Käytettyjä autoja tuodaan paljon Ruotsista. Pääsyinä ovat hintataso ja Suomen olosuhteisiin valmiiksi sopiva varustelu.
Tavallisia, mutta paremmin varusteltuja. Näin kuvailee Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen heidän Ruotsista tuomiaan autoja.
– Ne eivät ole pelkästään premium-merkkejä, vaan ihan massatavaraa, juuri sellaisia, jotka kiinnostavat valtaosaa autoilijoista, Häkkänen jatkaa.
Vaihtoautopäällikkö Petri Sirénin kanssa mahdollisimman monipuolista vaihtoautovalikoimaa ylläpitävä Häkkänen kertoo tuontiautojen olevan heidän kohdallaan marginaalinen osa-alue myyntimäärien kannalta ajateltuna.
– Meille uusien autojen myynti on tärkeä juttu, mutta toimiva vaihtoautokauppa on merkittävässä roolissa koko liiketoiminnan kannalta.
Edellä mainitun vuoksi suuretkin toimijat ovat valmiina palvelemaan yksilöllisesti myös vaihtoautopuolella. Sirénin mukaan autoja toimitetaan tarvittaessa tilauspohjaisesti, jos sopivaa ei valikoimista tahdo löytyä.
– Enimmäkseen tuontiautot ovat 3-8 vuoden ikäisiä, jopa uudempiakin. Ja tietysti mahdollisimman vähäpäästöisiä.
Hiilidioksidipäästöjen osalta tuontiautobuumia on syyllistetty autoilun päästötavoitteiden polkemisesta. Kaksikko ei tätä ajatusta pureskelematta niele.
– Suomen autokanta ei vanhene näillä autoilla, jos yleisesti ottaen vertaillaan siihen edelliseen ajopeliin, joka on yleensä iäkkäämpi, he muistuttavat.
Kun autovero on sidottu hiilidioksidipäästöihin, on myös ostopuolella oltava tarkkana. Sirén kertoo kahden päällisin puolin samanlaisten autojen autoveroissa voivan olla useiden tuhansien eroja. Oleellisessa roolissa on tekniikka eli voimanlähteen aiheuttamat CO2-päästöt. Näin vanhemmassa ja enemmän ajetussa autossa voi olla suurempi autoveron osuus kuin uudemmassa vastaavassa autossa.
Liikkeestä ostettaessa auton papereista, autoveroista ja rekisteröinnistä ei tarvitse itse huolehtia. Periaatteessa auton hakeminen omatoimisesti onnistuu laivaan loikkaamalla, mutta ihan niin ei kannata tehdä. Jos fiksuun lopputulokseen halutaan tähdätä, niin autoista tulee olla perillä ja hyvin.
– Onnistunut ostaminen vaatii tietämystä. Tuontiautoissa voi olla esimerkiksi varustepoikkeamia Suomen vastaavaan malliin totutusta, kuten manuaalivaihteisto automaatin sijaan, Sirén opastaa.
Yleisesti ottaen Ruotsista tuotavat autot soveltuvat Suomeen hyvin. Niistä löytyy tutut talvivarusteet kuten moottorilämmittimet ja talvirenkaat. Keski- ja Etelä-Euroopasta tuotavien autojen osalta tilanne on useimmiten toinen.
– Mehän ostamme ne itsellemme, joten olemme autoista vastuussa kaupanteon jälkeenkin, Häkkänen painottaa.
Tuontiautojen maine oli takavuosina kyseenalainen. Milloin puhuttiin ruuvatuista mittareista tai väärennetyistä huoltokirjoista. Nykyään tilanne on näiltä osin toinen, sillä sähköisten huoltokirjojen aikakaudella ei huoltomerkintöjä pysty väärentämään, vaan huoltomerkinnät näkyvät valtuutetuissa huoltopisteissä yli valtiorajojen.
Lisäksi mittarilukeman manipulointi näkyy viimeistään silloin, kun auto kytketään testeriin kiinni.
Häkkänen haluaa ennemmin verrata liikenneasioissa suomalaisia ruotsalaisiin.
– Ruotsalaiset tuntuvat olevan melko tunnollisia auton huoltajia, kuten me suomalaisetkin, Häkkänen kertoo tutkiessaan Ruotsista tuodun auton huoltotietoja yhdessä Sirénin kanssa.