Pitkäjänteisen työn kautta menestyminen on huomattu myös maahantuonnissa.
Jo vuodesta 1994 Skodan myynti-, huolto- ja varaosapalveluja tarjonneen mikkeliläisyrityksen tie tšekki-merkin parissa on ollut nousujohteinen. Viime vuonna Mikkelin liikkeestä rekisteriin meni kaikkiaan yli 300 uutta Skodaa. Yhdessä vaihtoautojen kanssa myyntilukema nousi toiselle tuhannelle.
Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskelan mukaan Kinnarinkadulla sijaitsevan Ajanvaunu Oy:n valinta vuoden jälleenmyyjäksi jo toistamiseen ei ole mikään itsestäänselvyys. Ensimmäisen kerran Ajanvaunu sai tunnustuksen maahantuojalta vuonna 2013.
– Liike on erittäin tärkeä ja pitkäaikainen yhteistyökumppani. Heidän liiketoimintatapansa on juuri oikeanlaista, sillä asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa, Koskela tietää.
Viime vuonna Skodan markkinaosuus oli valtakunnallisesti 9,1 prosenttia kaikista henkilöautoista. Mikkelissä vastaava kakku oli puolet pulleampi. Se saa myös Ajanvaunu Oy:n toimitusjohtaja Pekka Piispan suupielet messingille.
– Meidän pitää koko henkilökunnan kanssa tehdä asioita niin hyvin kuin voidaan. Lopulta vain ja ainoastaan asiakas on se lenkki, joka päättää kuinka meidän käy, Piispa toteaa nöyränä.
Kokenut yrittäjä korostaakin pitkäjänteisen työn merkitystä, sillä katseen pitää suuntautua eteenpäin joka päivä.
Skodan myyntiverkosto on kokenut monen muun automerkin tavoin myymäläkonseptin uusimisprosessin läpi. Ajanvaunun osalta kysymys oli mittavasta investoinnista, jonka yhteydessä automyynti sai lisää tilaa ja uuden, merkin vaatimusten mukaisen, ilmeen. Koskelan mukaan uudistuksen taustalla on merkin halu varmistaa tasalaatuiset puitteet kaikille asiakkaille.
– Asiakaskokemuksen pitää mieluummin ylittää odotusarvo kuin toisin päin. Sitä tällä uudistuksella haetaan.
Tällä hetkellä Suomessa on kaikkiaan 38 Skoda-jälleenmyyjää. Määrä on hivenen laskenut parin vuoden aikana. Yhtenä syynä on myymäläuudistuksen vaatima taloudellinen panostus. Vaikka ala on keskittynyt ja keskittyy yhä, on paikallisuus tärkeässä roolissa. Koskelan mukaan tästä paikallisuuden korostamisesta ei parane poiketa keskittämisen kustannuksella.
Jälleenmyyjillä täytyy olla tarpeeksi taloudellista kantokykyä, jotta he pystyvät vastaamaan kaupanteon haasteisiin.
– Lisäksi pitää olla aitoa halua palvella asiakasta. Se on lopulta se tärkein asia koko autokaupassa ja siinä Ajanvaunu on onnistunut erinomaisesti, Skodan Suomen toimintoja johtava Koskela kehaisee pitkäaikaista yhteistyökumppaniaan.
Merkin alkuvuosi on ollut vahva niin valtakunnallisesti kuin Mikkelissä. Uudet mallit, Superb ja iso maasturi Kodiaq, ovat olleet suosittuja kestomenestyjä Octavian ohella.
– Varsinkin Kodiaq on ylittänyt toiveikkaimmatkin odotukset. Lisäksi se tuo meille kokonaan uuden asiakasryhmän, Koskela päättää.