Kiekkobuumi tuntuu myös kassassa

9.12.2016 Vapaa-aika
Jukureiden kotipeleistä puolet on ollut loppuunmyytyjä. Pelejä on käynyt katsomassa keskimäärin 3 887 katsojaa. Kuva: Mikko Kankainen / Jukurit

Jukurien sarjanousu SM-liigaan ja kaupunkiin noussut positiivinen kiekkobuumi eivät kartuta vain Jukurit HC Oy:n kassaa. Ilmiön talousvaikutus on alueella noin 6 miljoonaa euroa vuodessa.

Jukurit työllistää tällä hetkellä liki 50 kokopäiväistä työntekijää ja otteluiltoina osa-aikaisen henkilökunnan määrä vaihtelee 80–100 henkilön välillä. Järjestysmiehiä ja makkaranmyyjiä tarvitaankin, sillä Ikioma Areena vetää peleihin kiekkokansaa lähes 4 000 katsojaa per ottelu.

– Hallin täyttöaste on ollut 93 prosenttia ja tähän asti puolet kotipeleistä ovat olleet loppuunmyytyjä. 14 ensimmäisessä kotiottelussa on ollut mukana kaikkiaan 50 000 katsojaa, kertoo Jukureiden myyntija markkinointijohtaja Joni Vesalainen.

– Ottelutapahtuman tuottoon vaikuttavat kausikorttimyynti, lippukassa ja ravintolamyynti sekä viikonpäivä eli pelataanko ottelu arkena vai viikonloppuna. Tapahtumatuotto pyörii 30 000–50 000 euron välillä.

Vesalainen ei osaa arvioida, että montako makkaraa tai oluttuoppia yhden erätauon tai koko pelin aikana myydään.

– Meillä ei ole vielä tilastoa tai otantaa, mutta lukuja seurataan. Meillä on poikkeuksellisen laaja tarjonta muihin jäähalleihin verrattuna. Tarjolla on lettuja, viikinkikeittoa, kalakukkoja ja Subwayta. Nyt tutkitaan, että mikä tuote liikkuu ja tekee parhaiten kauppansa.

Jukureiden ympärillä pyörii tällä hetkellä iso sirkus. Paitsi, että toiminta joukkueen ympärillä työllistää ympärivuotisesti, se tuo myös euroja maakuntaan. Jyväskylän ammattikorkeakoulun tekemän tutkimuksen mukaan liigajoukkueen talousvaikutus voi olla alueelle noin kuuden miljoonan euron luokkaa.

– Kun liigaan nousu keväällä varmistui, se loi kaupunkiin 50 uutta työpaikkaa. Samoin kuukauden aikana myytiin yli kymmenen asuntoa. Olen kuullut, että otteluiltoina on myös taksimyynti kasvanut.

Vesalaisen mukaan Jukurit-brändiä on osattu hyödyntää markkinoinnissa, mediamyynnissä ja tuotteistamisessa.

– Etelä-Savossa ei ole ollut aikaisemmin ammattiurheilujoukkuetta, joten se on luonut alueelle aivan uuden toimintamallin.

Vesalaisen mukaan liiganousu on nostanut mikkeliläisten itsetuntoa.

– Meidän tärkein tehtävä on tarjota ihmisille positiivisia kokemuksia ja luoda yhteenkuuluvuutta.

Joukkueella on myös yhteiskuntavastuullinen ohjelma, jonka myötä järjestetään lahjakeräyksiä ja tehdään koulu- ja päiväkotivierailuja.

– Emme ole aina kentällä, vaan teemme aktiivisesti työtä näkyvyyden puolella. Tämä on mikkeliläisten Jukurit, eikä vain pelkkä jääkiekkojoukkueen oma juttu. Jukurit on kaikille avoin heimo, hän päättää hyväntuulisena.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0