Tuhannet hotelliyöt kypsyttivät erilaisen ratkaisun todeksi.
Kun kakkoskotina ovat käytännössä hotellit, on se liikaa. Erilaiset majoitusliikkeet tulivat tutuiksi yrittäjä Kari Jukaraiselle, sillä laatoitusalan maahantuontiliikkeen kenttätyö on hyvin liikkuvaista sorttia.
Aikansa pekoniaamiaisia maistelleena syttyi mieleen ajatus, että voisiko kokonaisuuden tehdä jotenkin toisin. Päätöksenteossa ei kauan nokka tuhissut, sillä viime lokakuusta lähtien mies on ollut retkeilyauton omistaja.
Kysymyksessä on hyvin varusteltu, niin sanottu peltikuorinen matkailuauto, jonka uumenista löytyvät niin keittiövarustus, WC- ja suihkutila kuin makuuosasto. Jukarainen kertoo myös käyttävänsä auton varusteita ahkerasti.
– Tässä onnistuu kaikki asumisen asiat aina peseytymisestä lähtien, valintaansa tyytyväinen mies kertoo.
Ruokailu onnistuu myös autossa hyvin, sillä kotoa mukaan tarttuu yleensä reilusti ruokaa auton jääkaappiin. Edullisuuden lisäksi asiassa on myös toinen, vieläkin tärkeämpi näkökulma.
– Elämäntapa on muotoutunut retkeilyautoelämän myötävaikutuksella väkisinkin terveellisemmäksi, sillä hotellielämä tahtoi mennä iltaisin pihvin ja oluen suuntaan, Jukarainen myöntää auliisti.
Neljälle rekisteröity auto on itseasiassa passeli kahdelle hengelle matkantekoon. Jukaraisilla retkeilyautolla myös retkeillään, sillä vapaa-ajalla mukana ovat vaimon lisäksi kolme koiraa.
– Kahdelle saksanpaimenkoiralle ja westielle löytyvät makuupaikat auton takaosasta, varsinaisen sängyn alta, mies näyttää reilun korkeuden omaavaan tilaan.
Kaikissa majoitusvaihtoehdoissa on puolensa. Hotellit tarjoavat jotain sellaista, mitä matkailuauto ei ja päinvastoin. Hotellivuodet alkoivat kuitenkin Jukaraista nyppimään ja tuloksena oli siirtyminen vapaan matkustamisen pariin.
Sosiaalisessa mediassa suosituksi osoittautunut puskaparkkisivusto on ollut hyvä lähde erilaisten matkaparkkien löytymisessä.
– Voisi luulla että tämä on yksinäisen miehen hommaa, kun päivän asiakaskäynnit ovat ohi.
– Näin ei ole, jos sitä ei halua, sillä puskaparkeissa vasta tapaakin erilaisia ihmisiä, Jukarainen on huomannut.
Lukemattomia henkilö- ja pakettiautoja omistaneen myyntimiehen mielestä Fiatin alustalle tehty Pösslin Roadcar on tukevan tuntuinen auto. Jukaraisen ensimmäisen matkailuajoneuvon ominaisuuksia tärkeämpi seikka löytyy auton tarjoamasta mahdollisuudesta järjestää asiat toisin. Tätä piirrettä kuvaa parhaiten yksi ainoa sana: vapaus.
Tuore karavaanari on varustautunut talveksi hyvin. Yöpyminen ei aiheuta asianmukaisessa autossa minkäänlaisia ongelmia, vaikka ulkona paukkuisi -20 asteen pakkanen.
– Mulla on aggregaattikin mukana ja kaikkea mahdollista, mies kertoo nauraen luonteenpiirteelleen, jonka vuoksi ei ainakaan tien päällä taida jäädä pulaan.
Trumaticin ilmalämmittimessä riittää tehoa enemmänkin, jos tarve vaatii. Jukarainen halusi nimenomaan ilmalämmittimen vesikiertoisen lattialämmityksen sijaan, sillä koirille lattiasta hohkava lämpö ei ole hyvä asia.
– Eikä tässä autossa oleminen jää ilmanvaihdosta kiinni, sen jo koirien kanssa oleskelu on todistanut meille.
Karavaanikauppa käy tasaisesti
Mikkelissä matkailuautoja myyvä Rinta-Joupin Autoliike tekee paikallisesti lähinnä käytettyjen matkailuajoneuvojen kauppaa. Ketjun kautta on saatavilla myös uusia matkailuajoneuvoja ja -vaunuja. Mikkelin liikkeen myyntipäällikkö Heikki Laine luonnehtii tarjontaa väkeväksi, sillä valtakunnallisesti ketjulla on tarjolla yli 400 matkailuautoa ja lähes 200 asuntovaunua.
– Kauppaa käydään tasaisesti läpi vuoden. Pyrimme pitämään Mikkelissä hyvän valikoiman paikan päällä, jokaiseen hintaluokkaan jotakin.
Vuosien varrella matkailuajoneuvojen suosio on kasvanut. Trendi näkyy myös alan liikkeissä. Talvella järjestettävät alan messutapahtumat lyövät löylyä karavaanikuumetta poteville. Mikkelissä on Laineen mukaan opittu vuosien varrella siihen, että heiltä löytyy matkailuajoneuvo, kun sen tarve iskee.
– Näitä halutaan katsoa ja tutkia, kysymyksessä voi olla vaikka kesämökin korvike.
Mitään yhtä ostajatyyppiä ei paljastu karavaanikultin takaa. Harrastajia on kaikenlaisia, niin pariskuntia kuin lapsiperheitä. Matkailuajoneuvojen monikäyttöisyys on iso asia, jos verrataan esimerkiksi veneeseen tai moottoripyörään. On myös heitä, joille asiassa on kysymys elämäntavasta.
– Vapaus tuntuu kiinnostavan. Joskus henkilöauto vaihdetaan matkailuautoon ja lähdetään kiertämään, kun elämäntilanne sen vain sallii, Laine tietää.
Hankintahinta kategorioi ostajia, mutta harrastamista ei ison rahan puute estä.
– Matkailukamppeita on kaiken ikäisiä ja hintaisia, siitä homma ei jää kiinni. Monesti ostetaan ensin käytetty ja huokeampi ajopeli tai vaunu ja kokemuksen sekä vaatimustason kasvaessa vaihdetaan tuoreempaan, Laine päättää.