Luokkarajat uusiksi

10.11.2017 Auto & Kone
Talvea vasten. Uusi Polo rantautui hiljattain Suomen markkinoille.

Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on saanut ison kasvuruiskeen.

Uudelle VAG-konsernin pohjalevylle perustettu Polo ei suotta pullistele, sillä pikkuautoluokan haamurajana pidetty neljän metrin pituusmitta on nyt ylitetty. Itseasiassa uutukainen on kasvanut joka suuntaan senttitolkulla korkeutta lukuun ottamatta. Pysty­suunnassa erotus miinuksen puolelle on vain 7 mm.
Autonvalmistajat toinen toisensa perään murtavat jatkuvasti perinteisiä luokkarajoja. Mutta miksi näin toimitaan? Ensinnäkin, pienten luokkien menestys kasvaa vuosi vuodelta. Uuden Polon kaltaiset autot kelpaavat ja riittävät yhä useampien ruokakuntien kuljetuksiin, niin vanhoille kuin nuorille. Toisekseen astetta suuremmat autot ovat kasvaneet nekin omassa luokassaan.
Polon myyjiä kiinnostaa varmasti paljon enemmän ihan perusasiat. Uuden Polon ominaisuudet ja varustearsenaali lupaavat jo paperilla hyvää. Mallimuutoksen myötä neliovinen pystyperä on ainoa saatavilla oleva korimalli.

Think Blue. Taloudellista ajamista voi treenata kojelautaan nätisti integroidun multimedianäytön opastamana.
Think Blue. Taloudellista ajamista voi treenata kojelautaan nätisti integroidun multimedianäytön opastamana.

Kabiinissa istuu isokin mies herroiksi. Tilaa on hyvin eikä etuistuimen säätövarat lopu ihan heti kesken. Myös takapenkille mahtuu istumaan ja vieläpä selkä suorana, kunhan etuistuin ei ole aivan taka-asennossa. Tosiasiassa Polo on samoissa mitoissa kuin III-koppainen Golf. Näin se maailma muuttuu.
Mielestäni uuden Polon paras puoli löytyy kuitenkin ratin välityksellä. Ajettavuus on kokonaisvaltaisesti kohdallaan, aina jousituksesta ohjaustuntoon. Maantiellä auto kulkee eleettömästi ja myös suhteellisen äänettömästi. Tämän kokoinen auto on silti näpsäkkä myös kaupunkimaisessa ympäristössä, eikä parkkeeraamiseen tarvita kuin normaalisti toimivia niskoja, vaikka peruutuskameran lisävarusteena saakin. Yhteenvetona voisi sanoa sen, että Polo sietäisi ajo-ominaisuuksiensa puolesta paljon enemmänkin voimaa.
Mallistoon kuuluu pian 200 hevosvoimaa omaava kaksilitrainen GTI. Koe­ajoauton litran moottorin veto riittää hyvin ja kolmisylinterisen moottorin äänimaailma on alakierroksilla ennemmin kumea kuin korkea. Tutustumisajossa ollut 95-hevosvoimainen saa ahtovoimaa kaverikseen, ja vääntö on sen vuoksi laakeaa. Tämän tehokkaamman moottorin jatkeeksi on saatavilla myös DSG-suorakytkentävaihteisto.
Moottorivaihtoehtoja on bensapuolella kolme ja dieseleitä kaksi. Alkuvaiheessa maahan tuodaan vain kolmisylinterisen bensakoneen ympärille rakennettuja Poloja. Tästä litran mittaisesta moottorista on tulossa pian myös biokaasuversio.

Jo perustaso Trendline-varustelutasossa on vakiona kattavasti turvavarusteita ja avustavia järjestelmiä, kuten rengaspainevaroitin ja

Ei voi erehtyä. Polon ilme on tuttu ja turvallinen, mutta mitäpä muuta maailman myydyimmät autot voisivat olla?
Ei voi erehtyä. Polon ilme on tuttu ja turvallinen, mutta mitäpä muuta maailman myydyimmät autot voisivat olla?

ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla. Comfortline tuo mukanaan mukavuusvarusteita, kun taas Highline kattaa ulkonäkö- ja mukavuusvarusteiden lisäksi muutaman turvallisuusvarusteen, kuten kuljettajan väsymyksentunnistuksen ja pysäköintitutkat.
Comfortline-varustelutasossa on iso keskinäyttö vakiona. Suomea puhuvan multimediajärjestelmän kautta liitytään älypuhelimen maailmaan, kuten ajan kuvaan kuuluu. Poloa voi personoida 14 eri ulkovärin ja eriväristen kojelaudan koristepaneelien avulla. Tarjolla on myös parikin erilaista ulkonäköpakettia. Digitaalinen mittaristo on Highline-varustetasossa vakiona, kuten myös ihan omassa GTI-tasossa.
Tavaraa mahtuu mukaan konttiin 351 litran verran. Se on noin neljänneksen suurempi kuin edellisen sukupolven Polossa. Tavaratilan lattian voi säätää kahteen eri tasoon, ja varapyöräkotelosta löytyy ihan oikea ilmatäytteinen rengas. Moottoria ei ole peitelty, vaan voimanlähde apulaitteineen on omistajansa ihmeteltävissä.
Uusi Polo nousee luokkansa mittatikuksi. Se nostaa rimaa niin kokonsa kuin ominaisuuksiensa puolesta. Ilman ajokokemusta sitä ei välttämättä edes hoksaa.

 

Volkswagen Polo Comfortline 1,0 TSI

  • Hinta: 18 995 € (hinnat alk. 15 704,95 €)
  • Moottori: 999 cm3 (3-syl., polttoaineen suoraruiskutus,turboahdin, EURO 6)
  • Suurin teho: 115 hv/85 kW (5 000 – 5 500 rpm)
  • Max. vääntö: 200 Nm (2 000 – 3 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,5 s
  • Huippunopeus: 200 km/h
  • Kulutus: 4,0/5,7/4,4 l/100 km(maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 101 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0