Purkuosien kierrätys tehostuu

|

Kierrättäminen on ollut kaikkien huulilla jo vuosien ajan. Paaliksi puristettava auto palvelee osiensa ansiosta vielä elinkaaren jälkeenkin.

Rekisteristä poistettu auto on nosturilla, käynnissä on akun irrotus ja ajoneuvon kuivaus. Siinä poltto- ja jäähdytysnesteet sekä öljyt otetaan talteen. Tämän jälkeen auto kuljetetaan kevyesti moukaroituna kierrätyslaitokseen, jossa varsinainen materiaalien erottelu tapahtuu. Näin etenee perinteinen auton kierrätys metalliromuksi.
Mikkelin Romumetallilla toimitaan useimmiten toisin. Kierrätysastetta on nostettu entisestään hyödyntämällä auton osat ennen romuttamista. Tämän vuoksi prosessi etenee kuivaamisen jälkeen pesulla. Sen jälkeen auto kuvataan päältäpäin ennen varsinaista purkutyötä. Viimeisenä edessä on osien kuvaus, listaus ja merkintä sekä hyllyttäminen varastoon.

Talteen otetaan tekniikan ohella korinosia, kuten puskurit, peilit ja lokasuojat. Mikkelin Romumetallin yrittäjien, Jere Hytösen ja Hannu Vesangan, mukaan eri osien kysyntä vaihtelee automerkeittäin ja -malleittain paljonkin.
– Puramme pääsääntöisesti alle 15 vuotta vanhoja autoja. Sitä vanhempiakin laitetaan osiksi, mutta se riippuu onko niiden osille menekkiä, Hytönen sanoo.
Mitään uutta autojen purkaminen ei Mikkelin Romumetallille ole, sillä yritys on harjoittanut sitä perustamisvuodestaan 2015 lähtien. Sen sijaan verkossa oleva myyntikanava on uusi aluevaltaus. Valtakunnallisesta autopurkaamot.com –verkkopalvelusta voi katsoa tarjolla olevat kierrätysosat ajantasaisesti.
– Tämän palvelun avulla toimintakenttämme laajenee purkuosien suhteen koko Suomen käsittäväksi, Vesanka kertoo.

Internetissä olevan myyntikanavan käyttöönottamiseen löytyy painava syy asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Ne ajat ovat takana, kun asiakkaat kiersivät autopurkamoilla osia etsien. Usein sopivan osan löydyttyä se purettiin vieläpä omatoimisesti irti.
Nykyään ostaminen tapahtuu älypuhelimen tai tietokoneen avulla. Itse osa toimitetaan postin tai matkahuollon välityksellä asiakkaalle, jos ostaja ei sitten asu lähellä ja nouda itse.
Ilman purkuun tulevia autoja ei olisi purkuosiakaan. Hytönen ja Vesanka ostavat aktiivisesti autoja, joita ei enää kannata pitää yllä syystä tai toisesta. Kysymyksessä voi olla kolariauto tai konerikon kärsinyt kulkupeli, josta autoilijan on päästävä eroon.
– Ostamme autoja myös pitkänkin matkan takaa, jos oikein passeli peli sattuu kohdalle, Hytönen sanoo.

Isojakin osakokonaisuuksia menee kaupaksi. Moottoreita suositumpia ovat vaihteistot.
– Ennen keulan osia meni paljon, mutta sekin on muuttunut. Aina kysyttyjä ovat esimerkiksi valoumpiot, peilit ja lasit, kertoo Mikkelin Romumetallilla nykyään autoja purkava, alalta vuosikymmenien kokemuksen omaava Jukka Pylkkänen.
Pylkkänen korostaa lisäksi sitä, että useimmiten purkuosat ovat vieläpä alkuperäisosia. Siten niiden käyttäminen on todellinen ekoteko, sillä uusiokäyttö ei lisää hiilijalanjälkeä.

