Vaaleat sävyt ovat väistymässä

25.9.2019 Koti
RTV:n myyjä Mira Salonen kertoo luonnonmukaisten materiaalien olevan nyt kovassa huudossa.

Suuremmissa pintaremonteissa kestävyys menee muun edelle.

Suomalaiset ovat jo pitkään suosineet sisustamisessa skandinaavista tyyliä. Ajaton sisustus voi helpottaa kodin myymistä seuraaville asukkaille. Räiskyviä värejä käytetään enemmän huonekaluissa, tyynyissä tai muissa pienemmissä kodin tavaroissa. Helposti uusittaviin pintoihin ollaan valmiita toteuttamaan rohkeampia valintoja.

Mikkelin Värisilmän kauppias Tuula Korja toteaa vuodenaikojen vaikuttavan sillä tavoin, että kesällä tehdään enemmän remonttia ja maalausta ulkona, niin vakituisissa asuinnoissa kuin mökeillä.
– Syksystä kevääseen ollaan kotona sisähommissa. Vuodenaikaa enemmän sisustuksen päivitykseen vaikuttavat esimerkiksi juhlapyhät ja muut juhlat, Korja kertoo.

Ainakin Etelä-Savossa sisustukselta haetaan pysyvyyttä, toimivuutta ja ajattomuutta. Pintoja ei haluta uusia jatkuvasti, vaan niiden halutaan kestävän vuodesta toiseen.
– Esimerkiksi kylpyhuoneissa suosittuja värejä ovat edelleen harmaa ja valkoinen. Suurempien remonttien halutaan kestävän aikaa ja värit sekä materiaalit valitaan sen mukaan, ettei niihin kyllästyisi, RTV Mikkelin myyjä Mira Salonen kertoo.
Tapetteja sekä maalia ollaan Korjan sekä Salosen mukaan valmiita uusimaan useammin kuin lattiamateriaaleja, laatoituksia tai kiintokalusteita. Toisaalta isojakin muutoksia ollaan valmiita tekemään nopeammallakin tahdilla.
– Jos ennen vaihdettiin materiaaleja kymmenien vuosien välein niiden kunnon sanelemassa tahdissa, niin nyt kodin viihtyisyys on määrittelevämpi tekijä, Korja täsmentää.

Ekologisuus sekä kestävä kehitys on ollut pitkään esillä ja sisustajat sekä remontoijat ottavat asian varmasti kasvavassa määrin huomioon.
– Laatoissa löytyy ekologisia vaihtoehtoja, jotka kuormittavat mahdollisimman vähän luontoa. Se ei kuitenkaan ole vielä niin paljon esillä, kuin esimerkiksi kalusteissa. Kalusteissa monelle tärkeää on kotimaisuus, Tilespoint Collectionin yrittäjä Annika Hytönen toteaa.
Tapeteissa puolestaan on paljon erilaisia vaihtoehtoja, jotka ottavat ekologisuuden huomioon.
– Löytyy muun muassa paperitapettia. Yleensä tapeteissa asiakkaille on tärkeää materiaalin hengittävyys, Hytönen toteaa.
Usein rakennuksen ikä sanelee sisustuksen ja pintamateriaalien valinnan.
– Vanhemmissa kohteissa halutaan tuoda esille 70- tai 50-luvun tyyliä. Löytyy toki heitäkin, jotka räväyttävät kunnolla ja käyttävät tehostevärejä, Hytönen kertoo.

Tällä hetkellä pinnalla ovat edelleen skandinaaviset värit, musta, harmaa ja valkoinen. Kaikkien ammattilaisten mukaan värit ja myös materiaalit ovat muuttumassa.
– Petrooli tekee tuloaan. Tällä hetkellä luonnonmukaisuus on suosittua sisustusvalinnoissa, Salonen kertoo.
Muun muassa keittiökalusteissa vaaleiden värien rinnalle on alkanut tulla tummempia vaihtoehtoja.
– Skandinaavisen tyylin ennustetaan pikkuhiljaa väistyvän ja värikkäämmän sekä runsaamman sisustuksen yleistyvän, Korja pohtii.

 

Suomalainen sisustus on pelkistettyä

Suomalaisessa kodissa on tori.fi:n suorittaman kyselytutkimuksen mukaan laminaattilattia, maalatut seinät ja verhot ikkunoissa. Iso osa kalusteista on hankittu käytettynä, ja sisustus on yksi- ja kaksiväristä. Pienet remontit tehdään itse ja verhoja ei vaihdeta vuodenaikojen eikä juhlapyhien mukaan. Elokuussa tehdyn kyselytutkimuksen vastaajia oli 1108. Naisia vastaajista oli 76 prosenttia ja 24 prosenttia miehiä.
– Sehän kuulostaa sangen tutulta. Toki on syytä huomioida, että kuvailu perustuu enemmistön mielipiteeseen ja silti vähemmistössä voi olla erimielisiä merkittäviäkin määriä. Mutta verhot haluaa liki 90 prosenttia vastaajista, ja yksi- ja kaksiväristä on 72 prosentissa kodeista, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela huomauttaa.

Kyselyn mukaan liki joka viides ei sisustaessaan huomioi ekologisuutta. Reilut seitsemän prosenttia ei ole ikinä hankkinut käytettyä huonekalua tai sisustustavaraa. Heille, jotka kunnioittavat ekologisuutta sisustuksessaan, käytettyjen kalusteiden hankkiminen on yleisin tapa siihen. Niin tekee yli puolet kyselytutkimuksen vastaajista.
– 55 prosenttia vastaajista hankkii käytettyjä huonekaluja tai sisustustavaraa vähintään kerran vuodessa. 13 prosenttia tekee niin peräti kuukausittain. Se on hienoa, sillä juuri sisustukseen on helppoa kuluttaa fiksusti. Käytettyä tavaraa on paljon tarjolla, ja pitkäikäisyys on kalusteille sekä sisustustavaroille ominaista. Pitkäikäisyys on ekologisuudessa ja vertaiskaupassa keskeisen tärkeää. Kalusteita ja sisustustavaroita on myös esimerkiksi elektroniikkaan verrattuna helppoa kunnostaa, Kuusela sanoo.

Joka viides sanoo, että hinta ohjaa heidän sisustamistaan joko vähän tai erittäin vähän. Toisaalta 36 prosenttia sanoo hinnan ohjaavan sisustamista erittäin paljon. Hintatietoisuus lieneekin yksi tärkeä tekijä käytetyn tavaran suosiossa.
– Lähes 40 prosenttia on valmis hankkimaan kalusteita kulloisenkin asunnon mukaan. He panostavat siis siihen, että koti näyttää mahdollisimman hyvältä. Vaihtoehtohan on käyttää olemassa olevia kalusteita, vaikka tila ei niitä niin kutsuisikaan puoleensa, Kuusela kertoo.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0