Maailman myydyin pesi kasvojaan
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 2,4 DOHC

|

Uusi ilme. Mitsubishi Outlander PHEV on muokattu keulasta nykymuodin mukaiseksi.

Mitsubishin ladattava hybridi koki merkittävän päivityksen, vaikka ulkoisesti muutokset näyttävät pieniltä.

Vain murto-osa autoilevasta kansasta osaa yhdistää myyntimenestyksen ja ladattavan crossover-SUV-Mitsubishin yhteen. Kolmannen sukupolven Outlander näki päivänvalon jo vuonna 2012 ja Suomeen ladattava hybridiversio saapui seuraavana vuonna.
Outlanderia on lämmitetty vuosien varrella kuin hernekeittoa. Ensimmäinen päivitys tapahtui kolme vuotta sitten, mutta nyt ulkoisen ehostuksen lisäksi on laitettu myös tekniikkaa uusiksi.

Mitsubishin tapa toteuttaa hybridivoimalinja on täysin omanlaisensa. Autossa ei nimittäin ole lainkaan perinteistä vaihdelaatikkoa, ei sitten minkäänlaista, vaikka auto automaattivaihteisen lailla eteenpäin kulkeekin. Vaihteiston poissaolo tarkoittaa insinöörin silmissä vähemmän kitkahäviöitä ja sitä kautta energian säästöä.
Auto liikkuu matalilla nopeuksilla aina sähkön avulla. Jos kapasiteetiltaan 13,8 kWh:iin kasvaneen akuston reservi on loppu, antaa polttomoottorista voiman saava generaattori virtaa niin kauan, kunnes meno siirtyy suuremmassa nopeudessa polttomoottorin varaan.
Bensakoneen varassa PHEV Outlanderia ei ole tietenkään tarkoitettu kulkemaan. Täysillä akuilla auto etenee pelkän sähkön turvin noin 40 kilometrin matkan Suomen nopeusrajoituksilla käytännössä kaikissa olosuhteissa, sillä sähköajon huippunopeus on 135 km/h. Latausaika normaalista sukopistorasiasta on kuutisen tuntia. CHAdeMO-pikalatauksen kautta akusto saavuttaa 80 prosentin varauksen puolessa tunnissa.
Etu- ja taka-akselilla on omat sähkömoottorinsa. Päivityksen yhteydessä taka-akselin voimanlähde on kasvatettu 95 hevosvoimaiseen. Etuakselin pyöriin vaikuttaa vanhan tutun 82 hevosvoimaisen sähkömoottorin lisäksi nyt 2,4 litran bensiinimoottori entisen kaksilitraisen sijaan. Atkinsonin työkierrolla kirnuava bensamoottori tarjoaa enintään 135 hevosvoimaa.
Maantiejossa outo seikka on se, että autolla ei sähkötilassa voi ajaa vakionopeudensäädin kytkettynä, vaikka nopeus olisi kuinka alhainen. Muuten Outlander on ajossa mutkaton ja helppo, kunhan ensin on omaksunut ajotilavalikkojen salat. Autolla voi ajaa myös nelivetotilassa ja kaikki nämä ajoon liittyvät keskeiset kytkimet löytyvät joystickiä muistuttavan vaihdevalitsimen lähettyviltä.

Kelpo paikka. Latausmoduuli on helppo sujauttaa tavaratilan oikeassa reunassa sijaitsevaan lokeroon.
Kelpo paikka. Latausmoduuli on helppo sujauttaa tavaratilan oikeassa reunassa sijaitsevaan lokeroon.

Käytännössä bensamoottori voi siis käynnistyä, vaikka ajotila on sähkö. Tämä voi hämätä, jos ei ole perillä auton teknisistä periaatteista. Mitään numeroa näistä teknisistä asioista ei kannata tehdä, vaan keskittyä ennemmin ajamiseen: antaa tekniikan hoitaa ajotilaan liittyvät asiat niin kuin ne on ohjelmoitu toimimaan.
Tukevamman ajofiilik­sen takana ovat valmistajan mukaan entistä jäykempi korirakenne, uusi iskunvaimennus ja entrattu ohjaustehostin.
Tilaa on tarjolla viidelle hengelle reippaasti. Outlander on sen kokoluokan auto, jossa kaksimetrisen kuljettajan takana mahtuu istumaan samanmittainen matkustaja. Autosta on seitsenpaikkainen versio olemassa, mutta ei hybridinä.

