Suomeen sopiva matadori — Seat Ateca 2,0 TDI 150 4Drive Xcellence

18.8.2016 Auto & Kone
Suoraan Espanjasta. Maahantuojan esittelyauto oli koeajon aikana rekisterikilpiensä osalta vielä Välimeren tunnelmissa.

Citymaastureiden suosiolle ei näy loppua. Uusin tulokas tulee Espanjasta.

Seatin emokonsernin uusilla maasturimalleilla on selvä työnjako: Volkswagen Tiguan on suurin ja Skoda Yeti pienin. Uusi Ateca sijoittuu ulkomitoiltaan näiden kahden välimaastoon ja on kooltaan samaa kaliiberia edellisen sukupolven Tiguanin kanssa. Merkittävintä kuitenkin lienee se, että Ateca on Seatin ensimmäinen maasturimalli merkin historiassa.

Tuotteen toimivuutta ei kuitenkaan tarvitse äskeisen sukuselvityksen vuoksi epäillä. Tutustumisajossa ollut Ateca nojaa VW-konsernin tuttuihin elementteihin: Haldex-kytkimen avulla toteutettuun nelivetoon ja TDI- ja TSI-moottoreihin. Vaihteistoksi saa manuaalin tai automaatin tavoin toimivan DSG-kaksoiskytkinvaihteiston.

Muotoilupuolelta Seat on ollut jo vuosien ajan varsin ärtsyn näköinen. Ateca ei poikkea linjasta, vaan sen särmikkäät muodot ovat tuttuja muista merkin malleista. Ajovalot näyttävät muodoiltaan hyvin samalta kuin Leonissa. Sisällä näkyy emokonsernin ote, mutta selkein espanjalaisin maustein.

Atecan tyyliset maastohenkiset autot ovat kuin tehty Suomen olosuhteisiin. Jos autojen hankintaa ajateltaisiin liikenneturvallisuuden kannalta hiukan pidemmälle, olisi varsinkin maaseudun Suomi pullollaan citymaastureita. Ajaminen on sitä maittavampaa, mitä mutkaisempi ja heikompi tie on – matalammalla lattialla varustettuihin henkilöautoihin verrattuna. Iso osa kaupunkimaastureista myydään etuvetoisena, näin tulee varmaan käymään Seatinkin kohdalla.

Matkustamon tilat ovat uuden tulokkaan osalta taiottu reilun kokoisiksi. Kun etuistuimen säätää isolle miehelle sopivaksi, mahtuu toinen metriheikki takapenkille mukisematta. Silti pipo ei raavi kattoa, vaan istua voi niska suorana. Merkille pantava seikka on myös se, että takapenkin istumakorkeus on silti reilunlainen.

Tavaratila on malliversiosta riippuen karvan ylle tai alle 500 litraa takaistuimet ylhäällä. Varustelistalta saa ruksattua takaluukun, joka aukeaa jalkaa puskurin tienoilla heilauttamalla.

Kelpo jälkeä. Viimeistely on nykyautoissa mallikelpoista, niin uudessa Atecassakin.
Kelpo jälkeä. Viimeistely on nykyautoissa mallikelpoista, niin uudessa Atecassakin.

Varustetasoja on tarjolla kolme, karvahattumalli Referencen jälkeen asteikossa seuraavana on Style, jota ounastellaan suosituimmaksi. Kolmas vaihtoehto on ylellisin Xcellence. Kahden parhaan varustetason ero on karkeasti ajateltuna tyylipuolella. Lisäksi Xcellencessä on LED-valot vakiona.

Mielenkiintoinen lisävaruste on 360 asteen kamerajärjestelmä, jonka Seat on nimittänyt Top View Camera –ympäristön tarkkailujärjestelmäksi. Sen avulla mediakeskuksen näyttöön piirtyy ihailtavan tarkka kuva autosta lähiympäristöineen. Peruutettaessa ruudusta näkyy terävästi parkkiruutujen rajat ja muut viivat. Kuinka paljon pikkupusuilta vältyttäisikään, mikäli vastaava laitteisto olisi käytössä joka autossa?

Mediakeskukseen saa yhdistettyä nykytyyliin älypuhelimen ja sen sovellukset hyötykäyttöön. Systeemin nimi on espanjalaisen kohdalla SEAT Full Link. Järjestelmään on kytkettävissä MirrorLink, Apple CarPlay ja Android Auto -palvelut. Älypuhelimelle on oma langaton latausasema keskikonsolissa vaihdevalitsimen etupuolella. Puhelin pysyy omassa syvennyksessä tiukasti paikallaan mutkaisellakin tiellä.

Subbari. Musiikki pauhasi yllättävän pontevasti. Siihen löytyi syy varapyöräkotelon sisältä.
Subbari. Musiikki pauhasi yllättävän pontevasti. Siihen löytyi syy varapyöräkotelon sisältä.

Sähköisen käsijarrun yhteydessä on myös erillinen nappula, jonka avulla auto pysyy automatiikan avulla paikallaan mäkilähdössä. Ajoprofiilin voi valita mediakeskuksen lisäksi myös käsijarrukytkimen vieressä olevasta kiertokytkimestä. Erilaiset ajomoodit hoitavat urbaanimaastureissa aluevaihteiston virkaa.

Turva- ja lisävarusteita riittää valittavaksi asti. Atecan voi hankkia yhteensä kymmenenä eri versiona, viidellä eri moottorilla sekä etu- että takavetoisena. Ominaisuuksien ja fiksulta vaikuttavan hinnoittelun vuoksi mallilla luulisi olevan kysyntää. Sen verran tasapainoisesta huonojen teiden käyttöautosta on kysymys.

Seat Ateca 2,0 TDI 150 4Drive Xcellence

  • Hinta: 37.446,76 € (hinnat alk. 23.288,87 €)
  • Moottori: 1.968 cm³ (4-syl. diesel, yht. paineruiskutus, turbo)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (3.500 – 4.000 rpm)
  • Max. vääntö: 340 Nm (1.750 – 3.000 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,0 s
  • Huippunopeus: 196 km/h
  • Kulutus: 4,6/5,0/5,8 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2–päästöt: 129 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0