Sopivasti tulinen

15.7.2020 Auto & Kone
Sporttinen. Uuden Seat Leonin muotoilu edustaa konsernin urheilullisinta linjaa.

Uuden Leonin muodot ovat valmistajakonsernin maukkaimpia. Tekniset loikat ovat myös suuret.

Uuden sukupolven Leon on merkille poikkeuksellisen merkittävä tapaus. Suurin syy ostavan kansan silmissä on reippaasti kasvanut akseliväli (+ 50 mm). Ensi kuussa maahan rantautuvan farmariversion kasvutarina on vieläkin mairittelevampi, + 90 mm. Ei siis ihme, että varsinkin pitkäperäistä versiota on kehuttu tilaihmeeksi jo ennakkoon.
Eritoten perheellisten kannalta lisätila tulee tarpeeseen. Tämän muutoksen myötä Leon asettuu emomerkki Volkswagenin Golf-malliin nähden eri viivalle, mutta samoihin lähtökohtiin niin ikään MQB-pohjalevylle perustuvan Skoda Octavian kanssa.

Maukkain kuvakulma. Koko perän leveydeltä hohtavat ledivalot luovat autolle matalan ja ahnaan ilmeen.

Toinen merkittävä asia ovat voimanlähdevaihtoehdot. Mallia valmistetaan bensiini, diesel ja lukuisilla hybridivaihtoehdoilla. Mikkelin seudun kaasutankkausmahdollisuuksien parantumisen myötä kaasuversiolla voisi olla suurikin paikallinen kysyntä. Kaasu-Leonia pitää kuitenkin odotella ensi vuoden puolelle. Silloin vaihtoehdoksi tulee näillä näkymin 130 hevosvoimaisella bio-/maakaasun sekä bensan muodostama hybridi.
Tutustumisajossa ollut kevythybridi tarkoittaa 48 voltin järjestelmää. Sähkömoottorista saadaan valmistajan mukaan maksimissaan 9 kW:n avustusteho 1,5 litran ottomoottorin tarjoamien voimavarojen lisäksi. Sylinterien lepuutustoiminnolla varustetun polttomoottorin kulutuslukemat jäävät jarrutusenergian talteen keräämiseen perustuvan kevythybridijärjestelmän avulla 5 litran molemmin puolin, riippuen kertyvätkö kilometrit maantieajosta vai sekalaisesta ajosta.

Muotoilunsa puolesta uusi Leon ei yllätä. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että merkin roolina on olla ainakin linjojensa puolesta konsernin urheilullisin. Lopputulos on hyvä, varsinkin takanäkymä koko auton leveydeltä loistavine Full Led -nauhoineen on mieleenpainuva. Sivusilhuetti on selvästi espanjalaismerkille ominainen, aina c-pilarin pientä kolmioikkunaa unohtamatta.
Tutustumisajossa ollut FR-versio on selkeästi perusversiota urheilullisempi. Matala alusta ja suurempi rengaskoko tarkoittavat myös urheilullisempaa ajettavuutta. Ohjaustuntuma on hyvä ja kaikki oleellinen perushallintalaitteiden puolesta on kohdallaan. Mutkaisella asvalttitiellä auto on kuin kotonaan ja reipasta matkanopeutta on suorastaan mukava pitää yllä. Hiekkateitä paljon ajaville sopinee paremmin perusmallin pienempi rengaskoko ja korkeampi alusta.

Leonissa on kaikki oleellinen myös käytettävyyden osalta kohdallaan. Konsernin Golfin myötä esittelemä käyttöliittymä on saanut paljon sapiskaa julkisuudessa – osin aiheesta, osin ei. On enemmän kuin ymmärrettävää, että vuonna 2020 toimintoja siirretään enenevissä määrin hipaisu-/kosketuskytkinten taakse. Idea lymyää edullisemman valmistuksen lisäksi päivitettävyydessä: mikäli joku osa-alue ei juuri nyt rokkaa kuin ihmisen mieli, on se helppo ohjelmoida tulevien huoltojen yhteydessä kohdalleen.
Esimerkiksi lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädöt onnistuvat hyvin näytön alta olevilla liukuhipaisukytkimillä. Nämä perussäädöt tosin kannattaa tehdä paikallaan ollessa, sillä ajossa virhevalinnan mahdollisuus kasvaa oleellisesti. Eri toiminnot ovat jaoteltu selkeästi näytölle, joiden kautta pääsee haluamalleen osa-alueelle muutamalla kosketuksella. Myös mittaristona toimivaa näyttöä on helppo muokata mieleisekseen ratissa sijaitsevan painikkeen avulla. Viihdejärjestelmä toimii langattomasti yhteen Apple Car Playn kanssa.

Ei yllätyksiä. Sisältä auton tunnistaa helposti VAG-ryhmän tuotteeksi. Ergonomiassa ei ole valittamista.

Malliston hinnat alkaen versio Style-varustetasolla lähtee omaksi karvan alle 26 000 eurolla. Houkuttelevin on ehkä reilut 31 000 euroa maksava plug-in-hybridi, jonka toimintasäde pelkällä sähköllä on noin 60 km. Käytännössä ladattavan hybridin saa ostettua toistaiseksi ilman autoveroa, sillä maahantuoja myöntää elokuun puoliväliin saakka 1 000 euron suuruisen alennuksen Seat-hankintatuen muodossa.
Varustelun osalta kaikissa kolmessa tasossa, Style, Xcellence ja FR, on vakiona jo viime sukupolvesta tutuksi tulleet LED-valot. Myös turvavarustelussa ei ole pihdattu, sillä keskeiset avustinjärjestelmät löytyvät joka versiosta. Xcellence ja FR ovat tavallaan rinnakkaisia, mutta erilaisia varustetasoja, FR:n edustaessa urheilullisuutta ja Xcellencen enemmän arkisempaa ja ylellisempää linjaa kuin Style.

Erojakin löytyy. Niistä poimintoina liikennemerkkien tunnistus, mukautuva vakionopeussäädin ja jo edellä mainittu digitaalinen mittaristo paremmin varustelluissa malleissa. Ladattavissa hybrideissä on latauksen aikainen sähkökäyttöinen seisontalämmitys ja –jäähdytys.
Uusi Leon houkuttelee aiempaa suurempaa ostajakuntaa, eikä vähiten kasvaneiden tilojensa ja houkuttelevien hybridivaihtoehtojensa kanssa. Ja vielä kun se kaasuhybridi saapuu maahan, sitä odotellessa.

 

Seat Leon 1,5 eTSI 150 Hybrid FR DSG

  • Kok. hinta varustein: 36 189,18 €
  • Polttomoottori: 1498 cm3 (4-syl.,bens. turboahdin, polttoain. suoraruiskutus)
  • Polttomoottorin max. teho: 150 hv (110 kW)/5 000 – 6 000 r/min
  • Polttomoottorin max. vääntö: 250 Nm/1 500 -3 500 r/min
  • Avustavan sähköjärjestelmä: – jännite 48 V – avustusteho 9 kW
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,4 s
  • Huippunopeus: 221 km/h
  • Kulutus: WLTP 5,7 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt:v WLTP 134 g/km (yhdistetty) EURO 6 DG
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0