Uusi B-sarjalainen pysyy visusti tila-autojen tiellä, entistä sirompana sekä tilavampana.
Eräänlaiseksi A-sarjan Mercedeksen jatkeeksi aikoinaan luotu B-sarjalainen on kasvanut jo kolmanteen mallisukupolveen. Perusajatus on pysynyt läpi vuosien samana, sillä kysymyksessä on aidosti tila-auto, eikä nykytyylin mukainen crossover.
Lisää leveyttä ja pituutta saanut uusi mallisukupolvi on komistunut edeltäjään nähden. Kulmia on pyöristelty ja varsinkin vaakasuuntaisista takavaloista päätellen sukunäkö on selviö. Vaikka auto on kasvanut muutamaa korkeussuunnan millimetriä lukuun ottamatta, niin ilmanvastuskerroin on suorastaan erinomaisen alhainen (Cd 0,24).
Tilojen osalta matkustajana kelpaa olla. Tavaratila on perustilassa karvan pienempi kuin edeltäneessä korimallissa, mutta penkit alhaalla tilanne on toinen. Etuistuimet ovat tukevat ja säädöissä löytyy, sillä mukavuusistuimista löytyy myös sähköinen ristiselän säätö.
Sisällä näkymää hallitsee aiempaa sirompi kojelauta, jonka mahdollistaa nyt myös B-sarjassa käyttöönotettu MBUX eli Mercedes-Benz User Experience–järjestelmä. Siinä missä ennen rullailtiin Comand-pyörän avulla eri valikoita sormenpäät hellinä, luottaa vuosi sitten A-sarjassa nähty järjestelmä kosketukseen neljässä eri kohdassa. Varsinainen touch pad sijaitsee keskikonsolissa kuten Comand ennen, lisäksi keskellä kojetaulua sijaitsee kosketusnäyttö ja ratin puolissa pienemmät kosketuspalat.
Mittaristo ja keskinäyttö on veistetty yhdestä ”puusta”, mutta näyttö on jaettu kahteen osaan. Mittariston voi asettaa haluamalleen tyylille mieluisalla päätiedolla, oli se sitten nopeus, kierrosluku tai kulutus. Yleisesti ottaen, lähes kaiken näkymän voi säätää haluamallaan tavalla, niin viihde- kuin mukavuuspuolen toiminnoissa.
Uutta B:tä voi myös jututtaa. Keskustelu alkaa aina ”Hey, Mercedes” –tervehdyksellä. Älypuhelinten kehittyneiden ääniavustepalvelujen tavoin Mercedeksen systeemi toimii sanomalla asioita suoraan eli auto ikään kuin ajattelee ja tekee asioita sen mukaan. Esimerkiksi jos kerrot, että sinulla on kuuma, niin auto laskee sisäilman lämpötilaa alaspäin.
Järjestelmä ymmärtää murteistakin englantia, mutta Suomea sille on turha puhua – toistaiseksi. Kotimainen kieli on tulossa mukaan aikaisintaan ensi vuonna. Lisäksi MBUX omaa aitoa tekoälyä. Jos esimerkiksi soitat lapsellesi joka päivä tiettyyn aikaan, alkaa auto ehdottamaan sitä jonkun ajan päästä itse.
Ajo-ominaisuuksiltaan B-Mercedes on kelpo peli. Se ei tietenkään ole saman luontoinen kuin isot Mersut, mutta varsinkin myhkyräisellä ja jäisellä tiellä alusta toimi hyvin ja hiljaisesti. Sisällä autossa on avara fiilis, kun mustaksi värjätty sisäkatto on tavanomaista korkeammalla.
Koeajoauton moottorina oli 1,3 litrainen bensaturbo ja sen jatkeena täysin uusi 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Kaksoiskytkinvaihteiston saa myös dieselin yhteyteen. Kovassa kiihdytyksessä moottorin ääni kantautuu ohjaamoon selvästi, mutta muuten auto on hiljainen niin moottori- kuin ajomelun osalta.
Mikäli kuljettaja ei ole ennen ajanut Mercedeksellä, kannattaa viiksien toiminnot tarkistaa ennen liikkeellelähtöä. Oikean puoleinen viiksi kun on vaihdevalitsin, josta on helppo valita vaihde vapaalle, vaikka tarkoitus oli kytkeä tuulilasinpyyhkijät toimimaan.
Ajovalot toimivat LED:ien voimalla, ja lyhyen puolen valoissa raja on terävä. Varusteita riittää ja turvallisuutta lisääviä avustimia voi säätää auton valikosta joko leppoisaan tai ärhäkkään suuntaan.
Uusi B-sarjan Mercedes on laadukkaasti viimeistelty tilapaketti sitä kaipaavalle. Mukana tulevat selkeät mersumaiset piirteet, jotka pääosin ovat positiivisia asioita.