Uusi CLA työntää tähtimerkin imagoa yhä nuorekkaampaan suuntaan.
Ei tarvitse mennä kovinkaan pitkälle ajassa taaksepäin, kun Mercedes-Benz miellettiin varttuneempien herrasmiesten kulkupeliksi. Kansanautona eli taksina maine oli toki taattu, mutta nuorekkaammat mallit olivat harvojen herkkua ja niiden hintalappu oli tuulipukukansan ulottumattomissa.
Toisin on nyt, kun tähtimerkiltä löytyy sopiva malli lähes jokaiseen koko- ja hintaluokkaan. Esimerkiksi Mercedeksen Suomessa valmistettavan A-sarjan ja sen maasturimuunnos GLA:n lisäksi samaan kokoluokkaan mahtuu myös sporttisedan CLA. Rinnalla on vielä samaan aikaan CLA:n kanssa uusiutunut A-sedan.
Kun uutta CLA:ta vertasi vierekkäin autoliikkeellä vanhempaan malliin, oli helppo huomata selvä ero tyylikkyydessä uuden mallin hyväksi.
Perusaakkoseen verrattuna akseliväli on sama, vaikka pituutta on kertynyt lähes 27 senttimetriä enemmän. Raideleveyttä on ruuvattu urheilullisemman ajotuntuman vuoksi leveämmäksi. Edelliseen malliin nähden CLA on kasvanut niin pituus- kuin leveyssuunnassa viitisen senttiä.
Sisältä auton ilme on raikkaan sporttinen. Korkeat selkänojat edessä ja takana hallitsevat näkymää, pienien yksityiskohtien ohella. Esimerkiksi mustan verhoilun punaiset ommeltikkaukset, AMG-Linen myötä tulevat rei´itetyt rosteripolkimet ja musta sisäkatto sekä kojelaudan pyöreät ilmasuulakkeet tihkuvat urheilullisuutta ja laadukasta viimeistelyä. Pisteenä iin päälle tulee vielä matalien ikkunoiden tuoma läheinen tunnelma.
Matalan istumakorkeuden vuoksi CLA ei ole tarkoitettu huonojalkaisille, sitä varten on katumaasturi GLA. Mutta niille joille se sattuu, on ajofiiliksessä oma urheiluautomainen hohtonsa. Lisäksi ohjaus on paikallaan pyöriteltynä nopeaksi mitattu, vain noin 2,5 kierrosta reunasta reunaan. Tarkemmin ottaen autossa on Sports Direct Steer -ohjaus, joka tarkoittaa ajonopeuden mukaan säätyvää ja muuttuvaa ohjausvälitystä.
Erilaisilla ajoalustoilla ja teillä ajelun jälkeen CLA on mielestäni parhaimmillaan maantieajossa. Toki autolla viihtyy hyvin mutkapätkilläkin, mutta isolla tiellä auto on kuin kotonaan.
Vakiona olevaa starttinappulaa painaessa pellin alla herää eloon nelisylinterinen 1,33 litran yhteistyömoottori, joka löytyy myös Renault`n malleista. Matalalta vääntävän moottorin voimavarat on viritetty sinne missä sitä arkiajossa tarvitaan eli alakierroksille.
Nopeassa lähdössä etupyörät pyrkivät jopa sutimaan, ennen kuin elektroniikka puuttuu peliin. Vaihteistona on 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, Mercedeksen kielellä DCT. Se toimii, kuten suorakytkentävaihteiston pitää: veto on saumatonta ja vaihtaminen nopeaa. Manuaalimiehellä ei siinä rytäkässä ole mitään sijaa.
Muita voimanlähteitä ovat ärhäkämmin kutitettu versio 1,33 litran moottorista (163 hv) ja kahden litran iskutilavuuden kaksi eri versiota, 220 (190 hv) ja 250 (224 hv). Kaksilitraiset bensat ovat aina nelivetoisia ja mallistossa on myös yksi diesel, 180d (116 hv).Mukavuustoiminnot on viety pitkälle jo aiemmin esitellyn MBUX-sisätila-avustimen myötä. Kattoon sijoitettu kamera tunnistaa käsien liikkeet kosketusnäytön tai touchpadin alueella ja mukauttaa medianäytön esitysmuodon sen mukaisesti. Lisäksi käytettävissä ovat henkilökohtaiset suosikkitoiminnot, jotka voidaan valita V-muotoon levitetyillä etu- ja keskisormella. Ymmärtääpä auto myös puhetta.
Luonnollisesti älypuhelin on oleellinen osa integroitua kokonaisuutta, CLA:n tapauksessa vielä monella tapaa. Ratissa sijaitsevien Touch-Control-painikkeiden avulla kuljettaja voi käyttää helposti monia puhelimen sovelluksia ja toimintoja multimediajärjestelmän näytön kautta. Keskikonsolin kosketusnäytön kautta tai hipaisemalla ruutua komentaminen onnistuu myös. Ideana lienee se, että kaikki tekeminen MBUX:n ympärillä on mahdollisimman sujuvaa ja siten myös turvallista.
Yksi tapa yhdistää puhelin osaksi autoa on laittaa luuri ajon ajaksi langattomaan lataukseen keskikonsolissa sijaitsevaan telineeseen. NFC-toimintoa (Near Field Communication) hyödyntäen voit jopa käynnistää moottorin, kun puhelin on latauspaikallaan. Auton lukituksen saat auki pitämällä sitä lähellä ovenkahvaa.
Varsinaista mittaristoa ei ole, vaan sen virkaa hoitaa moderniin tyyliin puolen auton leveyden omaava näyttö. Sen voi personoida mieleisekseen niin mittariston kuin keskinäytön kohdalla ja tuoda juuri sitä informaatiota silmille, mitä kulloinkin kaipaa.
Valmistajan mukaan CLA:n turvavarusteet ovat edustusautotason luokkaa. Erilaisia variaatioita turvavermeiden osalta on niin että livettää, joten on viisainta jättää yksityiskohtainen ruotiminen sikseen. Lyhyesti voisi sanoa, että modernit järjestelmät auttavat tilannekohtaisen nopeuden mukauttamisessa, ohjaamisessa, kaistanvaihdossa ja törmäysvaaran uhatessa.
Uusi CLA on hienostunut auto, joka kosiskelee ostajia tyyliteltyjen muotojen lisäksi viimeisimmällä tekniikalla. Silti makein osa-alue löytynee tunnepuolelta: CLA on aidosti makean näköinen auto.
MB 180 A Business AMG
- Hinta: 39 549 € (hinnat alk.37 360,20 €)
- Bensiinimoottori: 1 332 cm3 (4-syl., turboahdin, polttoaineen suoraruiskutus)
- Teho: 100 kW (136 hv)
- Vääntö: 200 Nm (1 460 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,4 s
- Huippunopeus: 216 km/h
- Kulutus: (yhd.) 6,2/100 km
- CO2-päästöt: (yhd.) 141 g/km (WLTP)