Rallipoluilta tuttuun kuosiin

12.5.2017 Auto & Kone
Uutta näköä. Yarisin keulailme on muuttunut entistä ärhäkämmän näköiseksi.

Uusi Yaris on kasvojen kohotuksen lisäksi kohentunut myös ajettavuudeltaan.

Toyotan maailmanlaajuinen suosikkimalli on meille suomalaisille tutumpi kuin moni huomaakaan. Nimittäin Puuppolan pajalla on rakennettu nyt esitellystä korimallista jo alkuvuoden ajan maailman rallipoluilla kiitäneet WRC-Yarikset. Ihan Mäkisen Tommin luotsaaman tehdastallin rallipetojen näköisiä siviiliautot eivät ole, mutta merkin uuden rallibuumin innoittamana todellinen tehopeli on tulossa mukaan mallistoon.

Ulkoisesti auto on muuttunut lähinnä keulasta ja perästä. Takavalot ovat nyt vaakasuunnassa, osittain luukun päällä. Keulan Ilme on myös päivitetty toyotamaisen linjan mukaiseksi. Varsinainen juttu on auton personointi niin sisältä kuin ulkoa. Lisäksi uuden Yariksen saa halutessaan kaksivärisenä katon ollessa musta.

 

Hybridimallissa sähkömoottorin kanssa pellin alta löytyy vanha tuttu 1,5 litran bensamoottori. Pellin alle saa myös uuden 1,5 litran bensakoneen, joka on hybridiä hivenen tehokkaampi. Tämä uusi 1,5 VVT-i korvaa aiemman 1,33 litran iskutilavuuden omanneen voimanlähteen ja tuo mukanaan tasan 11 hevosvoimaa sekä lisää vääntöä. Toyota siis kulkee vastavirtaan siinä mielessä, että iskutilavuus kasvaa eikä turboahdinta ole. Silti kulutus- ja päästöarvot ovat mukiinmeneviä ja hybridin osalta hyvällä tasolla.

Mukana on myös hinnat alkaen mallin litrainen bensakone sekä 1,4 litrainen diesel. Mielenkiintoista onkin se, että hybridin ja portaattoman automaatin yhdistelmä ei maksa paljoa muita vaihtoehtoja enemmän. Siksi odotuksissa on hybridin osalta jopa 50 prosentin myyntiosuus muihin voimanlähteisiin nähden.

Sinistä. Lisävarusteena saatavat väriteemat näkyvät sisustuksenkin yksityiskohdissa.
Sinistä. Lisävarusteena saatavat väriteemat näkyvät sisustuksenkin yksityiskohdissa.

 

Tien päällä tulee esiin yksi Yariksen parhaista, ellei paras ominaisuus: ajettavuus. Varsinkin matka-ajon pohjalta voidaan sanoa, että uusiksi mennyt sähköinen ohjaustehostin on oivasti viritetty. Kaupunkiajossa Yaris on kuitenkin parhaimmillaan, sillä nelimetrinen auto on kadun kulmissa kuin kotonaan. Lisäksi maantienopeuksissa esiin nousevat rengasäänet loistavat poissaolollaan.

Sisätilojen suunnittelussa ovat insinöörit optimoineet lähes kaiken mahdollisen, mitä suurempien sisätilojen eteen vain voitavissa on. Esimerkiksi ovien sivutaskut ovat litteämmät ja keskikonsoli laihdutettu kapeaksi, jotta sivutilaa olisi etupenkkiläisillä riittävästi. Tilaa onkin tarjolla kokoluokkaansa nähden hyvin myös takana, mikäli etuistuinta siirretään eteenpäin. Takana istuville mukavinta on se, että tila korkeussuunnassa on riittävä, kuten istumakorkeuskin. Nämä ominaisuudet tekevät Yarisista aidosti perhekelpoisen.

 

Istuimet ovat topakan tuntuiset, eikä takavuosien japanilaisista autoista tutuista retkijakkaroista ole tietoakaan. Käsijarrukahvan alla olevat katkaisijat, kuten eco-ajotilan valitsin, ovat hieman erikoisessa paikassa. Saattaa olla, että hanskat kädessä tulee hipaistua toimintoja päälle.

