Pakettiautot ovat ominaisuuksiltaan aina vain lähempänä henkilöautoja. Uusi Nissan ei tee tässä suhteessa poikkeusta.
Autojen suunnittelu yksin on kallista puuhaa. Siksi tonniluokan uusin tulokas nähdään kolmella eri merkillä varustettuna. Nissanin ohella sama perusauto kantaa vaihtoehtoisesti Opel Vivaron ja Renault Trafficin nimiä. Tilanne oli sama jo edellisen sukupolven aikana, silloin tosin Nissanin versio tunnettiin nimellä Primastar.
Nissanin vaihtoehto tuotiin markkinoille pienen tauon jälkeen. Siksi merkkiuskollisten keskuudessa odotusarvo oli jo kova. Uudessa mallissa ei ohjaamon kohdalla ollutta pattia enää ole. Ohjaamossa on kaikki tarvittava hyvin ulottuvilla, eikä mitään tarvitse kurkotella, vaikka kojelauta on melko syvä. Hallintalaitteet ja mittariston ulkoasu näyttää olevan peräisin Renault`sta. Pitkälle kuskille saisi olla enemmän tilaa syvyyssuunnassa, mutta tämän asian kanssa Nissan ei ole yksin. Siksi onkin tavallista, että väliseiniä muutetaan taaksepäin jälkikäteen.
Pakut alkavat olla myös liikkuvia konttoreita. Nissanilla on tähän oiva vastaus, sillä keskimmäinen istuin kääntyy selkänojastaan työpöydäksi, missä on paikka läppärille. Lisäksi työpöydän etuosaan saa pystyyn tuen, johon voi kiinnittää esimerkiksi muistion tai rahtikirjoja. Lisäksi ohjaamosta löytyy 46 litran vetoinen tavaratila istuinten alta.
Jos on ajettavuus ja melutaso henkilöautomaisella tasolla, niin sitä on myös tekniikkapuoli. NV300:n sydämenä toimii 1,6 litran kaksoisturbolla varustettu moottori, joka antoi ainakin tyhjän auton liikuttamiseen riittävästi voimaa vetäville etupyörille. Liikenteen mukana ennättää hyvin, kun vain muistaa pykältää vaihteita tarpeeksi tiheästi. Terävävetoisen dieselin vääntöalue kun on käytettävä vaihteiston avulla hyödyksi. Automaatti olisi ideaali, mutta sitä ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla, kuten ei nelivetoakaan.
Voimanlähteistä pienin on varustettu yhdellä ahtimella ja antaa tehoa 95 hevosen verran. Samasta iskutilavuudesta on yhteensä kolme eri tehoversiota, joista malliston voimakkain omaa 145 hevosvoiman tehon. Merkille pantavaa on myös se, että suorituskyvyn ja polttoainekulutuksen osalta uusi NV300 on kuin henkilöauto. Sen osoittavat todeksi jo kiihtyvyys- ja kulutuslukemat.
Auton pituuden ja korkeuden voi valita kunkin kahdesta eri vaihtoehdosta. Enimmillään tavaratilaa on tarjolla 8,6 m3. Valmistajan mukaan kyytiin sopii kerralla enintään kolme eurolavaa. Pitkien tavaroiden kuljettamista, maksimissaan 4,15 m pitkässä mallissa, helpottaa avattava luukku, jonka avulla istuimien alustila voidaan ottaa hyötykäyttöön. Lisäksi takaovi on lukittavissa auki, jos kuorma ei mahdu kokonaan auton sisälle.
Tavaratilaan saa lisävarusteena hyvin valaisevat ledivalot, kun taas 12 voltin virtapistokepaikka on ruuman puolella vakiovaruste. Suurin vetopaino on 2 000 kg. Varustelutasoja on yksi, Comfort. Lisävarusteena ainakin ikkunattomassa mallissa kaipaa peruutuskameraa. Sen saa Tech Packin mukana, joka sisältää lisäksi älyavainjärjestelmän starttinappulalla sekä sadetunnistimen.
Turvavarusteet ovat hyvin perusmallisia verrattuna henkilöautoihin. Vakiovarusteena ovat toki ABS-jarrut sekä ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä, mutta siinäpä ne avustimien osalta ovatkin. Turvatyynyjä ja –verhoja kylläkin löytyy.
Kojelaudan kosketusnäytön takaa löytyvät radio, mediapuoli, puhelin ja navigointi. Soittimessa olisi hyvä olla kierrettävä äänenvoimakkuuden säädin, mutta ratin äärellä olevat nappulat hoitavat homman hyvin.
NV300 on saatavilla myös viiden ja yhdeksän hengen busseina. Harmi vain, että Suomen verolainsäädäntö on näiden monikäyttöisten autojen kannalta heikohko. Bussimallin pakettiautoja myytäisiin varmasti kuin vappukukkia, jos hintataso olisi hieman alhaisempi. Nyt 5-hengen Nissan NV 300 Crew Vanin saa omakseen edullisimmillaan hivenen alle 40 000 eurolla. Yhdeksän hengen bussi on tästä vain hivenen arvokkaampi. Saa nähdä, kiinnostuvatko taksimiehet näistä malleista, mutta varteenotettavia vaihtoehtoja ne ovat ainakin.