Parasta A-ryhmää

|

Pirteä ilmestys. Keltainen väri huomataan ja uuden AMG A 35 Mercedeksen kohdalla etenkin.

Tähtikeulamerkki on nuorentanut imagoaan AMG-brändin välityksellä kovalla vauhdilla.

Kaukana on jo se aika, kun A-sarjan Mercedes-Benz tunnettiin tila-automaisena tötterönä, oikeana pienen perheen tilaihmeenä. Vuonna 2012 automalli uusiutui niin perusteellisesti, että samalla muuttui koko auton dna. Viime vuonna esitelty toisen sukupolven ”uusi malli” tarjoaa myös erittäin urheilullisia vaihtoehtoja. Edellisen sukupolven A 45 sai ensin jatkoa AMG A 35 4 Matic -mallista, mutta lisää voimanpesiä esiteltiin jo viime kuussa.
Mutta palataan nyt AMG A 35-mallin saloihin. Kuten arvata saattaa, ei tätä jytkypaukkumallia valmisteta Suomessa. Nelivetoisen auton voimanlähde ei tarkalleen ottaen ole autointoilijoiden mukainen aito AMG-moottori. Se pohjautuu A 250 -mallissa olevaan M260-moottoriin, tarjoten 306 hevosvoimaa.
Mittavien voimavarojen ansiosta neljällä tassulla otetta hamuava AMG A 35 etenee rivakasti. Paikaltaan satasen vauhtiin pääsee alle viidessä sekunnissa, joka on aidon urheiluauton luokkaa. Voimaa tuotetaan kaksivaiheisella Twin Scroll -pakokaasuahtimen avulla kahden litran iskutilavuudesta. Pakoputkistossa on automaattisesti ohjattu pakokaasuläppä, joka vaikuttaa pakoääniin.
Voimansiirto hoituu 7-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston ja nelivedon välityksellä. Vaihteita voidaan vaihtaa kaikissa olosuhteissa myös manuaalisesti. Race-Start -toiminto on vakiovaruste. Neliveto ohjautuu elektronisesti, joka säätää vääntömomentin akseleiden välillä renkaiden kitkasta ja ajotavasta riippuen. Enimmillään vetosuhde on 50:50, mutta useimmiten eturenkaat vetävät enemmän.

Voimanjaosta akseleiden välillä vastaa taka-akselin yhteydessä sijaitseva sähköisesti ohjattu monilevykytkin, joka ohjautuu ajonopeuden, sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyden, ohjauspyörän kääntökulman, pyörien välisen pyörintänopeuseron sekä vaihde- ja kaasupolkimen yhteisvaikutuksesta.
Alusta on viritetty varsinkin takapäästä uusiksi nelivedon ansiosta. Taka-akseli on kiinnitetty alumiiniseen apurunkoon, joka on asetettu korirakenteesta irti vahvojen kumityynyjen avulla. Tämä ehkäisee äänien ja värinöiden kantautumista auton sisälle. Alustassa on reippaasti alumiinista valmistettuja komponentteja, valmistajan mukaan tehoaakkonen on tässäkin suhteessa luokkansa kärkipäätä.

Ison keskinäytön kautta voidaan valita viisi erilaista ajotilaa, ääripäinä mukavuuspainotteinen Comfort ja urheilullinen Sport+. Uutta on Slippery-tila, joka sopii, kuten nimestä voi suomentaa, liukkaisiin olosuhteisiin. Lisävarusteena autoon saa virtuaalisen kisainsinööri AMG Track Pacen. Se on osa MBUX-liittymää ja tallentaa auton ominaisarvoja.
Ajettaessa radalla, ajotiedot ilmestyvät näytöille korostettuna punaisella tai vihreällä sen mukaan, miten kuljettaja ajaa verrattuna aikaisempiin tuloksiinsa. Näin kuljettajan taidot kehittyvät pala palalta. Jos lomamatkat suuntautuvat Euroopan moottoriurheilukehtojen suuntaan, voi talletettuja perustietoja hyödyntää esimerkiksi Nürburgringin ja Spa Francorchampsin osalta.

AMG-perheen laajentaminen on osoittautunut stuttgartilaisille myös otolliseksi bisnekseksi. Ei liene myöskään liioiteltua sanoa, etteikö Mercedes-AMG Petronas F1-tiimin vuosikausia kestänyt voittokulku autourheilun kuninkuusluokassa olisi lisännyt uusien AMG-mallien houkuttelevuutta. Harmi vain, että Suomessa fiilistelypaikat ovat vain hieman harvassa.

 

Läänin hevoset pienessä paketissa. Tehomoottori tarjoaa 306 hevosvoiman huipputehon ja tanakan 400 Nm:n väännön.

