Kestomenestyjä sai päivityksen

|

Naama uusiksi. Transporter 6.1. mallin ilme ei tuota yllätyksiä.

Tonniluokan pakettiautojen listakunkku uusiutui maltillisesti.

Huipulle on vaikea päästä, mutta vielä vaikeampi siellä on pysyä. Tämä tiedetään todeksi myös Volkswagenin hyötyajoneuvo-osastolla, kun hyväksi havaittua perusrakennetta ei ole haluttu hämmentää liiaksi, vaan kehitys menee eteenpäin pienin askelin.
Uusi Transporter kantaa ICT-aikakaudelle tyypillistä 6.1 –merkintää. Auton peruskonstruktio on itseasiassa hyvin pitkälti sama kuin vuonna 2003 esitellyssä T5-mallissa. Edelliseen versioon nähden muutokset löytyvät kosmeettisten muutosten ohella tekniikan puolelta.

Ohjaustehostin on nyt mallia sähköhydraulinen. Se mahdollistaa käytännössä uusien aktiivisten apujärjestelmien toimivuuden. Jos jostain Transporter on tunnettu, niin juuri ajettavuudestaan. Valmistaja väittää ajo-ominaisuuksien kohentuneen entisestään, ja uusi, isoveli-Crafterista tuttu sivutuulen vakautusjärjestelmä, parantaa ajettavuutta entisestään.
Tien päällä meno on muutenkin rauhallista, eikä Transporteria tarvitse olla koko ajan ohjaamassa. Uuden malliversion myötä on myös äänieristystä parannettu. Se mitä ylimääräistä kabiiniin kuuluu, on käytännössä hieman rengasmelua. Aivan terävämmässä kiihdytyksessä moottorin ääni kiipeää kuuloetäisyydelle, mutta se kuulunee asiaan.

Samaa tyylikieltä. Uusi kojelauta noudattelee merkin henkilömallien tyyliä.

Keulasta katsottuna auto on entistä sulavamman näköinen. Merkityksellisemmät uudistukset liittyvät kuitenkin keulan toiselle puolelle, uusiksi muotoillun kojelaudan uumeniin. Kojelaudassa on säilytystiloja moneen tarpeeseen ja insinöörit ovat uhranneet tähän ajattelutyöhön aikaa roppakaupalla. Työkalun sisällä istuttaessa kun pitää olla asiat järjestyksessä.
Mittariston saa myös digitaalisena henkilömallien tavoin. Auton käyttöliittymä edustaa luonnollisesti uusinta tekniikkaa ja sitä voi ohjata puhetoiminnoilla, esimerkiksi Online-palveluihin pääsee etenemään tervehtimällä autoa sanomalla ”Hey, Volkswagen”.

Moottoripaletti käsittää neljä eri versiota 2.0 litran dieselistä. Tehovaihtoehdot ovat 90, 110, 150 ja 199 hevosvoimaa. Kaksi vahvinta vaihtoehtoa ovat ennallaan, mutta kahden ensimmäisen tehot on päivitetty. Alla olleen 150 humman, DSG-suorakytkentävaihteiston ja 4-motion nelivedon toimivuus on viritetty ihailtavalle tasolle.
Jälleenmyyjän mukaan nelivetoisten Transporterien kakku mallin kokonaismyynnistä on valtakunnallisesti liki 50 prosenttia, Mikkelin alueella yli puolet. Lisäksi Transporter on kaikista Suomessa myytävistä nelivetoisista autoista sijalla 8., jota voitaneen pitää pakettiautolle kovana suorituksena.
Nelivedon suosiota ei talvisen tutustumisajon perusteella tarvitse ihmetellä. Iljanteella olleella sivutiellä meno on turvallisen oloista, kun tekniikka pitää osaltaan huolta kuljettajasta. Ammattikäytössä se tarkoittaa parempaa toimitusvarmuutta ja enemmän tyytyväisyyttä.

Transporterin ohella uusiksi päivitettiin myös henkilökuljetuksiin tarkoitetut Caravelle ja Multivan. Pakettiauton tavaratila on käytännössä ennallaan, siihen liittyvä uudistus löytyy sekin ohjaamon kohdalta. Kysymyksessä on pitkiä tavaroita varten oleva luukku apukuljettajan istuimen takana, jonka ansiosta pitkän Transporterin kyytiin mahtuu nyt 3,3 metrin mittaisia esineitä.
Transporterin versio 6.1. tuntuu toimivan paremmin kuin taannoiset Windowsin päivitykset. Se, kuinka pitkälle se riittää alati uusiutuvien kilpakumppanien puristuksessa, jää ensi vuoden myyntitilastoista nähtäväksi.

Taksien on panostettava myös erikoiskuljetuksiin

|
Monella taksiyrityksellä on valmiudet toimia inva- ja paarikuljetuksissa. Taksien perusvarustelu ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Kilpailu kylläkin on koventunut ja autoihin saatavat avustavat ...

Voitto muutti suunnitelmia

|
Vuodet rallin parissa kypsyttivät Henri Taivalantista rauhallisen ja nopean kuljettajan. Helmikuun alussa kurvailtu SM Vaakuna-ralli sujui isojen luokkien osalta odotetusti. Emil Lindholm putsasi pöydän ...

Škoda nappasi ykköstilan

|
Etelä-Savon kokonaismyynti laski henkilöautojen osalta, pakettiautojen myyntimäärä pysyi edellisen vuoden tasolla. Etelä-Savossa myytiin viime vuonna 2 160 henkilöautoa, joista yksin Mikkelissä 1019. Koko maassa ...

Luokan uusi mallioppilas

|
Uusi Corsa iskee markkinoille ison konsernin antamalla sykkeellä. PSA-ryhmän siirtyessä saksalaisen Opelin isännäksi oli uuden Corsan suunnittelu jo käynnissä. Homma pantiin pikavauhtia uusiksi, ja ...

Sähköinen kansanauto

|
Uusi Huyndai Kona Electric lähentelee toimintasäteellään sitä rajaa, mitä autolta vaaditaan. Korealaisen Hyundain vastaus futuristisemman Ioniqin seuraksi sähköautomarkkinoille on Kona. Suomen asiakastoimituksiin heti alkuvuodesta ...

Kaikkien aikojen tehokkain

|
Vuosikausiin ei autoja ole markkinoitu voima edellä. Uusi Peugeot 3008 GT Hybrid 4 voi tehdä niin ja vieläpä pienin päästöin. Autonvalmistajia sitovat ilmastorajat näkyvät ...

Kahdeksannelle reiälle

|
Oman luokkansa suunnannäyttäjä on siirtynyt monilta osin digiaikaan. Perusrakenne nojautuu tuttuun ja hyväksi havaittuun maustettuna hybriditekniikalla. Volkswagenin kestomenestyjän kehittäminen entistä paremmaksi autoksi ei ole ...

Heti Vuoden Autoksi

|
Skodan uusin katumaasturi iskee suoraan valtasuoneen. Vuoden Auto äänestyksessä auto- ja liikennetoimittajat laittavat markkinoille tulleet uutuudet järjestykseen. Tärkein kriteeri tittelistä äänestettäessä on rahoille saatava ...

Tunteella hiottu katutimantti

|
Uusi ASX kiilaa itsensä ärtsyksi ehostettuna suosikkiluokkaan, mutta millä eväin? Kymmenen vuotta sitten ensiesitelty Mitsubishi ASX uudistui ulkoisesti merkin ilmeen mukaiseksi. Auton perusta nojaa ...

Varta vasten suunniteltu

|
Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä. Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen. ...