Seatin sähköauto sai aikaan ostorynnäkön

21.11.2019 Auto & Kone
Sähköauto magneettina. Seatin maahantuojan mukaan Mii Electric kosi erityisesti perheen kakkosauton ostajia. Kuva: Seat.fi

Ensimmäinen sähkökansanauto näki päivänvalon puolivahingossa.

Marraskuun kahden ensimmäisen viikon aikana Seat Mii electric sai autokansan siinä määrin kaupantekoon, että Suomen ensi vuoden osuus myytiin loppuun. Syynä on vuoden loppuun asti voimassa oleva kampanja, jonka mukaan vajaan 20.000 euron arvoiseen sähköautoon saa 2 000 euron arvoisen valtion hankintatuen lisäksi automerkin oman 2 000 euron hankintatuen. Vuoden loppuun saakka voimassa olevan kampanjan mukaisia autoja saa tästä eteenpäin odottaa yli vuoden.

Kysymyksessä on neljälle hengelle rekisteröity pienemmän kokoluokan täyssähköinen henkilöauto, jonka toimintasäde on 260 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaisesti. Kaupunkiajossa valmistaja lupaa toimintasädettä jopa 360 kilometrin verran itselatautumisen ansiosta.
Maahantuojalle menestys tuli iloisena yllätyksenä.
– Mii taitaa olla ensimmäinen koko kansan sähköauto kaikesta kuhinasta päätellen, kertoo Seat-maahantuonnin myyntipäällikkö Juha Patama.

Valtakunnallisesti tämä kuhina tarkoittaa yli 300 myytyä autoa kahteen viikkoon.
– Kauppaa tehtiin kaikilla jälleenmyyntipaikkakunnilla, aina Helsingistä Rovaniemelle saakka.
– Kysymyksessä ei siten ole pelkästään isojen kaupunkien auto, Patama paljastaa.
Pataman mukaan maahantuoja käy tehtaan kanssa parhaillaan keskusteluja siitä, liikenisikö autoja lisää ensi vuoden tuotannosta.
– Se saattaa olla hankala paikka, sillä sähköautojen suosio on ennätyskorkealla eri puolilla maailmaa, mies arvioi.

Mikkelin Seat-myynnistä vastaavasta Savilahden Autosta myytiin vajaassa kahdessa viikossa kahdeksan Mii electric-autoa. Seat-myyjä Tomi Pynnönen ennakoi määrän vielä kasvavan loppuvuoden aikana.
– Koko konsernin osalta Mii Electric-sähköautoja on myyty noin 50 autoa, sisältäen Jyväskylän ja Savonlinnan.
Pynnösen mukaan Mii electric sai liikkeelle sellaisia autoilijoita, jotka eivät ole uutta autoa ostaneet vuosiin. Näkemättä auton ostaminen tarkoittaa käytännössä isoa luottamusta. Sitä näkyisi markkinoilta löytyvän maltillisesti hinnoitetulle sähköautolla.
– Automyynnillä on näköjään imua, kun hinta ja ominaisuudet lyövät kättä, Pynnönen päättää.

 

Moniulotteinen tapaus

Seat Mii:tä vastaava sisarmerkin auto, Volkswagenin Up-mallin sähköinen versio, maksaa Seatin Juha Pataman mukaan noin 23 500 euroa ennen valtion hankintatukea. Se on useamman tuhatta euroa Seatia enemmän. Kun Seatiin myönnetään vielä 10 prosentin ylimääräinen hinnanalennus valmistajan puolesta, on kaupanteolle iso siemen olemassa.
Yksi syy nyt nähtyyn sähköisen Mii:n hinnan laskuun löytyy EU-tason päästöpolitiikasta. Ensi vuoden loppuun saakka autonvalmistajat saavat malliston keskimääräisen päästöjen laskentaan ynnätä sähköautojen ja ladattavien hybridien osuudet kaksinkertaisina. Mikäli autonvalmistajat eivät pääse mallistossaan alle 95 g/km hiilidioksidirajaan tai sen alle, uhkaa EU reippailla sanktioilla.
Oli miten oli, Mii electric sai aikaan jotain sellaista, mitä ei ole nähty automyynnin saralla vuosiin. Ilmiselvästi Seat onnistui markkinointitempussaan erittäin hyvin. Jatkossakaan ei olisi yllätys, mikäli merkkiä pidettäisiin VAG-konsernin pioneerina sähköisten kansanautojen saralla. Tämän ajatuksen toteutumisen näemme lähivuosien aikana.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0