Ensimmäinen kerta

8.12.2017 Auto & Kone
Mersuhan se. Avolavainen tähtikeula on muhkeasti muotoiltu.

Maailman vanhin autonvalmistaja toi markkinoille historiansa ensimmäisen avolava-auton.

Ihan soitellen sotaan Mercedes-Benz ei ole X-mallinsa kanssa lähtenyt. Yhteistyökumppanina on ollut Renault-Nissan allianssi ja tarkemmin ottaen sen japanilainen puolisko eli Nissan. Pelkästä keulamerkin vaihdosta ei kuitenkaan ole kysymys.

Hyvin viimeistelty. Nahkaa, näyttäviä tikkauksia ja henkilömalleista tutut nippelit luovat arvokkaampaa tunnelmaa.
Hyvin viimeistelty. Nahkaa, näyttäviä tikkauksia ja henkilömalleista tutut nippelit luovat arvokkaampaa tunnelmaa.

Jo 85 vuoden ajan pick-up -autoja valmistaneen Nissan Navaran pohjalle kehitetty X-malliin on otettu alustarakenteista käytännössä tikapuurunko. Pyöräntuennat ja akselit ovat Mersun omia, kuten jarrujärjestelmäkin. X:n kori on Navaraan verrattuna peräti 50 mm leveämpi. Tämä tarkoittaa sitä, että kyytiin mahtuu eurolava pyöräkoteloiden väliin.
Muodoiltaan X on aidosti Mercedesin perheeseen kuuluva, eikä viittauksia yhteistyömalliin tahdo löytyä. Linjoja on harkittu huolella ja valmistajan mukaan muodot täyttävät merkin ”Sensual Purity” -filosofian mukaiset linjat. Suomeksi tämä tarkoittaa aistillista puhtautta. Mene ja tiedä, mutta sisätilat on myös viimeistelty tähtikeuloille ominaisesti, näyttävine tuuletussuulakkeineen.
Kojelauta, keskikonsoli ja oviverhoukset sekä istuimet ovat varmasti avolava-autojen tyylikkäimmästä päästä. Henkilömalleista tutut elementit, keskikonsolin iso näyttö ja vaihdevalitsimen takapuolella sijaitseva keskuskäyttöyksikkö Touch Pad-kosketuslevyineen, sijaitsevat tutuilla paikoillaan. Tähtikeuloille ominainen yhden viiksen systeemi löytyy äksästäkin.

Voimalinja tulee pienemmän moottorin osalta Nissanilta. Samasta 2,3 litran nelipyttyisestä on puristettu myös tehokkaampi 190 hevosvoiman versio. Sen jatkeeksi saa myös automaatin. Ensi vuoden puolella mallisto täydentyy isommalla, stuttgartilaisten omalla 350d moottorilla. Kuusisylinterisen dieselin 258 hevosvoimaa, 7-pykäläinen automaatti ja jatkuva neliveto sekä ajotilanvalitsin eivät jätä ketään kylmäksi.
Tutustumisajossa olleen auton 163 hevosta välitettiin 6-pykäläisen manuaalin avulla vetäviin pyöriin. Nopeusalueita on kolme, pitkät takaveto ja nelikko sekä lyhyt neliveto. Liukkaalla kelillä neliveto tekee äksästä melko kankean kääntyvyydeltään, mutta täytyy muistaa, että kysymyksessä ei ole ihan pieni auto (pit. 5,34 m). Alhaisilla moottorin pyörintänopeuskierroksilla sisälle kantautui tosin matalaa kuminaa. Muuten auton melutaso täytti merkin asettamat odotukset hyvin, varsinkin tuulensuhinat ja rengasmelut olivat avolavaksi aisoissa.

Lavan mentävä. Pyöräkoteloiden väliin mahtuu eurolava, lavan pituus on aina sama.
Lavan mentävä. Pyöräkoteloiden väliin mahtuu eurolava, lavan pituus on aina sama.

Lavan mitta on aina sama, oli kysymyksessä pakettiautoksi tai kaksikäyttöautoksi rekisteröity versio. Suomeksi sanottuna takapenkin hinta on noin 15 000 euroa verottajan suuntaan. Sama vitsaus koskee tietysti kaikkia muitakin automerkkejä, mutta aina tämä autoverokummajainen jaksaa vain ihmetyttää. Ei ole varmaankaan kenenkään etu, että valtaosa näistä autoista myydään kaksipaikkaisina ja takapenkkien tilalla on käytännössä vain kauppakassien kuljetuspaikka.

Varustepuolella on muutamia kohtia, joita ei kilpailijoissa ole. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii sähkötoimisesti liukuva takaikkuna. Varustetasoja on kolme, Pure, Progressive ja Power. Turvallisuusvarusteista ei tingitä missään varustetasossa ja erot eri vaihtoehtojen välillä muodostuvat lähinnä mukavuusvarusteista, valotekniikkaa lukuun ottamatta. Vakiona löytyykin viimeisin turvallisuuskattaus aina hätäsoittojärjestelmää myöten. Listalta puuttuvat vain aktiivinen kaista-avustin ja adaptiivinen vakionopeussäädin, riisutumpina versioina ne toki löytyvät.
Uusi X on luokkansa eliittiä. Silti nämä autot on tarkoitettu huonoihin olosuhteisiin ja kaikessa ei kompromissia pysty vain tekemään. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tietynlainen pompotus pienissä nopeuksissa vain kuuluu asiaan, vaikka saksalaiset ovatkin asian eteen tehneet paljon hyviä juttuja. Mercedeksen avolava on useimpia kilpailijoitaan selvästi viimeistellympi ja myös euromääräisesti arvokkaampi. Merkki ei selvästikään halua sotkeentua arkiseen hintakisaan, vaan olla aidosti premium-merkki myös avolavaisissa autoissa.

 

Speksit:

  • Hinta: 64 614,70 € (hinnat alk. 47 724,59 €)
  • Moottori: 2 298 cm3 (4-syl., diesel, Common rail, turboahdin, EURO 6))
  • Suurin teho: 163 hv/120 kW (3 750 rpm)
  • Max. vääntö: 403 Nm (1 500 – 2 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,9 s
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kulutus 7,3/8,6/7,7 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 200 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0