajan paikalla viihtyy hyvin ja alusta tuntuu toimivan perhekuormalla. Se, mikä edelliseen sukupolveen nähden on muuttunut selkeästi, on melutaso. Siitä hyvänä esimerkkinä on kerrottava pieni oma moka, joka sattui ajettaessa eteläsavolaista kestopäällystetietä 80 km/h nopeusrajoitusalueella. Räplätessä erilaisia digitaalisen mittariston näyttötiloja, jäi navinäyttö päälle. Noin 15 kilometriä ajeltuani vaihdoin näkymää ja huomasin kierroksia olevan vauhtiin nähden turhan reippaasti. Syy selvisi pian, sillä vaihteena oli nelonen kutosen sijaan, mutta mitään häiritsevää meteliä ei voimanlähteestä ohjaamoon silti kantautunut.

Iso kita. Octavian tavaratila on totutun suuri.

Uutukainen pitää sisällään paljon turvallisuutta parantavia avustimia. Travel Assist-kokonaisuuden ollessa aktiivinen, auto voi jarruttaa ruuhkassa ja lähteä liikkeelle automaattisesti. Lisäksi Octavia voi seurata järjestelmän avulla edellä ajavaa ajoneuvoa. Viimeksi mainittu ominaisuus adaptiivisen vakionopeussäätimen ja kaistavahdin yhteispelinä ehkäisee konkreettisesti vaaratilanteita esimerkiksi maantienopeuksissa. Lisäksi vakionopeussäädin osaa ennakoida nopeuksia liikennemerkkien tai risteysten ja kaarteiden mukaisesti. Puoliautonomista ajamista siis.
Uusi Octavia tuli markkinoille heti myös farmarin osalta. Voimanlähdevaihtoehtoja tulee kevythybridibensiinin, perinteisen bensiinin ja dieselin rinnalle vielä muitakin. Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, jos veikkaa ainakin ladattavien hybridimallien marssivan estradille melko pian. Mahdollisista täyssähkövaihtoehdosta ei ole kerrottu julkisuuteen tarkempia uutisia, mutta seudullemme oiva vaihtoehto eli kaasuversio on tulossa hinnastoon syksyn aikana.

 

Škoda Octavia1,5 TSI Style Launch Edition

  • Hinta: 30 379,99 € (hinnat alk. 27 097,19 €)
  • Moottori: 1 498 cm3 (4-syl.,bens. turboahdin, ACT-sylinterilepuutus, polttoain. suoraruiskutus)
  • Max. teho: 150 hv (110 kW)/5 000 – 6 000 r/min
  • Max. vääntö: 250 Nm/1 500 – 3 500 r/min
  • Oma-/ kok. massa: 1 338 kg/1 496 kg
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,2 s
  • Huippunopeus: 230 km/h
  • Kulutus: 5,6 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 128 g/km (yhdistetty)
  • Päästöluokka: EU6DG

Ruudikas päivitys

|
Toyota C-HR:n merkittävin uudistus löytyy konepeiton alta. Perinteisen automuotoilun edustajana tunnettu japanilaisjätti kohautti neljä vuotta sitten, kun kokispullomaiset muodot omaava crossover-malli C-HR esiteltiin. Talvella ...

Rasavillistä kasvoi tyylikäs aikuinen

|
Uusi Nissan Juke tuo luokkaansa myös viimeisintä turvatekniikkaa. Yhdeksän vuotta sitten Nissan hätkähdytti tuomalla räväkästi muotoillun pienemmän crossoverin markkinoille. Myyntimenestys on ollut ihan ok, ...

Kaikkien aikojen tehokkain

|
Vuosikausiin ei autoja ole markkinoitu voima edellä. Uusi Peugeot 3008 GT Hybrid 4 voi tehdä niin ja vieläpä pienin päästöin. Autonvalmistajia sitovat ilmastorajat näkyvät ...

Kahdeksannelle reiälle

|
Oman luokkansa suunnannäyttäjä on siirtynyt monilta osin digiaikaan. Perusrakenne nojautuu tuttuun ja hyväksi havaittuun maustettuna hybriditekniikalla. Volkswagenin kestomenestyjän kehittäminen entistä paremmaksi autoksi ei ole ...

Heti Vuoden Autoksi

|
Skodan uusin katumaasturi iskee suoraan valtasuoneen. Vuoden Auto äänestyksessä auto- ja liikennetoimittajat laittavat markkinoille tulleet uutuudet järjestykseen. Tärkein kriteeri tittelistä äänestettäessä on rahoille saatava ...