Kevät luo uskoa vaikeaan tilanteeseen

25.3.2020 Koti
Puhtaasti liikkeelle. – Kertakäyttöhanskat ja käsidesi ovat koeajajien käytettävissä, kertoo Savon Autokeskuksen automyyjä Esko Hyvärinen.

Suuria pääomia vaativien auto- ja konealan yritysten on taiteiltava koronaviruksen rajoittamassa toimintaympäristössä mahdollisimman pienin vaurioin.

Kuin puun takaa, summaavat mikkeliläiset autoalan yrittäjät ja yritysten toiminnoista vastaavat maaliskuun alkupuolelta alkanutta koronavirusturbulenssia. Maailmanlaajuiseksi pandemiaksi julistettu tartuntatauti koskettaa suhdanneherkkää autoalaa erittäin paljon. Toisaalta Etelä-Savo suosittuna mökkiseutuna on saanut vapaa-ajan asukkaat pakenemaan virusta lomaseudulleen. Tämä voi tietää helpotusta palveluntarjoajien kurimukseen. Toisaalta ilmiö on epidemian tässä vaiheessa saanut myös arvostelua osakseen taudin levittämisen suhteen.
Näillä näkymin autonäyttelyviikonloput ja muut yleisöä keräävät tapahtumat on peruttu valtiovallan ohjeistuksen mukaisesti ainakin kesän kynnykselle saakka. Kuinka kauan nyt vallitseva tilanne on päällä, ei osaa ennustaa kukaan. Mikäli virus kuolee kesän tuoman lämmön mukana, voi tilanne laueta jo alkukesästä. Jos tilanne pitkittyy, voi uusia kansalaisrajoituksia tulla valmiuslain ansiosta voimaan nopeasti.

Totaaliseen ulkonaliikkumiskieltoon on harvaan asutussa Etelä-Savossa tosin vielä matkaa. Rajoitettuun vapauteen ja maalaisjärkiseen omaan vastuuseen uskoo myös Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen, sillä autoalan kautta mahdollistetaan myös tarpeellinen liikkuvuus harvaan asutussa maakunnassamme.
– Totta kai ihmisten terveys on tässä kohtaa se tärkein asia, mutta eihän koronan ja autoalan palvelujen tarvitse poissulkea toisiaan.
Käypiä keinoja uudenlaiseen kaupankäyntiin Häkkäsen mukaan ovat erilaiset digitaaliset palvelut, kotiin toimitettavat autot sekä huollon noutopalvelu.
– Toisaalta ihmisillä on nyt aikaa ajatella ja syventyä esimerkiksi autokauppoihin. Tämä on jo huomattu, sillä vaikka asiointi on hiljentynyt, ei toiminta kuitenkaan pysähtynyt ole.
Sitä vaihtoehtoa, jossa kauppojen ovet laitettaisiin kerralla joksikin aikaa kiinni, ei Häkkänen alleviivaa.
– Se olisi vaikea asia. Edelleen tarvitsemme autoja välttämättömään liikkumiseen ja se tarkoittaa alan myynti- ja huoltopalvelujen toimivuutta jo huoltovarmuuden kannalta.
– Toisekseen, liiketaloudellisesti tilanne olisi erittäin haastava. Esimerkiksi vaihtoautovarastoissa on iso pääoma kiinni, josta juoksee kuluja koko ajan.
Pallo on kuluttajien hallussa. Mikäli uusia kaupankäyntitapoja omaksutaan, onnistuu autoalan palvelujen ja itse autojen ostaminen vähemmälläkin fyysisellä kontaktilla.
– Massoina ei voida olla liikkeellä, kysymys on myös henkilökuntamme terveydestä, Häkkänen huolehtii.

Kriisejä on ollut ennenkin. Jo liki 30 vuotta sitten laman läpi Etukone Oy:tä luotsannut Pekka Piispa muistelee tuolloin kuopan olleen syvä ja pitkä. Ainakin mentaalista valoa tilanteeseen tuo hallituksen lupaama 15 mrd:n euron suuruinen talouselämän elvytyspaketti.
– Devalvaatiot ja markan kellutukset olivat -90-luvun alussa kovia iskuja. Tämä kriisi koskettaa koko kansaa enemmän, silloin se iski aluksi enemmän yrityksiin, Piispa vertaa varovaisesti.
Kokenut tekijä muistuttaa, että lauha ja lumeton talvi on ollut muutenkin haastava. Etenkin konepuolella on ollut hiljaista, esimerkiksi metsä- ja lumiurakoijilla on ollut töitä niukalti. Nyt iskenyt äkillinen kriisi tulee olemaan osalle yrityksistä liian iso mäki kiivettäväksi.
– Paras lääke kaikille alan toimijoille on se, että käytetään paikallisia palveluja mahdollisimman paljon.
Piispa kertookin luotsaamiensa Etukoneen, Ajanvaunun ja Autoarinan hygieniariman olevan nyt entistäkin korkeammalla. Uudet ohjeistukset koskevat kaikkia toiminta-alueita eli auto- ja konemyyntiä, varaosapalvelua ja huoltokorjaamoa.

