Haave toteutui yli odotusten

|

Huoltopäällikkö Mikko Miettinen, toimitusjohtaja Pekka Piispa, automyyjä Mikko Paavilainen, myyntipäällikkö Taavi Pulkkinen sekä automyyjä Arttu Korhonen työskentelevät Škoda-asiakkaiden parissa muutama vuosi sitten laajennetussa ja merkin vaatimusten mukaiseksi remontoidussa autotalossa Mikkelin Kinnarinkadulla.

Škodan tarina Mikkelissä on viimeisen 25 vuoden aikana ollut menestyksekäs.

Laman runtelema Suomi kesällä 1994 oli kovin erinäköinen kuin nyt. Autokaupan osalta tunnelmat olivat erityisen hankalat, sillä pari vuotta aiemmin koettu rahoitusmarkkinoiden täystyrmäys puhdisti pelikenttää kuin syysmyrsky rantakalliota.

Kinnarinkadulla toiminut koneliike Etukone Oy teki tuolloin heinäkuun alussa ulkopuolisten silmiin mitättömän näköisen aluevaltauksen, kun Škodan myynti alkoi. Itseasiassa koko merkkiedustuksen aloitus oli monien sattumien summa.
Yrittäjät Pekka Piispa ja Veijo Karjalainen uskoivat satsaukseensa alkutaipaleesta lähtien. Syykin oli hyvin yksinkertainen, sillä Volkswagen oli ottanut perinteisen automerkin siipiensä suojiin muutamaa vuotta aiemmin. Lisäksi rautaesiripun syleilystä vapautunut Tšekin kansa oli nälkäinen ja halusi menestyä.
Näin ajateltiin myös Etukoneen yhteydessä autoja myyneellä Konekinnarilla. Ensimmäinen puolivuotistavoite, neljä myytyä Škoda Favoritia tai Formania, toteutui viidellä autolla. Tavoitteet on tuon jälkeen saavutettu vuosi toisensa jälkeen. Ensimmäisen kerran sadan uuden auton vuosimyynti toteutui vuonna 2001. Mikäli Škoda on kuluvan vuoden markkinaykkönen Mikkelin alueella, tietää se peräti viiden vuoden peräkkäistä ykkösmarkkinaosuutta merkillä, joka on valtakunnallisessa tilastoissa ollut vuosittain sijoilla 3. tai 4.

Škodan maine ei -90-luvulla ollut kummoinen. Aikoinaan, ennen Neuvostoliiton miehitystä 1968, merkki tunnettiin edistyksellisenä autona, mutta sen jälkeen innovatiivisuudella ei ollut niin väliä.
– Alussa riitti epäilijöitä tuotteita kohtaan. Asiakkaat olivat varovaisia, kertoo pitkän rupeaman Škodan parissa tehnyt Veijo Karjalainen.
Felician tulo markkinoille vuonna 1995 oli ensimmäinen isompi avaus, mutta pankki räjähti lopullisesti siitä parin vuoden päästä, kun Octavia esiteltiin. Karjalaisen mukaan se oli tuolloin auto, jonka ostivat he, ketkä ajattelivat omilla aivoillaan.
Merkin puolesta piti puhua epäilijöille aina 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puoliväliin asti. Sen jälkeen monesta epäileväisestä tulikin asiakas ja Škodasta todellinen suomalaisten kansanauto.

Vuodesta 2008 Mikkelissä Ajanvaununa tunnettu Škoda-liike laajeni Savonlinnaan vuonna 2005, kun yhteistyö alkoi yrityskaupan myötä. Karjalainen ei näe ylipäätään mitään poppakonstia autoliiketoiminnan laajenemiselle, vaan kaikki on perustunut kovaan työhön sekä ennen kaikkea lojaaliin henkilöstöön.
– Kun henkilökunta on pysyvää, voi asiakastyytyväisyys kehittyä entistä paremmaksi. Uskon tämän olevan tällä alalla avainasemassa.
Ajanvaunun asiakasuskollisuus on todettu ulkopuolisissa tutkimuksissakin erinomaiseksi. Kauppalehti rankkasi alkuvuodesta yrityksen jaetulle toiselle sijalle koko valtakunnassa autoliikkeiden liikeuskollisuudessa.

Uusien työntekijöiden palkkaamiseen on muovautunut myös oma mallinsa.
– Automyyntiin olemme rekrytoineet jo vuosikaudet ennakkoluulottomia nuoria oppisopimuskoulutuksen kautta. Heidän kanssa olemme kasvaneet yhdessä eteenpäin, itse mittavan kokemuksen erilaisista teknisen alan tehtävistä omaava Karjalainen valaisee.
Arjessa ei automyyjiä hiosteta, eikä heitä asetella palkkauksen puolesta kilpailemaan toisiaan vastaan, vaan yhteisen hyvän eteen.
– Meidän mottona on aina ollut se, että ei pidä murehtia jos kauppa ei koko ajan jollakin käy, sillä jokaisen vuoro koittaa aikanaan, Karjalainen kertaa.

