Kaikkien aikojen tehokkain

25.3.2020 Auto & Kone
Susi lampaan vaatteissa. Peugeot 3008 GT Hybrid 4 lähtee kuin hauki rannasta, satasen nopeus löytyy tarvittaessa alle 6 sekunnissa.

Vuosikausiin ei autoja ole markkinoitu voima edellä. Uusi Peugeot 3008 GT Hybrid 4 voi tehdä niin ja vieläpä pienin päästöin.

Autonvalmistajia sitovat ilmastorajat näkyvät uusien mallien esittelyissä. Sähkö on mukana tavalla tai toisella, joko jonkinasteisena hybridinä tai täyssähköautona. Suomen olosuhteissa ehkä houkuttelevin vaihtoehto on ladattava hybridi.

Leijonamerkin suosikkimallin plug-in –version kohdalla puhutaan jopa 63 kilometrin toimintasäteestä pelkkien sähkömoottorien avulla. Aivan, luit oikein. Itseasiassa voimanlähteitä on kolme, yksi 147 kW:n (200 hv) Puretech 200-bensiini- ja kaksi sähkömoottoria. Näistä taka-akselilla sijaitseva sähkömoottori on 83 kW (113 hv) tehoinen ja polttomoottorin sekä 8-portaisen automaatin yhteydessä oleva etumoottori omaa 81 kW (110 hv).
Kuulostaa moniulotteiselta paketilta ja niin se kieltämättä onkin, mutta tämän kaiken yhteensovittaminen käytäntöön on onnistunut hyvin. Mistään futuristisuudesta muutama vuosi sitten Vuoden Autoksi valitun automallin hybridiversion kohdalla ei voida puhua. Joka tapauksessa 3008 GT Hybrid 4 on merkin historian tehokkain massatuotantoauto.
Itseasiassa hybridi-Pösössä on monta fiksua oivallusta, kuten esimerkiksi ajoakuston sijoittaminen takaistuimen alle siten, että se ei syö matkustamon senttejä tai tavaratilan litroja näkyviltä osin. Jos tarkkoja ollaan, niin takapenkki on hivenen paksumpi, istuimen etureuna on 20 mm korkeampi kuin polttomoottorimallissa ja äänieristystä istuimen alla on parannettu.

Käytännöllisyyttä. Fiksu yksityiskohta on latausjohdon säilytyskaukalo tavaratilan välikannen alla.

Vaihdevalitsimen vieressä sijaitsee ajotilan valintakytkin. Täyssähköisen ajotilan ja hybridin ohella valittavissa ovat Sport ja 4 WD. Nelivetoisena eteneminen tapahtuu matalilla nopeuksilla pelkästään sähkömoottorien avulla.
Moottorin ja vaihteiston kylkeen on lyöty sähkömoottori, automatiikka pitää huolen mitkä voimanlähteet antavat tehoa milloinkin tienpintaa kohden. Toiselta puolelta ajateltuna, yhdistetty CO2-päästö voi olla alhaisimmillaan 29 g/100 km.
Yhteenlaskettuna tehoa on reippaasti yli 400 hevosvoiman edestä, mutta maksimiteho on rajoitettu 299 hevosvoimaan. Sport asetusta ei tietenkään voi olla kokeilematta, sen verran pikkupoikaa löytyy meistä kaikista. Kitkarengas joutuu koville, kun täyskaasukiihdytyksellä vedetään urut auki. Tunnelma on oikeastaan epätodellinen, sillä historian valossa näitä teholukuja on seurannut aina melkoinen meteli. Toki nytkin polttomoottori pauhaa omiaan, mutta nopeutta ei tunne kuin mittaristoa tarkkailemalla. Ja se satasen vauhti löytyy paikaltaan lähtien parhaimmillaan 5,9 sekunnissa. Se on aika mairitteleva lukema liki kahden tonnin omamassan omaavalle SUV-korimallin perheautolle.

Sähköenergiaa voi taltioida jemmaan e-save-toiminnon kautta sen verran kuin haluaa. Tämä on kätevä toiminto esimerkiksi kaupunkiajoa silmällä pitäen. B-moden avulla voi puolestaan tehostaa jarrutusenergian talteenottoa voimakkaamman moottorijarrutuksen muodossa. Valmistajan mukaan toiminnon käyttäminen kasvattaa sähköistä toimintasädettä jopa 10 prosentin verran.
Mukavuudesta ei ainakaan esilämmityksen osalta tarvitse tinkiä. Ohjelmoitavan esilämmityksen ja –jäähdytyksen avulla auton sisälämpötila on liikkeelle lähdettäessä 21 astetta. Etu- ja taka-akselin voimalinjoja yhdistää sähköjohtimien lisäksi jäähdytysnestepiirit. Nestepiirejä on kolme, erittäin matalan, matalan ja korkean lämpötilan omaavat. Korkeamman lämpötilan avulla jäähdytetään polttomoottoria ja lämmitetään ohjaamoa, ja matalamman avulla operoidaan akustojen kanssa. Lämpöä tähän järjestelmään tuotetaan PTC-vastuksen avulla, ja viileyttä luo sähkötoiminen ilmastoinnin kompressori. Kummatkin toimivat lataustöpselin ollessa

Täynnä tavaraa. Moottoria on plug-in-mallissa siirretty muutamalla senttimetrillä katsontasuunnassa vasemmalle, jotta sähkömoottorille on löytynyt vaihteiston yhteydestä tilaa.

kytkettynä.
LG Chemin valmistaman litium-ioni-akuston kapasiteetti on nelivetoisen version kohdalla 13,2 kWh. Täyslataukseen kuluu aikaa Mode 3 –lataustavalla alle kaksi tuntia ja kotilatauksella tietenkin enemmän, riippuen käytettävissä olevasta virrasta.

Uusi ladattava leijonahybridi on onnistunut auto käyttöominaisuuksiltaan. Sen moniulotteinen tekniikka ei rivikuluttajalle välttämättä avaudu, mutta onko sille tarvekaan? Autoilijan tehtävä on nauttia autoilusta ja valmistajat hoitavat loput. Näinhän asian laita on ollut jo vuosien ajan, ennen hybridejäkin.

 

Peugeot 3008 HYbrid4 300 aut.

  • Hinta: 49 388 € (2wd hybridi 225 hv, hinta 42 994 e)
  • Polttomoottori: 1598 cm3 (4-syl.,bens. turbo)
  • Polttomoottori:
    max. teho/k/min 200 hv (147 kW)/6 000
    max. vääntö/k/min 300 Nm/3 000
  • Sähkömoottorien lkm: 2
  • Etumoottori:
    teho/k/min 110 hv (81 kW)/2 500
    vääntö/k/min 320 Nm /500-2 500
  • Takamoottori:
    teho/k/min 113 hv (83 kW)/14 000
    vääntö/k/min 116 Nm/0-4 760
  • Kokonaisteho: 299 hv (224kW)
  • Kokonaisvääntö: 520 Nm
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 5,9 s
  • Huippunopeus 224 km/h
  • Polttoaineen kulutus: 1,3 l/100 km (WLTP, yhd.)
  • CO2 –päästö: 30 g/km (WLTP, yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0