Paras kuljettaja löytyi Lappeenrannasta ja kartturi Mikkelistä.
MHJ Racing Team vietti pikkujouluja Mikkelissä kuun vaihteessa. Yhdistyksessä on tällä hetkellä noin 50 jäsentä, joista kilpailevia kuljettajia on 25.
– Meillä on jäseniä ympäri Suomen. Kaikki rallihenkiset miehet ja naiset ovat tervetulleita mukaan toimintaan, yhdistyksen asioita hoitava mikkeliläinen Tom Tähtinen kertoo.
Hänen aisaparinaan toimiva Jukka Kakriainen kertoo, että yhdistyksellä on käytössään testipaikka.
– Jäsenet voivat käydä testaamassa suljetulla tienpätkällä autojaan ennen kilpailuja. Se on tärkeää, jotta osataan tehdä korjaukset ja säädöt oikein.
Tänä vuonna seura julkaisi myös niin sanotun kaatokoosteen, joka on nähtävissä seuran facebook-sivuilla.
MHJ Racing Teamin jäsen Juha Paavilainen saapui kokoontumiseen Lappeenrannasta. Hän voitti Senioreiden F-rallisarjan 2017 mestaruuden. Hänet palkittiin myös seuran parhaana kuljettajana.
– 20 vuotta on tullut harjoiteltua, joten kai sen pitää alkaa näkyä, mies naurahtaa.
Hän hyppäsi lajiin mukaan kavereiden kautta ja toteaa yhden tärkeimmistä asioista lajin parissa olevan virkeä seura. Yhdessä tekeminen pitää mielenkiinnon yllä.
– Vauhti tietysti myös kiinnostaa, ja jännitys. Kisassa häviää kaikki muut asiat mielestä ja keskittyminen menee täysin tiellä pysymiseen, Paavilainen kertoo.
Miehen kisa-auto BMW M3 on tällä hetkellä Mikkelissä moottorihuollossa. Kilpailujen on tarkoitus jatkua tammikuussa, johon mennessä auton täytyy olla jälleen viimeisen päälle kunnossa.
– Senioreiden sarjassa annetaan ajassa ikähyvitystä. Olen nuorimmasta päästä, niin umpeen kurottavaa aikaa saattaa olla heti kättelyssä jopa minuutin. Kisassa ei siis saa tulla virheitä, Paavilainen toteaa.
Paavilaisen kartturina on toiminut jo viiden vuoden ajan Mika Lassila. Mies naurahtaa vauhdin vain lisääntyvän yhteisten vuosien myötä.
Vuoden parhaana kartturina seura palkitsi mikkeliläisen Petteri Soinin. Hänelle lajivalinta ei ollut missään vaiheessa ollut epäselvä.
– Kävin 5-vuotiaasta saakka isän mukana autokisoissa. Päätimme kaverin kanssa jo monta vuotta ennen kuin saimme ajokortit, että kaveri ostaa auton ja minä ryhdyn hänelle kartturiksi, Soini kertoo hymyillen.
Ensimmäisessä kisassaan hän oli 1983. Tänä vuonna menestystä on tullut useamman eri kuskin kanssa. Kilpailuista hän nostaa esille tammikuussa käydyn Arctic Lapland Rallyn, josta hän otti voiton Pentti Veikkasen kanssa omassa sarjassaan.
– Vaakunarallissa oli johtoasema, mutta toiseksi viimeisellä pätkällä auto meni nurin. Se kyllä harmitti, Soini muistelee.
Hannu Ripatti on Soinin vakiokuski. Mies kokee kuskien vaihtuessa olevansa kartturina sopeutuva ja nopea oppimaan.
Niin sanotussa pimeässä kisassa reittiä ei saa harjoitella etukäteen. Kuskin ja kartturin on tehtävä parhaansa auton huippunopeuksissa.
– Kartturin on silloin luettava tietä esimerkiksi maastosta. Tarkkailen ympäristöä, jotta voin antaa kuskille vinkkejä, mihin suuntana tie lähtee menemään, Soini kertoo.
Normaalissa kisassa ajettavalla osuudella harjoitellaan muutamaan kertaan ja tehdään nuotit eli ohjeet valmiiksi. Niihin on luotettava kun auto kiitää tietä pitkin. Soinin silmistä paistaa ilo, kun hän kertoo sointujen onnistumisesta
– Se tunne on mahtava, kun nuotit menevät oikein ja niiden mukaan ajetaan.
Kaiken kaikkiaan Mikkeliin saapui noin 60 jäsentä seuralaisineen juhlimaan rallihenkisten harrastajien kanssa joulun odotusta.
– Haluamme pitää huolen jäsenistämme, joten tapaamisten järjestäminen on tärkeää. Meillä on myös muutamat saunaillat vuodessa, Tähtinen vinkkaa lähtiessään avaamaan tilaisuutta.