Purkuosien kierrätys tehostuu

|

Kierrättäminen on ollut kaikkien huulilla jo vuosien ajan. Paaliksi puristettava auto palvelee osiensa ansiosta vielä elinkaaren jälkeenkin.

Rekisteristä poistettu auto on nosturilla, käynnissä on akun irrotus ja ajoneuvon kuivaus. Siinä poltto- ja jäähdytysnesteet sekä öljyt otetaan talteen. Tämän jälkeen auto kuljetetaan kevyesti moukaroituna kierrätyslaitokseen, jossa varsinainen materiaalien erottelu tapahtuu. Näin etenee perinteinen auton kierrätys metalliromuksi.
Mikkelin Romumetallilla toimitaan useimmiten toisin. Kierrätysastetta on nostettu entisestään hyödyntämällä auton osat ennen romuttamista. Tämän vuoksi prosessi etenee kuivaamisen jälkeen pesulla. Sen jälkeen auto kuvataan päältäpäin ennen varsinaista purkutyötä. Viimeisenä edessä on osien kuvaus, listaus ja merkintä sekä hyllyttäminen varastoon.

Talteen otetaan tekniikan ohella korinosia, kuten puskurit, peilit ja lokasuojat. Mikkelin Romumetallin yrittäjien, Jere Hytösen ja Hannu Vesangan, mukaan eri osien kysyntä vaihtelee automerkeittäin ja -malleittain paljonkin.
– Puramme pääsääntöisesti alle 15 vuotta vanhoja autoja. Sitä vanhempiakin laitetaan osiksi, mutta se riippuu onko niiden osille menekkiä, Hytönen sanoo.
Mitään uutta autojen purkaminen ei Mikkelin Romumetallille ole, sillä yritys on harjoittanut sitä perustamisvuodestaan 2015 lähtien. Sen sijaan verkossa oleva myyntikanava on uusi aluevaltaus. Valtakunnallisesta autopurkaamot.com –verkkopalvelusta voi katsoa tarjolla olevat kierrätysosat ajantasaisesti.
– Tämän palvelun avulla toimintakenttämme laajenee purkuosien suhteen koko Suomen käsittäväksi, Vesanka kertoo.

Internetissä olevan myyntikanavan käyttöönottamiseen löytyy painava syy asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Ne ajat ovat takana, kun asiakkaat kiersivät autopurkamoilla osia etsien. Usein sopivan osan löydyttyä se purettiin vieläpä omatoimisesti irti.
Nykyään ostaminen tapahtuu älypuhelimen tai tietokoneen avulla. Itse osa toimitetaan postin tai matkahuollon välityksellä asiakkaalle, jos ostaja ei sitten asu lähellä ja nouda itse.
Ilman purkuun tulevia autoja ei olisi purkuosiakaan. Hytönen ja Vesanka ostavat aktiivisesti autoja, joita ei enää kannata pitää yllä syystä tai toisesta. Kysymyksessä voi olla kolariauto tai konerikon kärsinyt kulkupeli, josta autoilijan on päästävä eroon.
– Ostamme autoja myös pitkänkin matkan takaa, jos oikein passeli peli sattuu kohdalle, Hytönen sanoo.

Isojakin osakokonaisuuksia menee kaupaksi. Moottoreita suositumpia ovat vaihteistot.
– Ennen keulan osia meni paljon, mutta sekin on muuttunut. Aina kysyttyjä ovat esimerkiksi valoumpiot, peilit ja lasit, kertoo Mikkelin Romumetallilla nykyään autoja purkava, alalta vuosikymmenien kokemuksen omaava Jukka Pylkkänen.
Pylkkänen korostaa lisäksi sitä, että useimmiten purkuosat ovat vieläpä alkuperäisosia. Siten niiden käyttäminen on todellinen ekoteko, sillä uusiokäyttö ei lisää hiilijalanjälkeä.

Uusiokäyttöön. Purkuosat luetteloidaan ja varastoidaan oikeille varastopaikoilleen odottamaan myyntiä ja toimitusta asiakkaalle.
Uusiokäyttöön. Purkuosat luetteloidaan ja varastoidaan oikeille varastopaikoilleen odottamaan myyntiä ja toimitusta asiakkaalle.

aiemmin vaikuttanut Hytönen vastaa enimmäkseen osien myyntiin liittyvästä asiakaspalvelusta. Asiakaskunta koostuu sekä yksityisistä että yrityksistä.
– Varsinkin korjaamoasiakkaille osien täytyy lähteä nopeasti, sillä muuten korjattava auto seisoo tyhjänpanttina nosturilla.
– Ja se maksaa aina jollekin, Hytönen tietää kokemuksesta.
Purkuosien lisäksi Mikkelin Romumetallilla Hytöstä, Vesankaa ja seitsemää työntekijää työllistävät metallinkierrätys sekä rakennus- ja puujätteen vastaanotto.

Arvotonta lakkoilua — JiiTeen Kuukautinen

|
Tätä kirjoittaessani postilakko on alkanut, Kuopio on ilmoittanut irtisanomisista, samoin OP-ryhmä. Muutama yksityinenkin. Miten näitä asioita on käsitelty julkisessa sanassa? YLE haastattelee aina potkimisuhan ...

Mitä tehdä kun tuli tuhoaa turvallisuuden

|
Tilastojen mukaan Suomessa kuolee tulipaloissa ihmisiä tuplasti enemmän kuin Euroopassa keskimäärin, lähes 90 henkeä vuodessa. Erilaisia rakennuspaloja maassamme on 5.500 vuodessa – näistä ihmisen ...

Tuontiautot ovat arkipäiväistyneet

|
Käytettyjä autoja tuodaan paljon Ruotsista. Pääsyinä ovat hintataso ja Suomen olosuhteisiin valmiiksi sopiva varustelu. Tavallisia, mutta paremmin varusteltuja. Näin kuvailee Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja ...

Seatin sähköauto sai aikaan ostorynnäkön

|
Ensimmäinen sähkökansanauto näki päivänvalon puolivahingossa. Marraskuun kahden ensimmäisen viikon aikana Seat Mii electric sai autokansan siinä määrin kaupantekoon, että Suomen ensi vuoden osuus myytiin ...

Vallius viihtyy romuttamolla

|
Yli kymmenen vuoden kokemus autoalalta antaa vankan selkänojan uudelle alalle. Marianne Vallius aloitti Mikkelin Romumetalli Oy:ssä varaosien myyjänä noin kolme kuukautta sitten. Hän kertoo ...

Milloin kulkupeli kannattaa vaihtaa?

|
Auton ja muiden kulkupelien omistajien ikuinen pohdinnan kohde on, milloin olisi oikea aika vaihtaa – kevät, syksy tai kenties talvi. Selvitimme asiaa mikkeliläisissä alan ...

Haave toteutui yli odotusten

|
Škodan tarina Mikkelissä on viimeisen 25 vuoden aikana ollut menestyksekäs. Laman runtelema Suomi kesällä 1994 oli kovin erinäköinen kuin nyt. Autokaupan osalta tunnelmat olivat ...