Oman luokkansa suunnannäyttäjä on siirtynyt monilta osin digiaikaan. Perusrakenne nojautuu tuttuun ja hyväksi havaittuun maustettuna hybriditekniikalla.
Volkswagenin kestomenestyjän kehittäminen entistä paremmaksi autoksi ei ole helppo tehtävä edes merkille itselleen. Rima olisi ylitettävä entistä korkeammalta sukupolvi toisensa jälkeen. Menestyksestä päätellen tämä tehtävä on onnistunut ainakin seitsemän kertaa putkeen.
Kahdeksannen sukupolven Golf on muuttunut edeltäjäänsä nähden niin paljon kuin se periaatteessa voi muuttua. Kestomenestyjän kehityksestä vastaavat eivät kerta kaikkiaan voi antaa muotoilijoille täysin vapaita käsiä, sillä ostava yleisö on pääosin konservatiivista. Silti pitäisi uudistua ja niin uusi Golf on tehnytkin.
Ulkoisesti suurin muutos on tapahtunut entistä matalamman keulan ilmeelle. Pitkälle auton kylkiin kääntyvät ajovalot ovat aina ledit. Kyljen pokkaus on noussut nyt ovenkahvojen tasolle ja se jatkuu aina C-pilarin läpi jatkuen takavalon jälkeen myös takaluukussa.
Sisältä autoa on pelkistetty melkoisesti. Käytännössä tämä on tapahtunut ison näytön ja siihen samaan syssyyn yhdistetyn digimittariston avulla. Autonvalmistajille tämä on fiksua, sillä komponenttien määrä vähenee ja softaa voidaan päivittää vuosien päästä ajan mukaiseksi. Nuoremmalle sukupolvelle älypuhelinmaisten käyttöliittyminen hallinta on helppoa, mutta varttuneemmalle väelle tässä on opiskelun paikka.
Golfin kohdalla nappuloiden vähentäminen alkoi jo edellisen malliuudistuksen kohdalla. Nyt voidaan puhua jo digiloikasta, sillä lähes kaikkea ohjataan näytöltä: vain muutamalle toiminnolle on omat erilliset napit tai katkaisijat. Asetuksia voi siirtää pilven kautta vaikkapa samanlaiseen sijaisautoon hetkessä, etälukitus on mahdollista, nettiradiosta puhumattakaan. Jopa lisätoimintoja voi ostaa jälkikäteen digitaalisen palvelun kautta.
Todellisuudessa järjestelmän toimivuus ei ensimmäisessä versiossa ole vielä sieltä hiotuimmasta päästä. Miksi näin? Vaikka Volkswagen on autonvalmistajana yksi maailman dynaamisimmista, ellei dynaamisin, on heittäytyminen ohjelmointipuolen osaajaksi vaikea paikka jopa maailman suurimmalle autonvalmistajalle. Mutta on myös muistettava se tosiasia, että jo seuraava päivitys voi muuttaa tilanteen paremmaksi. VAG:n kohdalla se ei liene ainakaan taloudellisista resursseista kiinni.
Auton toiminnallisuuksia voi Golfin tapauksessa ohjata nyt myös puheella ja eleillä. Autoa tervehditään kuin kaveria sanomalla ”Hei, Volkswagen”. Sen jälkeen auto kysyy kuinka voin auttaa ja siihen voi vastata vaikka että on kuuma. Tämän jälkeen auton sisälämpötila muuttuu alhaisemmaksi itsestään.
Ratin monitoiminappuloista on kätevintä ohjata myös perustoimintoja, kuten esimerkiksi soittimen äänenvoimakkuutta. Perinteistä pyöritettävää nappulaa ei ole, mutta näytön alapuolella olevaa kosketusviivaa pitkin liu´uttamalla homma hoituu myös. Samalta viivalta voi hallita myös sisälämpötilan säätöä ja istuinlämmittimiä. Kosketuskisko on toimiva, kun muistaa hieman malttaa.
Pellin alta löytyy oleellisia muutoksia. Nyt 1,5 litraisen, lepuutustoiminnolla varustetun bensiinikoneen lisäksi pellin alta löytyy myös sähkömoottori. Itselataava hybridi, kuten MHEV-autoja kutsutaan, muuttaa jarrutuksissa liike-energian sähköksi. Kaupunkiajossa systeemistä on valtava hyöty, mutta maantieajossa edetään polttomoottorin voimin. Hybridiversion kulutus on valmistajan mukaan jopa 10 prosenttia alhaisempi.
48 voltin järjestelmän sisältävän sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhteispeliä kutsutaan volkswageniksi termillä eTSI. Sähkömoottorin veto tapahtuu hihnan välityksellä ja se tarjoaa 50 newtonmetriä vääntöä lisää. Järjestelmän korkeajänniteakku on sijoitettu pelkääjän penkin alle.
Kaksoiskytkinvaihteiston vaihteenvalitsin on uudessa Golfissa siro kuin koru. Itse vaihteisto toimii erittäin miellyttävästi myös hybridiversiossa, rohkenen väittää että jopa vielä paremmin kuin pelkän polttomoottorin kanssa. Se, mistä tämä johtuu, ei avaudu kuin auton valmistajan edustajille.
Ajettavuuden, voimalinjan ja melutason osalta Golfin ominaisuudet ovat vähintäänkin kohdallaan, ei liene turhaa kehumista jos sanotaan että ehdottomasti luokkansa kärkipäätä. Golf etenee uuden sukupolven Travel Assist –kaista-avustimen avulla käytännössä jo puoliautonomisesti. Entistä paksumpi ratti tunnistaa hennomman kosketuksen kuin aiemmat malliversiot, joten autoa ei tarvitse käytännössä ohjailla koko ajan.
Golfia myydään aluksi edullisemmin kuin jatkossa. Muutaman tuhannen hintaedun lisäksi First Edition malleissa on kattava varustelu. Aluksi saatavilla on muutamia malliversioita, bensa-, diesel- ja hybridiversiot. Hybridivaihtoehtoja tulee olemaan mallistossa kaikkiaan viisi erilaista, myös ladattavia.
Kesällä mukaan astuvat GTI- ja R-versiot. Täyssähköistä Golfia ei enää tule, vaan sen puolen mallistossa hoitaa loppuvuodesta markkinoille ilmestyvä täysin uusi sähköautomalli, ID.3.
Uusi Golf on tutun näköinen, mutta aiempiin malleihin verrattuna toiminnallisuudeltaan melko erilainen digitaalisuutensa vuoksi. Perusominaisuuksiltaan Golf on edelleen erittäin hyvä. Ehkä ”kasarikuskille” digimaailman ymmärtäminen vie kauemmin, nuoremmille asia on selvä jo heti kättelyssä.
Volkswagen Golf 1,5 eTSI DSG First Edition
- Hinta: 27 633,11 €
- Polttomoottori: 1498 cm3 (4-syl.,bens. turboahdin, polttoain. suoraruiskutus)
- Huipputeho: 150 hv (110 kW)/5 000-6 000 r/min
- Max. vääntö: 250 Nm/1 500 -3 500 r/min
- Huippunopeus: 224 km/h
- Kulutus: 5,7 l/100 km (WLTP, yhdistetty)
- CO2 –päästöt: 130 g/km (WLTP, yhdistetty)
- Päästöluokka: EURO 6 DG