Siirto seuraavaan luokkaan — Volkswagen Tiguan Highline 2,0 TDI SCR 110 kW 4Motion DSG

9.6.2016 Auto & Kone
Samaa perhettä. Uusi Tiguan omaa saman ilmeen kuin merkin muu mallisto.

Katumaastureiden suosio kasvaa lähes kaikilla automarkkinoilla. Uusi Tiguan on siten Volkswagenille paljon vartija.

Volkswagen lähti katumaasturikisaan mukaan vasta vuonna 2008, kun ensimmäisen sukupolven Tiguanin myynti alkoi. Saksan kielisistä tiikeri- ja leguaani-sanoista väännetty mallinimi on myynyt hyvin. Pitkästä malli-iästä huolimatta luvut pysyivät hyvinä loppuun saakka, sillä volkkarin citymaasturi oli vielä viime vuonna Euroopassa luokkansa toiseksi myydyin heti Nissan Qashqain jälkeen.

Nyt auto on totaalisesti uusittu, eikä edeltävästä mallista ole jäljellä kuin nimi. Auto on selvästi ryhdikkäämmän näköinen ja merkin nykytyyliin sopiva kantikkaampi ja särmikäs muotokieli on läsnä niin sisätiloissa kuin ulkoisessa olemuksessa. Tiguanissa on nyt selvä yhteys uuteen Touraniin – kumpikin malli omaa hyvät sisätilat. Ulkomitoiltaan auto on kasvanut joka suuntaan paitsi korkeudessa. Se on aiempaa kolme senttiä pienempi.

Monessa osassa. Pituussäädettävä takaistuin kaatuu 40/20/40 –suhteessa. Tavaratilan lattian korkeus on myös säädettävä.
Monessa osassa. Pituussäädettävä takaistuin kaatuu 40/20/40 –suhteessa. Tavaratilan lattian korkeus on myös säädettävä.

Takaistuimella on huomattavan väljät oltavat. Etuistuimien selkänojista taittuvilla apupöydillä on kätevä touhuta tabletin tai vaikkapa kirjojen kanssa matkan taittuessa omien LED-lukuvalojen avustamana. Keskimmäisen istuimen selkänoja taittuu tarvittaessa leveäksi kyynärnojaksi mukitelinein. Etupenkkiläisillä ei ole myöskään valittamista istuimien vuoksi. Kuljettajalle liukuva kyynärnoja ja korkeus- sekä syvyyssuunnassa säätyvä niskatyyny ovat kuin piste iin päälle. Myöhemmin Tiguanin saa myös seitsemällä istuimella varustettuna.

Perushallintalaitteet ovat helposti omaksuttavissa ja ison keskikonsolin kosketusnäytön sekä oman älypuhelimen avulla ollaan yhteydessä ulkomaailman ihmeisiin. Highline-varustetason myötä mittaristo on täysin digitaalinen ja sen näkymää voi muokata mieleisekseen. Tuulilasinäytön ansiosta katsetta ei tarvitse irrottaa tiestä perusinfon takia. Lyhyesti sanottuna kuljettaja voi säätää näyttöjen avulla interiöörin ilmettä niin että livettää.

Ajaminen on vääntävän dieselin ja kaksoiskytkinvaihteiston myötä erittäin helppoa. Keskikonsolissa on lisäksi säätöpyörä ajotilanteeseen, ajetaanko maantiellä vai maastossa. Mikäli joku haluaa vaihtaa itse vaihteita, onnistuu sekin ratin takana sijaitsevien valintavipujen avulla.. Tämä on kyllä täysin turhaa, sillä DSG:n tekemisen tasolle ei normijampalla ole mitään asiaa.

Moottorivaihtoehtoja löytyy varsinkin jatkossa joka makuun, kun valmistuslinjalta lähtee sekä bensa- että diesel-vaihtoehtoja kumpiakin neljällä eri tehovaihtoehdolla. Niiden tehoskaala on 85 – 176 kilowattia.

