Karkialammen kasarmialueella päästiin vastikään ihastelemaan vanhoja kilpamoottoripyöriä, kun Mikkelissä järjestettiin ensimmäistä kertaa Classic TT-ajot.
Tapahtumaa ehdittiin kaavailla kaupunkiin monta vuotta, ennen kuin sopiva alue löytyi.
– Olen itsekin alan harrastaja. Satuin liikkumaan täällä päin pari vuotta sitten ja kun kasarmialueella vaikuttavat toimitahotkin suhtautuivat ajatukseen myönteisesti, niin siitä asia lähti etenemään, iloitsi tapahtuman promoottori Markku Vlasow ennen tapahtuman alkua.
– Rata on 1,4 kilometriä pitkä ja juuri näytösajoon sopiva. Tässä on tarkoitus ihastella vanhaa kalustoa ja esitellä vanhoja mestareita.
Ajoihin otettiin osaa kaikkiaan 115 klassikkopyörän voimin eri luokissa. Ennen paraatia ja näytösajoja yleisöllä oli mahdollisuus tutustua moottoripyöriin. Koska kyseessä olivat nimenomaan veteraanipyörät, niin 2- ja 4-tahtikilpapyörät sekä sivuvaunulliset menopelit edustivat vuosimallia 1987 ja siitä alaspäin. Vanhin kilpamoottoripyörä oli Ariel Racer 500, vuodelta 1931. Osallistujista vanhin ikämieskin huiteli jo lähes 80 vuoden ikää.
Näytösajoon osallistui useita kilpamoottoripyöräilyn SM-mitalisteja ja MM-tason ratamoottoripyöräilijöitä. Varikkoalueelle saapui myös Ulla Kulju, joka voitti toukokuussa 2017 vammaisten ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden naistensarjassa Le Mansissa, Ranskassa. Samalla hänestä tuli ensimmäinen alaraajahalvaantunut naismaailmanmestari.
Pyörätuolilla varikkoalueella liikkuneella Kuljulla ei ollut kuitenkaan kilpamoottoripyörää mukana.
– Pyörä on tällä hetkellä palasina. Vedin viikko sitten sillä Alastarossa lipat ja nyt odotellaan vain uusia varaosia. Vasemmalle kaarrettaessa lähti perä alta ja siitä seurasi nätti liukuminen yli 150 km/h vauhdista, Kulju kertasi tapahtumia.
Kulju on liikkunut pyörätuolilla jo 15 vuotta halvaannuttuaan lumilautailuonnettomuudessa. Moottoripyörän selkään hän istui ensimmäistä kertaa vasta reilu vuosi sitten.
– Kesä 2016 oli ensimmäinen kisakauteni. Sitä ennen en ollut ajanut ollenkaan. Aloitin siis aivan puskista, hän naurahtaa iloisesti.
Maailmanmestari kertoo aina halunneensa ajaa moottoripyörällä. Hän ajatteli ensin, ettei se olisi mahdollista pyörätuolissa istuvalle alaraajavammaiselle. Keskusteltuaan muiden alan harrastajien kanssa, hän ei nähnyt sille mitään estettä.
– Rakensin itse moottoripyöräni. Siinä on käsikäyttöiset nappivaihteet ja takajarru on siirretty vasemmalle kädelle. Jalkatapit on muutettu niin, että jalat pysyvät hyvin paikoillaan.
Kuljun tarkoituksena on ajaa ensi kaudella vain MM-sarjaa.
– Kaikki kolme osakilpailua ajetaan lajin kuninkuusluokan eli Moto GP:n yhteydessä. Mukana ovat kaikki maailman suurimmat idolini, kuten Valentino Rossi. On hienoa päästä kerrankin samalle puolelle aitaa, eikä seurata kisoja vain katsomosta, hän iloitsee ja lähtee rullaamaan seuraavaan haastatteluun.
Legendat mukana
Classic TT kokosi yhteen lajin legendat. Yksi heistä oli Teuvo ”Tepi” Länsivuori, joka on saavuttanut kilpaurallaan neljä MM-mitalia.
Iisalmesta saapunut Länsivuori oli tuonut mukanaan Suzuki 500 CC:n, joka on vuoden 1981 mallia. Veteraanimoottoripyöräilijän menopeli tuntui kiinnostavan monia varikkoalueella liikkuneita katsojia.
– Tämä on ollut minulla parikymmentä vuotta. Säilytän sitä nykyisin Iisalmessa kauppahallin museossa. Olin liikenteessä viimeksi pari viikkoa sitten Imatralla, hän kertoi.
Länsivuori ajoi urallaan 74 MM-osakilpailua, voittaen niistä kahdeksan. Tämän lisäksi hän voitti kolme MM-hopeaa sekä yhden MM-pronssin. Vauhtiratojen kilpakonkari kertoi, että Imatranajoon osallistui parikymmentä MM-mitalistia ympäri maailmaa.
– Paikalla oli myös entinen tallikaverini Giacomo ”Ago” Agostini. Ajoimme vuonna 1974 MM-sarjassa 13 osakilpailua Yamahan tallissa.
Länsivuorella on ikää jo liki 72 vuotta, mutta vauhdinnälkä ei ole kadonnut vuosien myötä mihinkään. Kilpapyöräänsä esitellyt mies kertoi, että ajopeli kulkee 300 kilometriä tunnissa.
– Kyllä sitä vauhtia uskaltaa ajaa vielä ihan hyvin, hän naurahti hyväntuulisena.