Ateria on monelle päivän kohokohta.
Mikkelissä toimivan Riitan Sapuskan yrittäjä Riitta Vesterinen ei arvannut minne yrityksen perustaminen johtaa.
– Ajattelin aluksi, että hyvä, kun saa itsensä työllistettyä. Kehitys on kyllä ollut huimaa ja meidät on otettu todella hyvin vastaan, Vesterinen kertoo.
Kolme vuotta toiminnassa ollut Riitan Sapuska aloitti alkuvuodesta ateriapalvelutuottajana ja toimii myös Essoten ateriapalvelutuottajana. Mikkelin kaupungin lopetettua ateriapalvelun kyselyitä alkoi tulla.
– Palvelu on kuulunut koko ajan yrityksen toimenkuvaan, mutta en ole suuremmin markkinoinut asiaa. Alussa minulla oli vain muutama asiakas, joille kävin itse viemässä päivän aterian, Vesterinen muistelee.
Nyt asiakaita on koti- ja laitoshoidon puolella liki 300. Asiakkaiden lisääntyessä Riitan Sapuska tarvitsi toimivat ja tarpeeksi suuret keittiötilat, jotka löytyivät tyhjäksi jääneeltä Otavan koulutilalta. Nyt Vesterisen luotsaama yritys työllistää hänen itsenä lisäksi 11 henkilöä.
Koteihin toimitettavat ruoat viedään asiakkaille kylmänä ja laitoksiin taas lämpimänä. Ateriaan kuuluu pääruoka, salaatti, leivät, juomat ja jälkiruoka. Vesterinen kertoo, että kotikalja on suosiossa, varmaan juurikin kotitekoisuuden vuoksi.
– Ateriapalvelu on tulevaisuuden juttu. Palvelua käytetään iästä riippumatta esimerkiksi leikkauksen jälkeen, kun on kotiuduttu. Ravitseva ruoka auttaa toipumisessa, Vesterinen muistuttaa.
Keittiövastaava Emma Mentula on aikaisemmin työskennellyt ravintolakeittiössä. Nyt hänen vastuullaan on satojen ihmisten päivittäinen ruokailu.
– Onhan tämä erilaista. Asiakkaille viedään kunnon purkit maitoa aterian yhteydessä, joten maitoa tai piimää kuluu noin 250 litraa viikossa. Perunoita taisi tänä aamuna mennä porisemaan noin 35 kiloa, eikä se taida ihan vielä riittää, Mentula naurahtaa.
Yksi kuskeista, joka vie ruoat asiakkaille perille, on ateriapalveluvastaava Essi Lepistö. Kuljettamisen lisäksi hän kirjaa uudet asiakkaat listoille sekä kysyy asiakkaiden päivän kuulumiset.
– Monelle ateriapalvelun käynti on päivän kohokohta. Samalla on hyvä katsella ympärilleen, että kaikki on kunnossa, Lepistö toteaa.
Riitan Sapuskan auton pyöriessä kaupungissa ihmiset ovat alkaneet soitella, että mikäs homma tämä on. Vesterinen hymyilee yhdessä työntekijöidensä kanssa, että se on vain hyvä.
– Meille saa soittaa ja kysyä asioista. Jos kuskin näkee kaupungilla, niin häntä voi mennä nykäisemään hihasta, Vesterinen kertoo.
Alussa asiakkaita saattoi tulla päivässä useita kymmeniä lisää ja viikossa liki sata. Tämä laittoi rattaat pyörimään nopealla tahdilla.
– Olemme saaneet kasaan aivan huippuhenkilökunnan, jotka ovat iloisia ja positiivisia. Tästä mennään eteenpäin, Vesterinen toteaa tyytyväisenä.