Vanha Olavi Räsänen Oy:n punatiilinen tehdaskiinteistö avaa ovensa autokauppana keskikesällä.
Pitkä tehdassali hohtaa uutuuttaan, vaikka seinillä on jo pitkä historia. Pelkällä pintaremontilla ei ole selvitty, vaan uusiksi on mennyt muun muassa ilmastointijärjestelmä ja viemäröinti. Myös autonpesupaikka on löytänyt paikkansa salin päästä.
– Lisäksi tuolta alapihalta tulee käynti rappusten avulla tänne toiseen kerrokseen, kertoo yrittäjä Pekka Piispa katsellessaan rinnetontille rakennetun kiinteistön yläkerroksesta.
Varsinainen asiakasliikenne uudelle Autoarinalle ohjataan Kuusitien kautta, mutta paikalle pääsee myös Oravinkadun puolelta.
Piispan ja Veijo Karjalaisen luotsaaman Autoarinan merkkikirjo on laajentunut entuudestaan tutun Fiatin lisäksi kuudella muulla automerkillä. Pian Juvantien varrelta myydään myös Citroënin, Huyndain, Mitsubishin, Peugeotin, Subarun ja Suzukin uutuusmalleja sekä vaihtoautoja. Huolto- ja varaosatoiminnot löytyvät Kinnarinkadulla sijaitsevan Ajanvaunun yhteydestä, jossa on myös Škoda-myynti.
Talven aikana remonttia on tehty tiiviisti. Tehdassalin lisäksi kiinteistössä on tarjolla sisäpihan puolelle suuntautuvaa liiketilaa. Entisistä kokous ja toimistotiloista riittää vuokrattavaksi leijonanosa.
– Tähän sopisi monenlaista toimintaa, näissä tiloissa on oma hohtonsa, Karjalainen tunnelmoi.
Tavallisesta poikkeava autokauppa työllistää kolme myyntihenkilöä myyntipäällikkönä toimivan Karjalaisen lisäksi. Kinnarinkadun huoltopuolelle on lisävoimia jo värvätty. Piispan mukaan huolto- ja varaosat toimivat jo ranskalaismerkkejä lukuun ottamatta. Niiden kohdalla jälkimarkkinointiasiat järjestetään myöhemmin.
Tavoitteena on tehdä asiakaslähtöistä, mutta samalla kannattavaa liiketoimintaa. Seitsemän merkin yhteenlaskettu markkinaosuus huitelee 20 prosentin tuntumassa. Piispa tietää, että kulurakenne on pidettävä kurissa.
– Onhan tällä alalla haasteita ja monen merkin kanssa niitä varmasti riittää. Täytyy vain olla ajan hermoilla ja tarkkana, kokenut alan yrittäjä yksinkertaistaa.
Laatuvaatimukset ovat kasvaneet monessa suhteessa. Valmistajien vaatimusten lisäksi myös asiakkaiden mittapuu on nostettu entistä korkeammalle. Se kaikki tietää palvelujen lisäksi myös kuluja.
– Osasta näistä voitaisiin mielestäni luopua. Totta kai henkilökunnan pitää olla ajan tasalla koulutuksen osalta, mutta mukana on paljon sellaista, minkä voisi jättää tekemättä ja kaikki osapuolet voittaisivat, Piispa uskoo.
Ihan pienestä hypystä ei kuitenkaan ole kysymys. Ajanvaunun reilun 12 miljoonan euron liikevaihto tuplaantuu uuden toiminnon lisäksi. Siksi kysymyksessä ei ole paikallisilla mittasuhteilla mitattuna mikään nappikauppa.
Autokaupan ala perustuu nykyisin isoihin myyntimääriin. Reilulla markkinaosuudella saadaan aikaan tietty kappalemäärä autokauppoja, joka tarkoittaa vaihtoautojen kanssa moninkertaista vuosittaista kauppamäärää.
Varsinaisia avajaisia vietetään koulujen alettua. Myyntitoiminnot on jo käynnistetty Kinnarinkadulla. Ranskalaisten merkkien osalta myynti alkaa kesäkuun alusta.
Remontin keskelle Karjalainen ja Piispa eivät asiakkaita halua kutsua, vaan kaiken täytyy olla kunnossa.