Outlander on kelpo laite, vaikka yleisilmeestä huomaakin malli-iän. Toisaalta sisustuksen materiaalit ja timanttitikatut oviverhoilut ja topakat etuistuimet ovat tätä päivää. Kosketusnäyttökin löytyy ja sen ulottuvuuksilla ollaan nykyajassa mukana tiiviisti.
Hybridiautot kehittyvät kovaa vauhtia. Ladattavien sellaisten joukossa uusittu Mitsu on kova luu. Sen tekniikka on jo vuosien ajan testattu toimivaksi ja kun tiedetään merkin laatutasovaatimukset, ei uuden PHEV Outlanderin ostaja haksahda ainakaan lastentauteihin.

 

 

Speksit:

  • Hinta: 54 390 e
  • Bensiinimoottori: 2.360 cm3 (4-sylinteriä, teho 99 kW (135 hv), 4 500 r/min.)
  • Sähkömoottorit Etuakselilla: 60 kW (82 hv), 137 Nm.,
  • Taka-akselilla :70 kW (95 hv), 195 Nm.
  • Yhteisteho/-vääntö: 165 kW / 211 Nm. (4 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,5 s
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kulutus: (l/100 km) NECD-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km)
  • CO2 -päästöt: 46 g/km (yhdistetty)
  • Perävaunumassa jarrullinen/jarruton: 1 500/750 kg

Milloin kulkupeli kannattaa vaihtaa?

|
Auton ja muiden kulkupelien omistajien ikuinen pohdinnan kohde on, milloin olisi oikea aika vaihtaa – kevät, syksy tai kenties talvi. Selvitimme asiaa mikkeliläisissä alan ...

Haave toteutui yli odotusten

|
Škodan tarina Mikkelissä on viimeisen 25 vuoden aikana ollut menestyksekäs. Laman runtelema Suomi kesällä 1994 oli kovin erinäköinen kuin nyt. Autokaupan osalta tunnelmat olivat ...

Etukone satsaa uuteen korikorjaamoon

|
Uusi korikorjaamo- ja automaalaamoinvestointi varmistaa aukottoman palveluketjun. Ajanvaunun ja Etukoneen yrittäjät Pekka Piispa ja Veijo Karjalainen avasivat vuosi sitten kuutta eri automerkkiä edustavan Autoarinan ...

Savilahden Auton reviiri kasvoi

|
Valtakunnan tason yrityskaupan seuraukset yllättivät positiivisesti. Kesko-konserniin kuuluva K Caara Oy osti Laakkonen-konsernin Volkswagen-, Audi- ja SEAT-liiketoiminnot jo keväällä. Kaupan kohteena olevien liiketoimintojen yhteenlaskettu pro ...

Rinta-Jouppi panostaa Mitsubishiin

|
Rinta-Joupin Mikkelin toimipiste on aloittanut Mitsubishin edustuksen. Tervajoen pisteeltä vuonna 2018 alkanut merkkiedustus sai Mikkelin lisäksi jatkoa myös Rovaniemellä, Porissa ja Mikkelissä sekä Jämsä/Jyväskylä-alueella. ...

Pihi, sähköinen ja nopea

|
Passatin viilattu GTE tarjoaa kelpo toimintasäteen sähköllä. Vaikka aina puhutaan Golf-kokoluokasta automaailman tärkeimpänä, ei Passat-kokoluokan merkitystä voi väheksyä. Varsinkin farmarina, monena eri versiona saatavilla ...

Luokkansa muotovalio

|
Korealainen Kia on tuonut estradille uusia automalleja hengästyttävää vauhtia. Uusi XCeed osuu suoraan ytimeen. Ensin oli Ceed, sitten ProCeed ja nyt XCeed. Vielä kun ...

Supra heräsi henkiin

|
Toyotan lippulaivasportti tuli takaisin kiivaampana kuin koskaan. Toyota Supra yhdistetään ainakin takavuosien nuorten mielessä rivikuutosella varustettuun takavetoiseen urheiluautoon. Näin on asianlaita uudenkin mallin osalta, ...

Parasta A-ryhmää

|
Tähtikeulamerkki on nuorentanut imagoaan AMG-brändin välityksellä kovalla vauhdilla. Kaukana on jo se aika, kun A-sarjan Mercedes-Benz tunnettiin tila-automaisena tötterönä, oikeana pienen perheen tilaihmeenä. Vuonna ...

Lähellä totuutta

|
Sähköautoista puhutaan paljon, mutta myyntitilastot näyttävät toista. Uuden Kia e-Niron 400 kilometrin toimintasäde ja passelit tilat tarjoavat toimivan vaihtoehdon. Polttomoottorin jälkeen hybridi, sitten sähköversio. ...