Lomautuksilta alalla ei voida kuitenkaan välttyä. Lähes kaikki isot toimijat ovat jo käynnistäneet yt-neuvottelut. Kun kassavirta hidastuu äkillisesti, on yritysten pakko suhteuttaa muuttunut tulovirta kulurakenteeseen nopeasti.
Rinta-Joupin Autoliikkeen Mikkelin toimipisteen myyntipäällikkö Heikki Laine painottaa, että kukaan alalla ei ole koskaan kokenut mitään vastaavaa. Valmiuslain myötä tilanteet voivat muuttua kansan edun nimissä nopeasti ja arvaamattomasti.
– Meidän myynnissä ei ole onneksi ainakaan vielä tapahtunut mitään dramaattista muutosta. Hyvä niin, sillä niin kauan kuin liike-elämän pyörät pyörivät edes jollain tavalla, on se kaikkien etu taloudellisesta näkökulmasta katsottuna.
– Toki olemme tehneet tähän tilanteeseen liittyviä muutoksia, viemme autoja asiakkaille ja noudamme niitä myös huoltoon ja takaisin, Laine kertoo.

Savilahden Autossa joustetaan muiden toimijoiden tavoin palvelujen saatavuuden turvaamiseksi. Varsinkin ikäihmisten kohdalla on tosi kysymyksessä, sillä yli 70-vuotiaat ovat nyt eristyksissä.
– Hyvän hygienian ja muiden palvelumuotojen ansiosta arkea yritetään jatkaa täällä päässä niin normaalisti kuin on mahdollista. Toki se hieman hidastaa tekemistä, mutta kuten jokainen ymmärtää, nyt ei ole vaihtoehtoja, myyntipäällikkö Jouni Mustonen painottaa.
Mustonen suhtautuu asioihin realistisesti ja sanoo, että ala tulee kokemaan menetyksiä koronaviruksen vuoksi.
– Lomautuksilta emme mekään varmaan välty, mutta henkilökunnasta haluamme pitää huolta viimeiseen saakka. Tarkoitus ei ole vähentää eikä irtisanoa, sillä kun tilanne muuttuu, on kysyntäkin ihan toisella tasolla.
– Millä silloin vastaat huutoon, jos ei ole tekijöitä? Henkilöstöstä on pyrittävä pitämään huolta kaikissa olosuhteissa, Mustonen painottaa.
Pitkän kokemuksen autoalalta omaava mies epäilee, että kysymyksessä on niin sanottu V-kriisi, eli käydään syvällä ja nopeasti, mutta nousu olisi samantyylisesti ylöspäin.
– Se minkä pituinen tämä olotila tulee olemaan, on mahdotonta sanoa. Kiinan suunnasta tulleet hyvät koronauutiset kuitenkin luovat uskoa, että kysymys on joistakin kuukausista. Toivotaan ainakin näin, mutta tärkeintä tässä on tietenkin kaikkien meidän terveys, Mustonen päättää.

 

Huolloissa palvellaan normaalisti

Autojen korjaus- ja huoltopalveluja tarjoavat yritykset toimivat normaalisti. Luonnollisesti koronavirus on aiheuttanut asiakkaissa varovaisuutta kaikissa asiakasryhmissä. Yli 70-vuotiaiden kotikaranteenin vuoksi iso osa asiakkaista ei pääse asioimaan paikan päälle lainkaan. Heitä varten korjaamot ovat kehittäneet palvelun, jossa auto noudetaan ja tuodaan huollon jälkeen takaisin.
– Puhelimitse tai sähköisesti käydään kaikki läpi, ihan kuten nokitustenkin sopimalla, kertoo Antti Piispa Ajanvaunun huollosta.
AS-Huollon yrittäjä Jarno Muttilainen kertoo koronan vaikuttaneen kysyntään, mutta toistaiseksi pärjäillään. Yrityksessä on tehty järkeistyksiä, jotka edesauttavat turvallista asiointia.
– Olemme poistaneet ylimääräisiä tavaroita pöydiltä, kuten vanhat lehdet. Väljensimme myös odotustilojen paikkoja väljiksi, ettei asiakkaiden tarvitse istua kylki kyljessä. Teimme jopa uloskin odotuspaikkoja, kevätaurinko näyttää houkuttelevan pihalle istumaan.
Ideana alan yrityksissä on luonnollisesti minimoida taudin eteneminen. Se tapahtuu vain ja ainoastaan tekemällä orjallisesti pieniä, mutta tarpeellisia asioita monta kertaa päivässä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi asiakaspalvelutilojen pintojen desinfiointia ja luovutettavan auton kosketuspintojen puhdistamista.
– Meillä pyyhkäistään jokaisesta huollosta tai renkaanvaihdosta lähtevän auton kosketuspinnat, kuten ratti, vaihdekeppi ja ovenkahvat puhdistusaineen kanssa. Eli kaikki mitä on järkevästi tehtävissä, niin myös tehdään, Muttilainen painottaa.

 

Autotehtaita on väliaikaisesti suljettu

Keski-Euroopassa sijaitsevien autotehtaiden tuotantoa on ajettu koronaviruksen vuoksi alas, valmistajista riippumatta. Useita tuhansia työntekijöitä työllistävät yksiköt ovat iso riski tartuntataudin leviämisen kannalta. Uusien autojen toimitusaikoihin eivät pienet tauot vaikuta isommin, mutta kaikki riippuu lopulta pandemian otteesta.
Sen sijaan varaosien saatavuuteen tuotannon tilapäinen lopettaminen ei vaikuta ihan vähään aikaan. Mikäli tuotantotauko venähtää pidemmäksi, voi tilanne olla jo toinen. On kuitenkin hyvä muistaa, että kysymyksessä ei ole kansojen välinen taistelu, vaan maailmanlaajuinen sota tartuntataudin nujertamiseksi. Siksi rahti ja tavarat kulkevat taudin aiheuttamia suoranaisia häiriötilanteita lukuun ottamatta lähes normaalisti, olivatpa kysymyksessä auton varaosat, ruokatarvikkeet tai muut tavarat.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0