Ranskalaismerkki on silminnähden palannut muotoilullisille juurilleen.
Automerkeistä juuri Citroën on marssittanut viime aikoina markkinoille autoja, joiden valmistajasta ei voi erehtyä. Persoonallisen muotoilun ohella myös tekniset ratkaisut ovat olleet merkin historian varrella valtavirrasta poikkeavia. Välillä tämä tutti oli hieman hukassa, mutta ei enää. Siitä lisäosoituksena on keväällä esitellyn uudenlaisen hydraulisen iskunvaimennuksen esittely, jota tosin ei vielä ole Suomen markkinoilla saatavilla.
Muodoiltaan uusi C3 Aircross on jatkumoa kolme vuotta sitten esitellyn Cactuksen viitoittamalle tielle. Sen ulkokuori on aidosti erilainen ja poikkeaa varmasti massasta. Aircrossin pystyy personoimaan 85 eri väriyhdistelmän joukosta mieleisekseen. Nykytapaan lähes kaikkien automerkkien suosikkimallista on tehty SUV-versio (Sports Utility Vehicle). Näin on tehty myös C3:n kohdalla. Reilummalla maavaralla varustetut mallit tarjoavat jykevän olemuksen lisäksi korkeamman istumakorkeuden, joka tuntuu olevan varsinkin vanhempien autoilijoiden mieleen.
Aircross on ajossa mukavan leppoisa auto. Sen alusta on viritetty onnistuneesti, eikä suomalainen alkutalven vaihteleva keli tuottanut ongelmia. Vaikka autoa ei saa nelivetoisena, niin silti keskikonsolin etureunasta löytyy grip control -pidonhallintajärjestelmän valintakytkin. Sen avulla kuljettaja voi valita viidestä eri vaihtoehdosta juuri sopivan asetuksen vallitsevan olosuhteen ja ajoalustan mukaan. Myös alamäkihidastin on vakiona.
Moottorivalikoima pyörii bensakoneiden osalta kolmisylinteristen bensamoottorien ja nelisylinteristen dieselien ympärillä. Koeajoauton 110 hevosvoimainen Puretech on bensiinimoottorisista vaihtoehdoista keskimmäinen. Samasta 1,2 litran iskutilavuudesta on puristettu myös 131 hevosvoimaa. Tehoiltaan pahnan pohjimmaisena on ilman turboa oleva 82 hevosvoimainen vaihtoehto. Dieseleitä tuodaan maahan joko 100 tai 120 hevosvoimaisina HDi-moottoreina.
Aisinin valmistaman automaatin avulla C3 Aircrossilla on helppo ajaa kaupunkiajossa. Erilainen ulkoasu sai myös päitä kääntymään. Jo istuttaessa C3:n laakeille istuimille tulee fiilis, että tässä autossa on jotain tavallisuudesta poikkeavaa.
Tutustumisajoversio oli ladattu liki kaikilla mahdollisilla varusteilla, joista lasikatto ja sen ympärillä oleva epäsuora valaistus jäi takapenkillä olleiden pilttien mieleen varmaan ikuisesti. Sisävalaistus on toteutettu lähes kautta linjan epäsuoran näyttävästi ja vieläpä melko kirkkaasti. Silti se ei häiritse, vaan toimii mukavasti. Myös sisustuksen avaruutta korostaa vaalea väritys
Kojelaudan keskellä sijaitsee suomea puhuva mediakeskus. Matkapuhelin toimii järjestelmästään riippuen Android Auton, Apple Car Playn tai Mirror Linkin kanssa yksiin. Vaihdekepin edessä olevan kaukalon pohjassa on Qi-standardin mukainen älypuhelimen induktiolatauspiste. Lisäksi 7” kosketusnäytön avulla hallitaan auton ilmastointia, ajoavustinjärjestelmiä ja radiota.
Varustetasoja on kolme: Live, Feel ja Shine. Matalin varustetaso eli Live sisältää ajovakaudenhallintajärjestelmän, mäkilähtöavustimen, nopeusrajoitusliikennemerkkien tunnistuksen, rengaspainetunnistimen ja vakionopeussäätimen. Turvavarusteita lisää kaipaavan on valittava erikseen myytävä Safety Pack korkeammallakin varustetasolla, mikäli mielii saada omaan Aircrossiin aktiivisen hätäjarrutusjärjestelmän, automaattiset kaukovalot tai kuljettajan vireystilan valvonnan. Pikkutömpsyjen varalle ei ole Aircrossiin saatavilla ovien airbump-paneeleita, jotka löytyvät normi C3:sta.
Uusi malli on reilun kokoinen tiloiltaan. Pituussuunnassa säädettävien takaistuinten ansiosta tavaratilan vetoisuus vaihtelee 410 ja 520 litran väliltä. Jos suhteessa 40/60 kaatuvat takaistuimet laitetaan vaaka-asentoon, on tavaratilan vetoisuus lähes 1,3 m3. Lisäksi etumatkustajan istuimen selkänojan saa taitettua alas, jolloin kyytiin mahtuu peräti 2,4 metrin mittainen kappaletavara.
Uusi C3 Aircross ei ole luokkansa edullisin auto. Sitä vastoin se tarjoaa hyvät sisätilat ja on taatusti erilainen, mitä vastaavan kokoinen verrokkiauto. Se ei ole nykyisellä tasapäistämisen aikakaudella lainkaan huono asia.
Speksit:
- Hinta: 33 220,91 € (hinnat alk. 18 579 €)
- Moottori: 1 199 cm3 (3-syl., bensiini, turboahdin, EURO 6)
- Suurin teho: 110 hv/81 kW (5 500 rpm)
- Max. vääntö: 205 Nm (1 500 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,6 s
- Huippunopeus: 183 km/h
- Kulutus: 4,8/6,9/5,6 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
- CO2-päästöt: 126 g/km (yhdistetty)