Pedon luonne

Heti käyntiäänestä päätellen jotain on AMG A 35 4 Matic -mallissa toisin kuin A-sarjan perhemallissa. Moottorin ääni on jopa rouhean mekaaninen. Perusteellisen käyttöjärjestelmäopastuksien jälkeen on ajamisen vuoro. Ei voi kieltää, etteikö puikkoihin pääseminen olisi jo käynytkin mielessä.
Vaikka alusta on kovahkon tuntuinen, niin se toimii yllättävän hyvin myös normaalissa ajossa. Näin silti, vaikka 19” vanteilla olevista 35-sarjalaisista renkaista voisi muuta päätellä. On varmaan tylsää sanoa, että tällä autolla pärjää kuka vaan, mutta silti ei sudesta täysin lammasta saa. Ei siltikään, vaikka sen maalaisi keltaiseksi.

Kaasupoljinta painettaessa auton luonne muuttuu hetkessä kesystä suorastaan räyhäksi. Nopea kaasuvaste, 400 Nm:n vääntö jo 3 000 r/min kohdalta lähtien tuntuvat niskavilloissa asti. Kiihtyvyys on rajua, valmistajan ilmoittamat kiihtyvyysarvot on helppo uskoa todeksi. 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii kuin kello, eikä omaan hämmentämiseen ainakaan ylöspäin vaihtaessa ole juuri tarvetta.
Nelivedon ansiosta voima välittyy tienpintaan tehokkaasti, eivätkä hevoset karkaa savuna ilmaan. Vallitsevien nopeusrajoitusten puitteissa on mahdotonta sanoa, kuinka hyvin tehoaakkonen toimii niissä nopeuksissa, mihin se on rakennettu.
Mutkaisella tiellä fiilis on paras, kun alustan ominaisuudet pääsevät esille. Kiihtyvyyden lisäksi myös pysähtyminen on vaikuttavaa. Jarrulevyjä taukopaikalla silmäillessä asian ymmärtää vielä paremmin, sillä jarrukomponenteilla kokoa riittää.

Moni voi ajatella, että vajaat 60 000 euroa on iso kasa rahaa A-sarjan Mersusta. Näinkin asian voi nähdä, mutta kun vertaa suorituskykyä ja vetotapaa, ei kilpailijoita liialti ole. Nopeaan etenemiseen AMG A 35 4 Matic on oiva valinta, myös talvikelillä.
Jos alla olleen aakkosen 306 hevosvoimaa ja neliveto tuntuvat jonkun mielestä kesyltä, löytyy pakasta myös hiljattain esitellyt AMG A 45 ja AMG A 45 S -mallit. Näiden tehot ovat kunnioitettavat 387 ja 421 hevosvoimaa. Valmistajan mukaan kysymyksessä on S-lisämerkinnän omaavan mallin osalta maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori. Ulkoisesti tehokkaammat A 45 -versiot erottaa helpoiten A 35:sta pystysuuntaisista maskin rivoista.

 

MB AMG A 35 4Matic

  • Hinta: 55 367,78 € (hinnat alk. 42 553,61 €)
  • Moottori: 1 968 cm3 (4-syl., Common rail, turboahdin, EURO VI)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (3 500 – 4 000 rpm)
  • Max. vääntö: 340 Nm (1 750 – 3 000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,3 s
  • Huippunopeus: 200 km/h
  • Kulutus: 5,0/5,6/6,7 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 147 g/km (yhdistetty)

Lähellä totuutta

|
Sähköautoista puhutaan paljon, mutta myyntitilastot näyttävät toista. Uuden Kia e-Niron 400 kilometrin toimintasäde ja passelit tilat tarjoavat toimivan vaihtoehdon. Polttomoottorin jälkeen hybridi, sitten sähköversio. ...

Baijerin goljat valmiina taistoon

|
Ekoautojen aikakaudella ovat isojen autojen ensiesittelyt kortilla. Uusi BMW X7 kuuluu tähän harvinaiseen joukkoon. Mitäpä tästä voisi sanoa? Seitsemänpaikkainen jättikokoluokan katumaasturi, jonka yli ei ...

Uuden aikakauden ensimmäinen

|
Uusi Škoda Scala iskee Octaviaa edullisempaan luokkaan. Škoda on ollut vuosien ajan suosituimpia automerkkejä Suomessa. Hyvin myyneen Rapidin korvaajaksi tehty täysin uusi malli edustaa ...

Rehellisesti iso sedan

|
Rapakon takana myydyimpiin automalleihin vuosikaudet kuulunut Toyota Camry palasi Suomen markkinoille 13 vuoden tauon jälkeen. Kaiken maailman crossover-mallien aikakaudella perinteiset sedan-mallit käyvät yhä harvinaisemmiksi. ...