Škoda nappasi ykköstilan

|

Etelä-Savon kokonaismyynti laski henkilöautojen osalta, pakettiautojen myyntimäärä pysyi edellisen vuoden tasolla.

Etelä-Savossa myytiin viime vuonna 2 160 henkilöautoa, joista yksin Mikkelissä 1019. Koko maassa kauppa kävi viime vuonna 5,1 prosenttia vähemmän kokonaismyyntimäärän ollessa 114 119 autoa. Mikkelissä ja Etelä-Savossa myyntimäärät tippuivat tätäkin enemmän. Maakunnan valopilkkuna oli Savonlinna, jossa henkilöautojen myynti laski alle maan keskiarvon (-3,9 %) ja pakettiautojen myynti osoitti selvää kasvua (45,1 %).
Mikkelissä myyntitilaston kärkipaikka on viime vuodenkin jälkeen yhä Skodan hallussa. Merkin markkinaosuus kasvoi myyntimäärän pysyessä vuotta aiemmalla tasolla. 16,5 prosentin markkinaosuus tarkoitti käytännössä sitä, että joka kuudes Mikkelissä rekisteröity uusi auto oli tsekkiläistä tekoa.

Mikkelin neljän myydyimmän automerkin yhteenlaskettu markkinaosuus oli puolet kaikesta henkilöautomyynnistä. Näin paikkakuntalaisista uusien autojen omistajista puolet ajaa joko Skodalla, Volkswagenilla, Toyotalla tai Fordilla.
Valtakunnallisen rankingin ykkösenä oli Toyota, kakkosena Volkswagen ja kolmantena Skoda. Mikkelissä kärkikymmenikön nimet olivat samat kuin koko maassa, ainoastaan merkkien sijoituksissa oli eroja.

 

Ei ihmetemppuja

Skodan menestys Mikkelissä ei merkkiä edustavan Ajanvaunun yrittäjien mukaan ole mikään ihmetemppu, vaan pitkäjänteisen työn tulos. Toimintoja on pyritty kehittämään asiakaslähtöisesti.
– Erilaiset tyytyväisyystutkimukset ja niiden pohjalta tehdyt toimenpiteet ovat olleet keskeisessä roolissa, kertoo toimitusjohtaja Pekka Piispa.
Erityiskiitos asiakkaiden ohella Piispan mukaan kuuluu henkilökunnalle. Asiaansa uskova ja työstään nauttiva henkilöstö palvelee autonomistajia sellaisella sitoumuksella, mikä näkyy myyntiluvuissa saakka.
– Tämä on ehdottomasti joukkuelaji. Jos aamulla ei ole mukava lähteä töihin, ei näihin lukuihin päästäisi, Piispa toteaa.
Yritys on kouluttanut vuosien varrella mittavasti työntekijöitä oppisopimuspolun kautta omiin tarpeisiinsa. Skodan myynnissä vuosien varrella paljon antanut, nykyisin konsernin toista autoliikettä eli Autoarinaa luotsaava Veijo Karjalainen tietää kokonaisketjulla olevan iso merkitys.
– Yksin automyynti ei tee kesää. Autotalon kaikkien osa-alueiden pitää pelata aukottomasti yhteen. Tässä kokonaisuudessa huollon merkitys on erittäin suuri, Karjalainen painottaa.
Karjalainen kertoo myös Skodan tuotteiden sattuneen jo vuosien ajan suomalaisten makuun.
– Työtä on vielä paljon jäljellä ja se jatkuu nöyrästi kuten tähänkin asti.

Luokan uusi mallioppilas

|
Uusi Corsa iskee markkinoille ison konsernin antamalla sykkeellä. PSA-ryhmän siirtyessä saksalaisen Opelin isännäksi oli uuden Corsan suunnittelu jo käynnissä. Homma pantiin pikavauhtia uusiksi, ja ...

Sähköinen kansanauto

|
Uusi Huyndai Kona Electric lähentelee toimintasäteellään sitä rajaa, mitä autolta vaaditaan. Korealaisen Hyundain vastaus futuristisemman Ioniqin seuraksi sähköautomarkkinoille on Kona. Suomen asiakastoimituksiin heti alkuvuodesta ...

Varta vasten suunniteltu

|
Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä. Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen. ...

Kestomenestyjä sai päivityksen

|
Tonniluokan pakettiautojen listakunkku uusiutui maltillisesti. Huipulle on vaikea päästä, mutta vielä vaikeampi siellä on pysyä. Tämä tiedetään todeksi myös Volkswagenin hyötyajoneuvo-osastolla, kun hyväksi havaittua ...

Eteläsavolaiset ajavat entistä paremmilla hyötyajoneuvoilla

|
Käytettynä kelpaavat parhaiten hyvin huolletut, 3-5 vuotiaat tonniluokan pakut. Nopeusrajoittimesta vapaa ja enintään 3500 kg:n omamassan omaavat pakettiautot syrjäyttivät käytännössä kevytkuorma-autoiksi rekisteröitävät pakettiautot jo ...