Yksityiset ovat täyttäneet varauskirjaa yrityksiä enemmän.
Saunalautta Urho herättää mielenkiintoa pelkällä paikalla olollaan Mikkelin satamassa. Yrittäjänä sekä kapteenina toimiva Jussi Sinkko naurahtaa kertoessaan uteliaiden silmäparien pyörivän lautan ympärillä jatkuvasti.
– Sehän toimii samalla valvontana. Mielenkiintoa lisää varmasti myös se, ettei satamassa ole tällä hetkellä muita palveluita tarjoavia risteilijöitä, Sinkko toteaa.
Haastattelun aikana laiturilla käy muutama henkilö kurkistamassa miltä laineilla seilaava sauna oikein näyttää.
Sinkko kertoo varauskalenterin täyttyneen mukavaa tahtia ennen koronapandemiaa.
– Tammi-helmikuussa ihmiset tekivät paljon ennakkovarauksia, mutta toukokuussa niitä peruttiin tai siirrettiin myöhempään ajankohtaan. Jossain vaiheessa kyllä mietittiin, että kuinkahan tässä käy.
Kun hallitus lievensi rajoituksia kesäkuun alussa, myös Urhon varauskalenteri alkoi täyttyä. Tällä hetkellä heinäkuun viikonloput alkavat olla täynnä, mutta elokuulla on vielä tilaa.
– Arkipäivinä pääsee vielä Urhon kyytiin. Monet saattavat odottaa sääennustuksia ja olla melko myöhään liikkeellä varauksen kanssa. Silloin saattaa joutua pettymään, koska vakioasiakkaamme saattavat tehdä varauksen jo tammikuussa, Sinkko kertoo.
Säällä ei juurikaan ole väliä, sillä saunalautalla pääsee tarvittaessa sisätiloihin suojaan.
– Takaterassilla lämpiää myös palju ja sieltä on hyvä katsella maisemia, Sinkko tietää.
Aikaisemmin varauksia tekivät pääasiassa yritykset, mutta koronan myötä suunta on kääntynyt päälaelleen.
– Nyt on paljon enemmän yksityisiä liikenteessä. Mitä olen ihmisiä seurannut ja keskustellut heidän kanssaan, niin on aistittavissa halu tehdä erilaisia asioita. Kun osa palveluista on kiinni, niin elämyksiä etsitään esimerkiksi oman kaveriporukan kesken, Sinkko kertoo.
Yleisesti saunalautta varataan kolmeksi tai neljäksi tunniksi. Poikkeuksiakin on.
– Veimme kerran yhden porukan Anttolaan mökille. Siinä tuli sellainen kahdeksan tunnin risteily asiakkaille, Sinkko naurahtaa.
Reitistä voi tehdä itse toiveita ja kapteeni ottaa ne huomioon parhaansa mukaan. Mikäli saunojat haluavat päästä uimaan, lautta laitetaan parkkiin. Jos maisemat kiinnostavat enemmän, niin silloin seilataan kaunista järvimaisemaa katsellen.
Sinkko toimii myös itse lautan kapteenina. Pesti on miehen mukaan varsin mukava.
– Olen päivätöissä täysin erilaisella alalla ja pidän asiakaspalvelutyöstä. Aina on hyvä fiilis istua kapteenin penkille. Asiakkaat ovat hyvällä tuulella tullessaan lautalle ja odottavat risteilyä innoissaan, Sinkko hymyilee.
Kapteenin tehtäviin kuuluu huolehtia risteilyn turvallisuudesta sekä sujuvuudesta. Häntä muun muassa ankkuroinnissa auttavan kansimiehen vastuulla on pitää huolta asiakkaiden viihtyvyydestä. Työnkuvaan kuuluvat puusaunan ja paljun lämmitys sekä tarvittaessa grillaus.
– Jos on 30 astetta lämmintä, niin silloin asiakkaita ei paljoa näy, vaan he viihtyvät yläkannella. Toiset taas kyselevät ja juttelevat hyvinkin paljon, Sinkko kertoo.