Perusvarustetaso Life:a lukuun ottamatta autosta löytyy keskellä kojelautaa sijaitsevan kosketusnäytön avulla ohjattava multimediakeskus. Launch Editionissa paneelista löytyy myös navigaattori. Mainitsemisen arvoisia ovat myös hybridimallin avaimeton käynnistys ja automaattinen ilmastointi. Mittaristossa sijaitsee pienempi, lähinnä ajamisen informaatioon tarkoitettu TFT-näyttö.

 

Tärkein varustejuttu on kuitenkin turvallisuuden puolella. Kameraa ja lasersensoreita käyttävät järjestelmät havainnoivat edellä olevaa liikennettä, kaistamerkintöjä ja liikennemerkkejä. Isommista autoista tutut turvaominaisuudet ulottuvat nyt myös B-segmentin edustajiin. Safety Sense –paketin sisältö hieman vaihtelee varustetasoittain. Kaikista versioista löytyy törmäyksiä ehkäisevä Pre Collision –järjestelmä hätäjarrutusominaisuudella sekä kaistavahti. Sen aktiivisen olemassaolon huomaa äänimerkkien vuoksi heti, mikäli ajolinja vähänkään eksyy reunaviivojen päälle.

Sinistä. Lisävarusteena saatavat väriteemat näkyvät sisustuksenkin yksityiskohdissa.
Sinistä. Lisävarusteena saatavat väriteemat näkyvät sisustuksenkin yksityiskohdissa.

Uusi Yaris on tasapainoisen tuntuinen auto. Paitsi että se on markkinoiden edullisin hybridi, niin myös ainoa sellainen kokoluokassaan. Nämä asiat eivät ainakaan ole haitaksi markkinaosuuksista taisteltaessa.

 

Kaupungissa kierrätyssähkö säästää

Hybridi-Toyotaa koeajettaessa saa kukin koeajaja suorituksestaan raportin. En omalla lenkilläni erityisemmin pihistellyt, mutta silti raportti oli mukavaa luettavaa. Kaupunkiajosta koostunut, noin seitsemän kilometrin matka taittui viiden litran keskikulutuksella. Monen mikkeliläisen työmatka-ajoa vastaava reitti sujui sähkön avulla yli puolet matkastaan.

Yaris hybridi ei ole ladattavaa mallia eli Plug-In. Sen sijaan se muuntaa jarrutuksista liike-energian sähköksi akustoon. Näin säästyy polttoainetta ja putken päästä tulee vähemmän päästöjä. Puhtaiden sähköautojen yleistymistä todelliseksi vaihtoehdoksi on viime aikoina hehkutettu liiaksi. Nykyisyys ja lähivuosien tulevaisuus on muiden vaihtoehtojen, kuten bensahybridien tai biokaasuautojen.

Asioiden todellinen laita on helppo todeta esimerkiksi viime vuonna ensirekisteröityjen sähköautojen määrästä. 282 sähköautoa tarkoittaa vain reippaan juhannuskännin (2,4 ‰) suuruista osuutta kaikkiaan 118 991 rekisteröidystä henkilöautosta. Lukema vahvistaa sen, missä tällä hetkellä todellisuudessa mennään.

 

Toyota Yaris 1,5 VVT-i Hybridi

  • Hinta: 20 891,11 € (hinnat alk. 15 357,82 €)
  • Polttomoottori: 1,497 cm3 (muutt. ventt. ajoitus, elektr. polttoain. suihkutus)
  • Suurin teho: 100 hv/74 kW (5 500 rpm/min)
  • Suurin vääntö: 111 Nm (3 600–4 800 rpm/min)
  • Sähkömoottorin suurin teho: 45 kW
  • Sähkömoottorin suurin vääntö: 169 Nm
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 11,8 s
  • Huippunopeus: 165 km/h
  • Kulutus: 3,3/3,1/3,3 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 75 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0