Toisen sukupolven Nissan Leaf toi markkinoille myös keksinnön, joka olisi pitänyt älytä jo ajat sitten.
Japanilaisen Nissanin mallistosta on turha etsiä hybridejä. Monista kilpakumppaneistaan poiketen merkki on panostanut voimakkaasti puhtaiden sähköautojen kehittämiseen jo vuosien ajan. Ensimmäisen sukupolven Leaf keikkuikin sähköautojen myyntitilastojen kärjessä.
Mutta mitkä ovat uuden mallin eväät? Lyhyesti sanottuna kaksi asiaa nousee ylitse muun. Nissanin kehittämä e-pedal on juuri niin yksinkertainen keksintö kuin keksinnön kuuluu ollakin. Kaasupoljinta painamalla Leaf liikkuu kaikkien muiden autojen tapaan eteenpäin, mutta nostamalla kaasua auto jarruttaa, ensin sähkömoottorin avulla ladaten akkuja ja lopulta jarrujen avulla pysäyttämällä auton. E-pedal kytketään toimintaan erillisestä katkaisijasta. Peräänajajien suhteen Leafin omistaja voi olla rauhallisin mielin, sillä jarruvalo syttyy myös kaasupoljinta nostamalla, mikäli pysähtyvyys ylittää tietyn raja-arvon.
Toinen iso asia on reilumpi toimintasäde. Akkutehon nostaminen 10 kWh:lla (30 kWh 40 kWh) näkyy. Nyt valmistaja lupaa ideaaliolosuhteissa Leafille jopa 400 kilometrin mittaisen matkan taittamista ennen latausta. Todellisuudessa autolla pääsee kesäkelissä reilut 100 kilometriä vähemmän, joka on myös todellisuutta paremmin kuvaavan WLTP-normin tulos (270 km). Ensi vuonna markkinoille tulee jo 60 kWh:n versio sekä sähköllä toimiva Nissanin katumaasturimalli.
Ajossa Leafiä voi kuvailla sanalla helppo. Vaihteisto on edeltäjän tapaan mallia joystick, jonka avulla vaihdetaan itseasiassa vain kulkusuuntaa. Muuten ajaminen keskittyy ohjauspyörän ja kaasupolkimen ympärillä. E-pedaliin tottuminen käy vikkelään, vaikka alussa pitikin olla tarkkana. Liikennevaloihin rullatessa kaasua ei voi nostaa nopeasti, vaan sopivasti passaten. Herääkin kysymys, miksi tätä toimintoa ei ole aiemmin keksitty ja tuotu esimerkiksi perinteistä tekniikkaa edustavien automaattivaihteisten autojen yhteyteen?
Akusto on sijoitettu auton pohjaan, etuistuimen alta aina taka-akseliin saakka. Tämän vuoksi takapenkkiläisten kohdalla lattia on etumatkustajia korkeammalla verottaen takatiloja. Leafiin mahtuu etupenkkiläisenä hyvin olemaan, kuljettajan paikalla viihtyy isompikin kuljettaja. Ajoasennon suhteen kaikki muu on säädettävissä paitsi ohjauspyörän syvyyssuunnassa.
Hallintalaitteet ovat yleisesti ottaen helppoja omaksua, mutta ihan kaikkein modernimmalta uusi Leaf ei silti näytä. Keskivertoautoilijalle tämä voi olla helpotus, sillä sähköautolla ajaminen on meistä useimmille jo sinällään futuristinen kokemus.
Maailmalla on myyty jo yli 300 000 Leafia. Viime vuoden puolella lanseerattua uutta mallia on sitäkin jo myyty Euroopan tasolla viisinumeroisen luvun verran. Voitaneen siis puhua jopa sähköautojen kansanmallista, vaikka hintalapun lukema onkin vielä tuntuva.
Leaf on laihtunut edeltäjäänsä nähden korin osalta 100 kilon verran. Suoraan puntarissa tämä ei kuitenkaan näy, vaan entistä
suorituskykyisemmän ilmajäähdytteisen akun paino on myös suurempi. Ensimmäiseen sukupolveen nähden samaan tilaan onkin istutettu energiatiheydeltään peräti kolmanneksen parempi akku. Latausteho on myös kasvanut, vaihtosähkölatauksen teho on vakiona 6,6 kW. Lisäksi omamassaa nostaa myös parantunut varustelutaso.
Itse perusajaminen on voimavarojen puolesta parantunut. Uusien ohjainlaitteiden, invertterien ja paremman jäähdytystehon ansiosta sähkömoottori tuntuu entistä jouhevammalta. Tarvittaessa myös voimaa löytyy, sähkömoottorin vääntö on yksinkertaisesti sanottuna erittäin tanakkaa. Hiottu aerodynamiikka edesauttaa taloudellisuuden ohella myös alhaisempaan melutasoon. Kevätkarkealla asvaltilla Leaf ei ole maailman hiljaisin auto, mutta melumaailmasta puuttuu ainakin polttomoottorin äänet.
Varustepuolelta on mainittava Propilot-järjestelmä, joka tarkoittaa aktiivisen vakionopeussäätimen ja automaattiohjauksen kombinaatiota. Maantieajossa Leaf pysyy kaistaviivojen välissä itsekseen kevyesti ratista pitelemällä, vaikka mistään Ritari-Ässän autosta ei olekaan vielä kysymys.
Uusi Leaf on paremman käyttösäteensä ansiosta kaupunkimaisissa olosuhteissa autoilevalle miettimisen arvoinen vaihtoehto. Jos sähköautoilua tuettaisiin hinnan muodossa edistyksellisempien maiden tavoin, olisi Leaf paljon nykyistä tutumpi näky liikenteessä.
Valtion hankintatuki sähköautolle on 2 000 €.
Nissan Leaf 40 kWh Tekna
- Hinta: 40 460 € (hinnat alk. 35 900 €)
- Sähkömoottori: Vaihtovirta, synkroninen
- Suurin teho: 110 W/150 hv (3 283 – 9 795 rpm)
- Max. vääntö: 320 Nm (0 – 3 283 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,9 s
- Huippunopeus: 144 km/h
- Kulutus: 206 Wh/km
- CO2-päästöt: 0 g/km (yhdistetty)