Sähköinen kansanauto

29.1.2020 Auto & Kone
Eroaa vain vähän. Edestä sähköversion tunnistaa umpinaisesta maskista ja takaluukun tekstistä. Sisällä suurin ero polttomoottoriautoon nähden löytyy siltamaisesta keskikonsolista.

Uusi Huyndai Kona Electric lähentelee toimintasäteellään sitä rajaa, mitä autolta vaaditaan.

Korealaisen Hyundain vastaus futuristisemman Ioniqin seuraksi sähköautomarkkinoille on Kona. Suomen asiakastoimituksiin heti alkuvuodesta ehtinyt automalli on ensimmäinen Euroopan markkinoille suunnattu suosikkikokoluokan SUV. Siksi kysyntää luulisi löytyvän.
Sisältä Kona tarjoaa kuljetuskapasiteetiltaan mukavat tilat pienelle perheelle. Se ei poikkea muodoiltaan tai olemukseltaan polttomoottoriautoista kuin sähköautoihin viittaavista mallimerkinnöistä. Kysymyksessä on siis helposti lähestyttävä uutuus ilman turhaa futurismia.

Tehdas lupaa 64 kWh:n akustolla varustetulle mallille vähintään noin 450 kilometrin toimintasäteen. Pienemmällä 39 kWh:n akustolla lukema on noin 150 km pienempi. Otollisissa olosuhteissa, lähinnä kaupunkimaisessa ajossa, autolla voi päästä yli 600 km yhdellä latauksella. Viime kesänä liettualainen autotoimittaja ajoi tavallisessa ajossa ennakoiden ja mukavuusvarusteista hieman tinkien Kona electricillä yli 700 kilometriä yhdellä latauksella. Lukemaa voitaneen pitää melkoisen kunnioitettavana mille tahansa sähköautolle.
Ajoon lähdettäessä huomio kiinnittyy Konan tavallisuuteen, mikäli keskikonsolin vaihdevalitsimia ja muutamia sähköautoille ominaisia mittaristo- ja hallintalaitepiirteitä ei oteta huomioon. Virta päälle ja menoksi, mutta sitä ennen valitsin vielä kojelaudasta sen, että auto antaa itsestään ajonaikaista ääntä. Toinen vaihtoehto on täysin äänetön, mutta ei vaihdeta hevosta kerralla automobiiliin…

Pikkupakkasessa auto lämpiää matkustamosta nopeasti ja sähköisen voimanlähteen antama vääntö on muhkeaa jo Eco-asetuksella. Kiihkeimmällä Sport-asetuksella Kona ei häpeä suorituskyvyssä monille urheiluautoiksi titeleeratuille autoille. Maantienopeuksissa ohittaminen on helppoa ja voima muutenkin sivistynyttä.
Moottorin voimavarat ovat muhkeat. Liki 400 Nm:n vääntö etuvetoiselle autolle tarkoittaa käytännössä sitä, että töppönen ei tahdo pitää sulalla asvaltillakaan. Talvikelillä väännön tunteen sai parhaiten aikaan matalasta maantienopeudesta ponkaisemalla kovempaan vauhtiin, selkä tahtoi liimautua penkkiin kiinni hetkessä.

Winter Mode-toiminnon avulla auton akusto pidetään lämpimänä myös ajon aikana. Näin akuista saadaan teho paremmin irti. Lämmittäminen toki syö toimintasädettä, mutta kuljettaja voi vaikuttaa asiaan valitsemalla neljästä ajotilasta vähiten energiaa vievän Eco+ -ajotilan. Lisäksi energiaa voidaan kerätä tanakammin talteen käyttämällä tehokkainta hidastusenergian latausta.
Jarrutustoimintoa säädetään ratin yhteydessä olevilla painikkeilla, kuten vaihdeläpykät suorakytkentävaihteiston omaavissa henkilöautoissa konsanaan. Auto jopa pysähtyy painamalla vasemmanpuoleista painiketta.

Yhden latausyön (n ½ vrk) aikana Konaan latautui normaalista valovirtapistorasiasta noin 170 kilometriä lisää toimintasädettä. Konalla ajaminen on edullista, sillä sen polttoainekulut ovat vastaavaan polttomoottoriautoon nähden noin viidesosan luokkaa.
Kona on oiva peli ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan. Liki 50 000 euron hankintahinta on valitettavan monen ulottumattomissa, varsinkin kun perinteisellä tekniikalla varustettu malli maksaa alle puolet sähköversion hinnasta. Toisaalta on muistettava ajamisen edullisuus tankkauksen osalta ja vähäinen huoltotarve. Näihin seikkoihin peilaten tilanne voi näyttää jo toiselta.

 

Tietoa on. Konan näyttö kertoo toimintasäteen myös graafisesti ja ehdottaa pitkälle matkalle paikat, jossa pääsee lataamaan akuston mahdollisimman sujuvasti.
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0