Toyotan mallituuletus on suurin vuosiin. Uusi Corolla eri korimalleineen hätyyttelee myydyimmän automallin titteliä.
Yksi automaailman legendaarisimmista mallinimistä tekee melkoisen harppauksen tuoreen 12. sukupolven avulla. Syynä on Toyotan selkeä pyrkimys yksinkertaistaa mallistoaan ainakin mallinimien osalta.
Malliruletissa isompana autona tunnettu Avensis siirtyy historiaan, kuten myös Corolla-kokoluokan farkku- ja viistoperämallina tunnettu Auris. Tilalle tarjotaan vuosien tauon jälkeen Corollan nimellä eri korimalleja. Myöhemmin markkinoille saapuu vanha tuttu mallinimi Camry isona sedanina.
Toyota käyttää uuden mallin perustana modulaarista TNGA-pohjalevyä, joka mahdollistaa autojen valmistamisen helposti erilaisilla akseliväleillä. Sama arkkitehtuuri on tarjolla jo esimerkiksi Priuksessa.
Tutustumisajossa olleen farmariversion varaan on laskettu paljon. Väistyvään Auris-farkkuun nähden akseliväli on kasvanut 10 senttimetrillä, joka on paljon jopa alati kasvavien automallien aikakaudella. Toisaalta tämä kasvu on ollut pieni pakko, mikäli Avensiksen ystäviä halutaan Corollan asiakkaiksi. Viistoperämallissa akseliväli on selvästi lyhempi, joten eri koriversiot on räätälöity erilaisille asiakasprofiileille.
Viimeisimpien Auriksien kohdalla valtaosa autoista myytiin hybrideinä. Suuntaus ei ainakaan hiipune Corollan kohdalla, vaan tarjontaa on enemmän. Tutun 1,8 litraisen bensiinihybridin rinnalle on tullut kaksilitrainen vaihtoehto, joka lienee tehoa kaipaavien autoilijoiden mieleen. Sen 180 hevosvoiman yhteisteho kestää vertailun luokassaan varsin hyvin.
Ainoa perinteinen bensamoottori on 1,2 litran turbo, joka löytyy tarvittaessa farkun ja hatchbackin etukannen alta. Sedan on aina 1,8 litran moottorilla varustettu hybridi ja dieseliä ei ole Toyotan linjauksen mukaan edes saatavilla. Ladattavaa hybridiä ei ole saatavana. Päästö- ja kulutuslukemat ovat hybrideissä kohdallaan, varsinkin kun ne ovat uuden WLTP-mittaustavan mukaisia.
Corollat ovat läpi historian olleet helppoja autoja lähestyä. Perheenäitiä ei ole tarvinnut opastaa Corollan takia kauppareissulle, eikä muuten tarvitse nytkään. Toyotan markkinointiosasto on ottanut insinööreistä selkeän pistevoiton, sillä hallintalaitteet eivät poikkea nyt valtavirrasta. Esimerkiksi vaihdevalitsin on kuten automaattivaihteiston omaavassa autossa.
Sama selkeys on havaittavissa myös mittaristossa, sillä kierroslukumittari on sen näköinen kuin suuri yleisö sen käsittää. Sisustuksen yleisilme on ottanut laatuvaikutelman suhteen ison harppauksen. Materiaalina on enemmän keinonahkaa kuin kovaa muovia ja muotoilu kestää katseen jopa premium-autojen suuntaan.
Kojelaudan näyttö on sijoitettu korkealle, eikä katseen tarvitse harhailla alas oikeastaan lainkaan. Mittaristossa on tuttuja säästäväiseen ajotapaan ohjaavia elementtejä, eikä eco-pisteitä osaa oikein olla katsomattakaan. Kannustamalla asiat muuttuvat, eivät naputtamalla, sen tietää jo uusi Corollakin.
Ajossa auto tuntuu napakalle, eikä mitään rauhattomuutta ole juuri havaittavissa. Melutaso on selkeästi alhaisempi, vaikka portaattoman vaihteiston myötä korkealle laulava moottori itsestään ääntä antaakin. Corollaan on saatavilla mukautuva iskunvaimennus parhaassa Premium-varustelutasossa.
Erilaisia varustelutasoja on kaikkiaan neljä. Perustaso Lifen yläpuolella on Active, jota seuraa Style ennen jo edellä mainittua Premiumia. Myydyin varustelutaso lienee tutustumisajossakin ollut Active, joka sisältää jo lämmitettävän ohjauspyörän, mediakeskuksen 8” kosketusnäytöllä ja peruutuskameran. Lisäksi siihen saa reilulla tuhannella eurolla Plus-paketin, jonka myötä varustus sisältää muun muassa avaimettoman käynnistyksen, jalkaheilautuksella avattavan tavaratilan kannen ja Bi-LED-ajovalot. Päiväajovalot ja ”lyhyet” ovat LED-toimisina jo vakiona.
Tilaa farmari tarjoaa mukavasti. Itseasiassa ero sisätilojen osalta ei ole Avensikseen nähden suuri, vaikka kokonaispituudessa eroa onkin. Syy tähän löytyy akselivälistä. Takaistuimen korkeuden kustannuksella ei ole kasvatettu pääntilaa, vaan polvikulma on asiallinen. Istumaan sopii noin 190 cm pituutta omaava henkilö.
Kuljettajan paikalla viihtyy hyvin, kaikki oleellinen on äärellä. Nappuloita riittää japanilaiseen tapaan, mutta niiden takaa löytyy selkeä logiikka. Yhtä kaikki, farmariversio riittää tilojensa puolesta esimerkiksi nelihenkiselle perheelle varsin mainiosti.
Turvavarustelu on kattava jo karvalakkimalli Life:sta lähtien. Toyota Safety Sense -järjestelmä sisältää kaiken oleellisen aina mukautuvasta vakionopeussäätimestä lähtien. Mäkilähtöavustin ja rengaspaineiden varoitusjärjestelmä ovat arjessa hyviä asioita.
Uusi Corolla lyö laajalla ja monipuolisilla malliversioilla oikein kunnolla kiilaa suosikkiluokkaan. Jos Toyota ruuvaisi saman mallinimen alle vielä oman crossoverin, olisivat kaikki munat samassa korissa. Näin tuskin ainakaan heti käy, sillä C-HR on jo olemassa.
Speksit:
- Kok.hinta varustein: 28 566,30 € (hinnat alk. 23 996,32 €)
- Polttomoottori: 1.798 cm3 (4-syl., bens. polttoain. monip. suihk.))
- Polttom. max. teho: 98 hv (5 200 r/min.)
- Polttom. max vääntö: 142 Nm (3 600 r/min.)
- Hybridiakun tyyppi: Li-Ion
- Suurin yhteisteho: 122 hv / 90 kW
- Max. vääntö: 300 Nm (1 750 r/min.)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 11,1 s
- Huippunopeus :180 km/h
- Kulutus: (l/100 km) 4,5–5,0 (yhdistetty)
- CO2 -päästöt: 102–113 g/km (yhdistetty)
- Perävaunun massa jarruitta/jarruin: 450/750 kg
- (Kulutus- ja päästöarvot on ilmoitettu WLTP-päästönormin mukaisesti)