Hybridien marssi markkinoille tiivistyy. Nyt vuorossa on Kian isomman perheauton ladattava versio.
Optima lienee merkin malleista suurelle yleisölle se vähemmän tunnettu. Kian kohdalla isompi malli aloitti Euroopan valloituksensa Optiman nimellä vasta viisi vuotta sitten. Uusiksi auto laitettiin tyystin pari vuotta sitten. Kehitys kulkee ja nyt on aika mennä eteenpäin sähkön ja bensiinin kombinaatiolla.
Jo aiemmin tutustumisajossa ollut Kia Optima todettiin tilavaksi. Takana jalkatilaa on mukavasti, vaikka etuistuin olisi asetettu liukukiskojen takareunaan. Muodot ovat varsin menevät, eikä farkun mallinimestä ole yhtään liioiteltu käyttää sanaa Sportswagon.
Kia esitteli ensimmäisen hybridinsä, Niron, toissatalvena. Pienemmän ja normaalia matalamman crossoverin tehtävänä oli tasoittaa tietä varsinaisille syömähammasmalleille. Nyt on kuitenkin tosi kysymyksessä, kun Optiman pellin alta löytyy modernia tekniikkaa. Hybridiversion saa farmarin ohella myös porrasperäisenä.
Parasta Optimassa on ehkä se, että autoa on helppo ymmärtää. Itseasiassa hybridien nerous piileekin juuri tässä: jos mittaristoa ei tarkkaile, ei sähkö- ja polttomoottorin yhteispeliin älyä edes kiinnittää huomiota. Ajaminen on sähkökäytöllä lisäksi lähes äänetöntä, varsinkin kylmällä kelillä polttomoottori tosin hyrähtelee välillä käyntiin pitääkseen itsensä lämpöisenä. Auto kun ei voi tietää, milloin kuljettaja runttaa kaasupoljinta isommin pohjapeltiä kohti.
Voimapaketti koostuu 2,0 litran 156 hevosvoimaisesta bensiinimoottorista ja 67 hevosvoiman kestomagnetisoidusta synkronimoottorista. Yhteistehoksi ilmoitetaan 205 hevosvoimaa. Vaihteistona toimii 6-pykäläinen suorakytkentävaihteisto. Kuljettaja voi valita keskikonsolin nappulasta joko puhtaan sähköajotilan tai hybridivaihtoehdon.
Eniten huomio kiinnittyy kuitenkin kulutuslukemiin. Yhdistetyksi kulutukseksi luvataan vain 1,4 l/100 km, joka toteutuu vain ahkerasti ladattaessa. Varsinainen hyöty otetaan irti taajama-ajossa, kun nopeudet ovat alhaisempia ja jarrutusenergiaa muutetaan uudestaan sähköksi melko tiheään. Kia lupaa varapyöräkoteloon sijoitetun akuston avulla yli 50 kilometrin toimintasäteen pelkän sähkön avulla, mutta todellinen lukema lienee hieman alhaisempi.
Optiman tilat eivät matkustamon osalta poikkea perinteisellä voimanlähteellä varustettuun versioon nähden. Jalkatilaa on hulppeasti myös takamatkustajille. Farkun tavaratilan osalta litraero näyttää normikoneiseen malliversioon nähden selvää eroa (440 l vs. 552 l.). Käytännössä tilaa on tarjolla hyvin, sillä tavaratilan pohja on vain 20 mm perusmallia ylempänä. Lisäksi tavaratilan toiseen sivukoteloon on sijoitettu akku ja toiselle subbari.
Koeajoautossa oli kaikki mahdolliset varusteet lasikattoa lukuun ottamatta. Business Luxury -varustetaso pitää sisällään melkoisia herkkuja, kuten ilmastoidut istuimet, automaattisen
taskupysäköintijärjestelmän ja nahkaverhoilun. Yhtä naksua alempaan varustetasoon saa Safety Packin, joka sisältää aktiivisen kaistavahdin, kaukovaloautomatiikan, mukautuvan vakionopeussäätimen, nopeusmerkkien tunnistusjärjestelmän ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän.
Näkyvin hybridimäisyys sijaitsee vasemmanpuoleisessa päämittarissa. Kierroslukumittarin sijaan juorukello opastaa ajamaan taloudellisemmin, sillä neula näyttää armoa tuntematta onko ajotapa taloudellinen vai ei. Samalla katseella saa selville, mitä energialähdettä auto käyttää vai ladataanko akkuja moottorijarrutuksella.
Kiamaiseen tapaan hybridi-Optimalla on peräti seitsemän vuoden tai 150 000 km:n takuu. Hyvillä tiloilla varustettu ladattava hybridi houkuttelee eurotietoisen kuluttajan ohella myös ammattiautoilijoita, varsinkin kaupungeissa kilometrinsä kartuttavia taksiyrittäjiä.
Kia Optima Sportswagon Plug-in-hybrid 2,0 GDI
- Hinta: 49 800 € (hinnat alk. 43 990 €)
- Polttomoottori: 1 999 cm3 (4-syl. bensiini)
- Suurin teho: 156 hv/115 kW (6 000 r/min)
- Max. vääntö: 189 Nm (5 000 rpm)
- Sähkömoottorin teho: 67 kW
- Sähkömoottorin vääntö: 205 Nm
- Järjestelmän yhteisteho: 205 hv/6 000 rpm
- Järjestelmän yhteisvääntö: 375 Nm
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,4 s
- Huippunopeus: 192 km/h
- Kulutus: 5,2/0 (ajettaessa sähköllä)/1,4 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
- CO2-päästöt: 37 g/km (yhdistetty)