Reilu vuosi sitten Piispa ja Karjalainen tekivät uuden ison siirron, kun he perustivat uuden autotalon historialliseen tehdaskiinteistöön Juvantien varrelle. Samalla Škoda-myyntiä alkoi luotsaamaan Taavi Pulkkinen, joka on itseasiassa kasvanut tšekki merkkiin kiinni jo nuorukaisena.
– Ensimmäisen kerran olin täällä harjoittelemassa autopuhdistushommissa vuonna 2002. Automyynnin puolella aloitin 12 vuotta sitten, Pulkkinen kertoo ja mainitsee saamansa vastuun kasvattaneen paljon vuosien varrella.
Syklisen toimialan heitot eivät Pulkkisen mukaan ole toistaiseksi juuri vaikuttaneet Ajanvaunun menoon.
– Meillä on jopa menty ylöspäin silloin kun automyynnin yleinen suunta on osoittanut alaviistoon.
Yksi henkilökunnalle lisämotivaatiota antava asia on se, että tyytyväiset asiakkaat tuovat liikkeeseen myös uusia asiakkaita. Karjalainen kertoo omalta kohdaltaan pisimpien asiakassuhteiden kestäneen jo lähes 40 vuoden ajan.
Pulkkinen huomauttaa lisäksi kesäasukkaiden olevan merkittävä asiakasryhmä Mikkelin korkeuksilla.
– Tämä koskee niin myynnin kuin huollon puolta, myyntipäällikkö valaisee.

Toimitusjohtaja Pekka Piispan mukaan heidän filosofia autotalon kehittämisessä on aina pohjautunut huolto- ja varaosapuolen toimivuuteen.
– Toimiva huolto on kaiken perusta. Kun siihen yhdistetään osaava myynti, ollaan jo pitkällä.
Piispan mukaan he ovat kulkeneet asioissa omalla tavallaan. Esimerkiksi kravatti on ollut kiellettyjen asusteiden listalla.
– Haluamme toimia asiakkaiden kanssa samalla viivalla, rennosti mukavuusalueella, Piispa painottaa lopuksi.

 

”Kukaan ei tee täysin oikeaa tai väärää valintaa”

Autokauppa on muuttunut neljännesvuosisadan aikana paljon. Alan toiminta on asiakkaiden suuntaan hyvin läpinäkyvää, kiitos digitalisaation. Internet on tehnyt hinnoittelusta selkeää ja myyjän pitää olla tarkkana niin asiakkaan kuin talon suuntaan. Edellisen seurauksena kate on ohentunut ja alan ansaintalogiikka ei toimi ilman riittävää volyymia.
Autoala on ison murroksen kynnyksellä myös teknisessä mielessä. Siinä missä ennen valinta oli diesel tai bensiini ja sedan tai farmari, on tilanne muuttunut oleellisesti. Voimanlähteinä voivat olla myös bio- tai maakaasu sekä sähkö joko yksin tai polttomoottorin apuna eli hybridinä. Korimalleista eniten suosiota on jo vuosien ajan kasvattaneet katumaasturit, kun perinteinen sedan alkaa olla se harvinaisempi korimalli.
Taavi Pulkkisen mukaan autoilijan on turha miettiä auton käyttövoima-asioita muuten kuin oman käyttötarpeen kautta. Painopiste voimanlähteiden osalta Etelä-Savossa tulee olemaan vielä pitkään bensan puolella, mutta kaasu- ja hybridi ovat syrjäyttämässä dieseliä pienempien autojen kohdalla.
– Kukaan ei tee täysin oikeaa tai väärää valintaa, Pulkkinen viestittää auton hankkimista aikovalle.

Voitto muutti suunnitelmia

|
Vuodet rallin parissa kypsyttivät Henri Taivalantista rauhallisen ja nopean kuljettajan. Helmikuun alussa kurvailtu SM Vaakuna-ralli sujui isojen luokkien osalta odotetusti. Emil Lindholm putsasi pöydän ...

Škoda nappasi ykköstilan

|
Etelä-Savon kokonaismyynti laski henkilöautojen osalta, pakettiautojen myyntimäärä pysyi edellisen vuoden tasolla. Etelä-Savossa myytiin viime vuonna 2 160 henkilöautoa, joista yksin Mikkelissä 1019. Koko maassa ...

Luokan uusi mallioppilas

|
Uusi Corsa iskee markkinoille ison konsernin antamalla sykkeellä. PSA-ryhmän siirtyessä saksalaisen Opelin isännäksi oli uuden Corsan suunnittelu jo käynnissä. Homma pantiin pikavauhtia uusiksi, ja ...

Sähköinen kansanauto

|
Uusi Huyndai Kona Electric lähentelee toimintasäteellään sitä rajaa, mitä autolta vaaditaan. Korealaisen Hyundain vastaus futuristisemman Ioniqin seuraksi sähköautomarkkinoille on Kona. Suomen asiakastoimituksiin heti alkuvuodesta ...

Varta vasten suunniteltu

|
Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä. Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen. ...