Kätevät. Hanskalokerosta löytyvät kolikkorenki sekä muistikortin lukijat. Myös DVD-levylle löytyy oma lukijansa.
Kätevät. Hanskalokerosta löytyvät kolikkorenki sekä muistikortin lukijat. Myös DVD-levylle löytyy oma lukijansa.

Normipyörittelyssä uusi Tiguan vaikuttaa enemmän monikäyttöautolta kuin nelivetoiselta katumaasturilta. Maasto-olosuhteissa tekniikka tarraa auton paikalleen ylämäkeen, vaikka kuljettaja lakkaisi painamasta kaasua. Antureiden antaman tiedon pohjalta keinoäly pistää jarrut tarvittaessa kevyesti rumpsamaan, mutta kuljettajalle syntyy nopeasti luotto auton ominaisuuksiin. Tämän auton kanssa ei tarvitse sen kummemmin miettiä, vaan kuljettaja voi keskittyä puhtaasti ajamiseen, oli alla sitten asfaltti tai metsäpolku. Koeajoauto oli varustettu puhkeamattomilla renkailla, joten pikku särö renkaassakaan ei hidasta vauhtia. Tiguaniin saa lisävarusteena off-road –paketin, jolloin auton alusta on paremmin suojattu ja lähestymiskulma on suurempi erilaisen etupuskurin ansiosta.

Autoon kantautuva äänimaailma on maantieajossa miellyttävän tuntuinen. Sen eteen on selvästi tehty töitä, eikä mitään rengasmetelin kaikuja tai muuta melua kantaudu ohjaamoon. Kukkaniityllä ajellessa parkkitutkat pitivät omaa lauluaan, sillä sensorit varoittivat voikukan varsista kuin isommistakin esteistä.

Käytännössä hyviä varusteita ovat takapuskurin alta jalan liikkeestä avautuva takaluukku sekä peräkärryn kanssa peruuttamista helpottava Trailer Assist. Turvavarustelusta löytyvät viimeisimmät oivallukset edullisimmasta Trendline-varustelutasosta lähtien, kuten aktiivinen kaistanpitoavustin, ympäristönvalvontajärjestelmä ja törmäyshetkellä jalankulkijan parhaaksi pompahtava konepeitto osoittavat.

Arvokkaampi. Varsinkin takaa katsoen uusi malli on astetta jyhkeämmän oloinen.
Arvokkaampi. Varsinkin takaa katsoen uusi malli on astetta jyhkeämmän oloinen.

Mutta miksi katumaasturit ovat niin suosittuja? Yksi iso syy on varmasti korkeamman maavaran myötä ylempänä sijaitseva istuin, joka helpottaa autoon istumista. Harmaantuva eurooppalaisväestö haluaa autolta helppokäyttöisyyttä ja mukavuutta. Lisäksi korkeammalta näkee paremmin ulos kuin tavallisesta perheautosta. Iso osa katumaastureista myydään etuvetoisina, mutta Suomessa nelikko on poikaa. Vaihtoehtoja löytyy kummallekin koulukunnalle, mutta nelivetoversiot ovat onneksi selkeänä enemmistönä.

Uuden Tiguanin kysyntä on paikallisella tasolla ollut virkeää. Näin uuden mallin kohdalla täytyy ollakin, sillä todellisuus suosiosta selviää vasta tulevaisuuden myötä. Ominaisuuksista menestys ei jää ainakaan kanittamaan, sillä kysymyksessä on tasapainoinen auto.

Volkswagen Tiguan Highline 2,0 TDI SCR 110 kW 4Motion DSG

  • Hinta: 47.089,72 € (hinnat alk. 30.994,52 €)
  • Moottori: 1.968 cm³ (4-syl. diesel, yht. paineruiskutus, turbo)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (3.500 – 4.000 rpm)
  • Max. vääntö: 340 Nm (1.750 – 3.000 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,3 s
  • Huippunopeus: 201 km/h
  • Kulutus: 5,0/5,6/6,7 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 147 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0