Uusiokäyttöön. Purkuosat luetteloidaan ja varastoidaan oikeille varastopaikoilleen odottamaan myyntiä ja toimitusta asiakkaalle.
Uusiokäyttöön. Purkuosat luetteloidaan ja varastoidaan oikeille varastopaikoilleen odottamaan myyntiä ja toimitusta asiakkaalle.

aiemmin vaikuttanut Hytönen vastaa enimmäkseen osien myyntiin liittyvästä asiakaspalvelusta. Asiakaskunta koostuu sekä yksityisistä että yrityksistä.
– Varsinkin korjaamoasiakkaille osien täytyy lähteä nopeasti, sillä muuten korjattava auto seisoo tyhjänpanttina nosturilla.
– Ja se maksaa aina jollekin, Hytönen tietää kokemuksesta.
Purkuosien lisäksi Mikkelin Romumetallilla Hytöstä, Vesankaa ja seitsemää työntekijää työllistävät metallinkierrätys sekä rakennus- ja puujätteen vastaanotto.

Sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseen

|
Sähköavusteiset pyörät eivät saa toimia määräysten mukaan pelkällä sähkömoottorilla, vaan sähkömoottorin tarkoitus on avustaa pyöräilijää. Näitä koskevat polkupyöräilysäännöt, eikä niitä tarvitse rekisteröidä, eikä vakuuttaa. ...

Saunapalot johtuvat yleensä hormista

|
Vapaa-ajan asunnolla käytetty kiinteistötekniikka kannattaa huomioida vakuutuksessa. Sauna ja peseytymistilat kuuluvat yleensä kotivakuutukseen. Mikäli sauna on erillinen rakennus, sille tulee olla oma vakuutuksensa. – ...

Traktorikauppa on murroksessa

|
Maatalouden vuosia jatkunut ahdinko näkyy myös konekaupassa. Yhtäjaksoisesti 18 vuotta New Holland- ja Case IH-kauppana toiminut Etukone jatkaa merkkien huolto- ja varaosamyyntiä kuten tähänkin ...

Kalliomaalausretkille on kysyntää

|
Kallioniemi on tulvillaan elämää. Kallioniemen isäntä istahtaa aamuyhdeksän maissa kuistin sohvalle kahvikuppi kädessään. Aurinko paistaa lämpimästi vanhaan hirsitaloon. Kesä on Kallioniemessä erittäin kiireinen, eikä ...

Etukone satsaa uuteen korikorjaamoon

|
Uusi korikorjaamo- ja automaalaamoinvestointi varmistaa aukottoman palveluketjun. Ajanvaunun ja Etukoneen yrittäjät Pekka Piispa ja Veijo Karjalainen avasivat vuosi sitten kuutta eri automerkkiä edustavan Autoarinan ...

Savilahden Auton reviiri kasvoi

|
Valtakunnan tason yrityskaupan seuraukset yllättivät positiivisesti. Kesko-konserniin kuuluva K Caara Oy osti Laakkonen-konsernin Volkswagen-, Audi- ja SEAT-liiketoiminnot jo keväällä. Kaupan kohteena olevien liiketoimintojen yhteenlaskettu pro ...

Rinta-Jouppi panostaa Mitsubishiin

|
Rinta-Joupin Mikkelin toimipiste on aloittanut Mitsubishin edustuksen. Tervajoen pisteeltä vuonna 2018 alkanut merkkiedustus sai Mikkelin lisäksi jatkoa myös Rovaniemellä, Porissa ja Mikkelissä sekä Jämsä/Jyväskylä-alueella. ...

Ei pelkästään hiusten kuivaukseen

|
Avoautoilla pärjää myös sateessa ja talvessa, mutta pääasia löytyy tunnepuolelta. Rehellisesti sanottuna Pohjolan viileät olosuhteet eivät ole otollisimmat avoautoille. Lyhyestä kesästä huolimatta jo pelkkä ...

Mestaruustiimi uusi kaluston

|
Mikkeliläinen Tuomas Halonen ohjastaa Baltian endurance -sarjassa tuliterää Volkswagen Golf GTI TCR-kilpa-autoa. Viime vuonna takavetoisella BMW:llä BATCC:n endurance sarjan mestaruuden voittanut lahtelainen Black Rose ...